teugelkreupel> alleen op één hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

teugelkreupel> alleen op één hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:13

Ik stel even een vraag namens iemand die ik ken:

Hier op stal heeft een meisje sinds kort een nieuw paard. Sinds een weekje loopt hij ietwat te knikken met zijn hoofd. Rechtsom heeft hij hier geen last van, maar linksom is het duidelijk te zien. In stap niet, pas bij het draven komt het naar voren. Het gekke is, dat wanneer de ruiter blijft lichtrijden op het linker(binnen)been (dus andersom dan zou moeten) dat hij dan zijn hoofd netjes stil houdt. Gaat ze echter lichtrijden op het buitenbeen, dan begint hij ermee. Wij vragen ons af of dit te maken kan hebben met teugelkreupelheid, of dat teugelkreupelheid altijd op beide handen te zien is. Als hij laag en diep ingesteld wordt doet hij het minder. Zodra ze wat meer gaat oprichten begint hij weer.

MEisje heeft wel van de week een neiuw zadel gekocht, dat wordt ook nagekeken, maar we willen gewoon graag weten of het knikken met het hoofd kan komen door teugelkreupelheid

groetjes

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:22

Teugelkreupelheid ontstaat vaak doordat het paard scheef is. En dat komt weer door de ruiter. De ruiter belemmert het paard in zijn bewegingen doordat hij bijvoorbeeld teveel druk heeft op een teugel of doordat de ruiter scheef zit.

Bij teugelkreupelheid (en in het algemeen natuurlijk) is het belangrijk om het paard recht te richten en voorwaarts te rijden. Dus evenveel druk op beide teugels en zitbeenknobbels. Maar daar is goede begeleiding bij nodig. Het kan zijn dat de ruiter denkt dat het paard recht loopt maar in werkelijkheid niet zo is. Dat is een gevoel dat je moet ontwikkelen.

Een paard is/ kan alleen teugelkreupel worden als hij de kans krijgt om op 1 teugel te gaan hangen.

succes ermee

lonnie

Re: teugelkreupel> alleen op één hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:29

maar de vraag is dus: kan het zo zijn bij teugelkreupel dat het slechts op 1 hand te zien is? want rechtsom doet ie t dus niet

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:35

Een paard is/ kan alleen teugelkreupel worden als hij de kans krijgt om op 1 teugel te gaan hangen.

dus ja, als men op de ene kant de kans hier niet voor krijgt doordat de druk gelijk verdeeld, maar op de andere de druk ongelijk verdeeld is kan ze ze dus op 1 kant gaan teugelkreupelen :Y)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:38

maar is het dan niet raar, dat als de ruiter op het binnenbeen lichtrijdt dat je niks ziet, en zodra ze op het buitenbeen licht gaat rijden wel?

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:42

waarschijnlijk wordt de druk dan beter verdeeld en gaat ze onbewust 'rechter'zitten hierdoor wordt de kans weer kleiner om op 1 teugel te hangen

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:52

het heeft duidelijk te maken met scheefheid. Scheefheid is iets wat elk paard heeft, de ene heeft er meer last van en gaat beginnen kreupelen, dan de andere. Kijk eens op youtube naar filmpjes van Marijke De Jong of op de site "paardenrecht.nl" van Antoine De Bodt. Het probleem kan opgelost worden maar het is volgens mij dringend dat er iets aan gedaan wordt. Als je vriendin zo met het paard blijft doorrijden kan het hoefkatrol veroorzaken. Zorg voor een goede instructeur.
Het lichtrijden op het binnenbeen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je dan de stramme korte kant wat ontlast en jouw gewicht meer rust op de spoepele kant.
Je paard moet juist gebogen door de hoek en cirkels gaan en mag niet over de schouder vallen want dan rust al zijn gewicht op dat ene voorbeen, wat heel slecht is.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:13

Inderdaad, scheefheid, rug'problemen'.
Mijn paard heeft een rugblessure (gehad) en we zijn nu heel langzaam aan aan het opbouwen. Aan het begin loopt hij soms ook ietswat onregelmatig omdat hij nog niet helemaal durft te ontspannen , hij zet dan een deel van zijn rug vast waardoor hij niet zuiver kan lopen.
Ik denk niet dat het met teugelkreupel temaken heeft maar met last oid van de rug met name aan één bepaalde kant.

Doet hij het met doorzitten dan ook? En als je in verlichte zit gaat?

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:14

vancky2005 schreef:
het heeft duidelijk te maken met scheefheid. Scheefheid is iets wat elk paard heeft, de ene heeft er meer last van en gaat beginnen kreupelen, dan de andere. Kijk eens op youtube naar filmpjes van Marijke De Jong of op de site "paardenrecht.nl" van Antoine De Bodt. Het probleem kan opgelost worden maar het is volgens mij dringend dat er iets aan gedaan wordt. Als je vriendin zo met het paard blijft doorrijden kan het hoefkatrol veroorzaken. Zorg voor een goede instructeur.
Het lichtrijden op het binnenbeen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je dan de stramme korte kant wat ontlast en jouw gewicht meer rust op de spoepele kant.
Je paard moet juist gebogen door de hoek en cirkels gaan en mag niet over de schouder vallen want dan rust al zijn gewicht op dat ene voorbeen, wat heel slecht is.

Juist, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel!

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:08

Wat doet het paard op de cirkel (harde en zachte bodem) zonder ruiter en zonder optoming? Als hij dan niet kreupel loopt, dan ligt het aan de ruiter en sluit ik me aan bij patrice02.
Is hij daar ook kreupel, dan zou ik een DA laten komen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 13:40

hij is sowiezo niet echt kreupel, maar kniks wat met zijn hoofd. echt onregelmatig loopt hij niet. ze is nu aan het proberen met een ander zadel en zitlessen, zodat ze zelf ook recht zit en dit lijkt te helpen! bedankt voor alle reacties