schudden met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ymediem

schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:43

Hoi
Ik had ene vraagje... Als ik met me merrie van 3 jaar aan het rijden ben dan gaat ze op een gegeven moment met haar hoofd schudden.
Ik wete niet waarom ze dit doet maar het is best vervelend. Ook gaat ze de hele tijd met haar hoofd naar haar benen toe alsof en dan tilt ze haar benen zo op alsof ze een spaanse pas wilt doen :P Weten jullie misschien waarom ze dit doet??
Zoja wat kna ik er dan tegen doen?? Want als ze het doet ga ik wel is draven maar dan doet ze het nog steeds.
Ik hoor het graag!

Groetjes Michelle

Daihyo

Re: schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:45

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:59

Hoi,

De mijne deed het ook.
Had al weer een poosje een ander bitje en dacht dat het daar niet aan lag, gisteren toch haar oude bitje weer ingedaan en ja hoor ze hield dr koppie stil!! heb jij soms iets veranderd?
Wat ook kan (klinkt als jeuk zoals je haar gedrag beschrijft) is dat ze na een tijdje gaat zweten onder het hoofdstel en dat dat haar irriteerd, of mss dat ze last heeft van dr voorpluk als die door de wind tegen dr oren aankomt (dacht ik bij de mijne ook dus had haar gisteren ook ingevlochten nu alleen nog ff uitvogelen welke vand e 2 het probleem is geweest)
Succes ermee!!

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 16:03

@Amanda: Bedankt! ik heb er even op gekeken alleen mijn paard heeft bijna niks van de syptonen die er beschreven staan dus ik dnek niet dat dat het is. Toch bedankt

@Idylle: Nee ik heb niks veranderd maar me intructrice heeft me wel aangeraden om de neusriem wat hoger te doen dus misschein was dat het. Ik wou het voor de zekerheid toch hier op Bokt.nl vragen. Vanavond ga ik naar haar toe. Dan ga ik kijken of ze het weer doet nu ik de neusriem verandert heb.

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:04

mijn paard wordt echt helemaal panisch van vliegjes, mugjes en dazen. als die rond zijn hoofd zoemen wil hij ook wel eens schudden en probeert ook met zijn benen bij zijn hoofd te komen. dikwijls zijn ze niet eens geland!

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 16:40

bedankt! ze is natuurlijk 3 jaar en pas 4 á 5 weken onder het zadel. Nou had ik ook even een andere vraag. Vinden jullie dat ik haar toch nog een half jaartje op de wei moet zetten om dus toch nog verder te ontwikkelen?? Of nu gewoon hier houden en verder inrijden?? Ik heb namenlijk op andere sites gelzen dat ze een fries pas vanaf hun 3e gaan longeren en vanaf hun 4e erop gaan rijden enzo... Ik hoor het graag.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:21

Zoals wat de meeste hier zeggen gewoon een allergie of irritatie van beestje/dingetjes in der neus.

Friezen groeie langer door dan een "normaal" paard maar het is zoiezo beter om een jong paard nog lekker paard te laten zijn ;) Ze weet nu wat het is dus lekker het land op gooie zou ik zeggen! Succes er mee!

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:32

Heeft ze geen last van haar tanden? Mijn paard begon ook met haar hoofd te schudden, toen bleek ze last van een wolfstandje te hebben.

Arros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:51

Misschien heeft hij last van zijn oorspeeksel klieren?Je kan dan zeewier door zijn voer doen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:11

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn merrie is 4 en een half jaar onder het zadel. Ze heeft een erg brave periode gehad en begint nu met puberen. Ze schudde zodanig met haar hoofd dat ik alle kanten opging zo probeerde ze zichzelf eruit te drukken. ze maakte belachelijke wissels.. echt niet om aan te zien. Heb mijn zadel na laten kijken paardentandarts is geweest. Heb een kapje van de paardendrogist geprobeerd maar dat was het niet. Ze probeerde onder het werk uit te komen. Als ik twee dagen gereden heb is ze superfijn, maar als ik haar een paar dagen of maar twee dagen vrij geef begint het schudden weer opnieuw. Schud ze ook in de wei? Heeft ze neusuitvloeiingen? Schud ze met lange teugel en los longeren. Mijn merrie begon met schudden als ik begon met werken zo ben ik er dus achter gekomen. Misschien heb je hier iets aan wens je iig veel succes!

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:21

Paard bij ons op stal schudden ook zn hoofd tijdens het rijden.. het is inmiddels gestopt maar we zijn nog steeds niet achter wat het was

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:48

hallo allemaal
Ik heb de ootrzaak gevonden. de neusriem zat te laag en drukte op het zachte gedeelte van de neus! Stom van mij natuurlijk!! Nu heb ik het beter gedaan en nu schud ze niet meer met haar hoofd. Iedereen wel ebdankt voor hun reacties.
Groetjes Michelle

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:32

Hallo Ymediem.
3 jaar is voor een fries echt veel te jong om te berijden!! Het zijn paarden die lang doorgroeien en daardoor op 3 jarige leeftijd nog niet voldoende ontwikkeld zijn.Natuurlijk kan je heel veel andere dingen met het paard doen om een goede band op te bouwen zoals longeren,vrijheidsdressuur enz.Rijden is toch een grote belasting voor zijn rug en pezen. Laat hem eerst zo sterk worden dat hij je kan dragen. Veel vrij bewegen in de wei worden ze ook sterk van.laat hem ook eens balkjes lopen succes ermee.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:05

pippieenco schreef:
Hallo Ymediem.
3 jaar is voor een fries echt veel te jong om te berijden!! Het zijn paarden die lang doorgroeien en daardoor op 3 jarige leeftijd nog niet voldoende ontwikkeld zijn.Natuurlijk kan je heel veel andere dingen met het paard doen om een goede band op te bouwen zoals longeren,vrijheidsdressuur enz.Rijden is toch een grote belasting voor zijn rug en pezen. Laat hem eerst zo sterk worden dat hij je kan dragen. Veel vrij bewegen in de wei worden ze ook sterk van.laat hem ook eens balkjes lopen succes ermee.

hallo pippieenco
Ik heb al veel meer van zulke berichtjes gehad over dat 3 jaar voor een fries te jong is. Hierdoor heb ik contact gehad met het Friese stamboek en hun zeiden dat het geen probleem was. Ik ga namenlijk geen wedstridjen rijden en ik train haar dus ook niet. Ik beleer haar en het stamboek zei dat het dus gewoon kon. Toch bedankt :o

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:25

neelke123 schreef:
doen een martingaal

een martingaal is toch zodat het paard zn hoofd niet te hoog kan doen? helpt volgens mij niet tegen schudden...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:01

tessa_brian schreef:
neelke123 schreef:
doen een martingaal

een martingaal is toch zodat het paard zn hoofd niet te hoog kan doen? helpt volgens mij niet tegen schudden...

idd martingaal is om het hoofd wat lager te houden en wat meer controle te hebben. Overigens zou ik als een paard met het hoofd schud niet nog meer hulpen erbij pakken. Eerst de oorzaak van de pijn vinden. (overigens had je die al gevonden dus is er geen probleem meer gelukkig)

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:45

heey mijn oude ponny deed het ook altijd heel iritand
wad mijn instructriese altijd zij als hij dat deed dat je hem erg voorwaards moest rijden. maarja elk paard is anders maar mischien kun je dat is probeeren

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:48

Jonge paarden doen dat wel vaker.. die moeten er gewoon nog aan wennen dat ze met hun hoofd naar beneden en tussen twee teugels moeten lopen.
Gewoon proberen contact te houden en als ze de hoofd omhoog doet been geven.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:56

Mijn paard heeft hier ook drie keer last van gehad, alle 3 de keren met andere redenen;
Eerste keer bleek het van de vliegen te zijn, vliegenspray&netje&deken gekocht, probleem opgelost! :)
De tweede keer bleek de boom van het zadel gebroken te zijn, hier kwamen we pas na lange tijd achter, maar een nieuw zadel gekocht en toen was het probleem ook voorbij. Misschien wordt bij jou de druk niet goed verdeeld ofzo?

De derde keer (Jaja :P ) had ze last van haar tanden, waardoor het echt zeer deed in haar mond, hiervoor hebben we de tandarts gebeld, ze heeft nu nergens last meer van :)

Maar waar ik het eerste aan dacht is dat een 3-jarige het natuurlijk nog niet gewend is dat er iemand op z'n rug zit, ik denk dat dit het eerder zal zijn, misschien gewoon even aan kijken?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:36

hoi allemaal
bedankt voor jullie reacties nog maar zoals ik gezegt had had ik de oplossing al gevonden.
Toch nog bedankt

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:19

bij ons op stal schud er 1 ivm slecht passend zadel....

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:19

oooh lees nu dat je de oplossing al hebt....

fijn!!!