jonge paard zet haar kaak vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

jonge paard zet haar kaak vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:31

mijn jonge merrie zet steeds haar kaak vast en gaat dan lekker haar eigen weg. en luisterd dan helemaal nergens meer na. terwijl ze de andere week de sterren van de hemel loopt.
waar kan het aanliggen??

Groetjes

midgie

Re: jonge paard zet haar kaak vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:11

Misschien vraag je te veel?
Hoe jong is het paard?
Heb je les ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:15

Aan jezelf :) :)

wat zegt je instructeur hiervan?

Brenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:48

neem les.. en rijd hem door de kaak laat hem er niet tegenaan hangen

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 21:03

uuh ik heb inderdaad les.. maar zo gaat het weken goed en dan is het weer een week helemaal niks.
ik rijd haar altijd super voorwaarts. en al sik me teugels laat vieren dan houd ze haar hoofd nog lekke rin de lucht en dan wil ze niet links en niet rechts. nu is ze bijna 4 en nog maar net onder het zadel dus in de winter heeft zegewoon een half jaar pauze. maar ik wil haar eerst even fijn door rijden. maar zo loopt ze de sterre van de hemel en de andere week loopt ze weer paar dagen te kloten gaat ze niet links niet rechts en rend ze bij de bak rand omhoog..?? en ik zit dan niet eens aan de teugels.ik vraag wel een klein beetje om te proberen of ze gaat ontspannen. en als ze dat 1 keer is is het helemaal goed maar krijg haar maar is zo ver zelf mijn instructrise's hebben zo iets van.. ja wat moet je hier nou mee valt geen land mee te bezeilen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:58

Ja toch een andere instructrice zoeken dan, als zei het ook niet weten.
Hou er ook rekening mee dat een paard geen machine is en de ene dag beter loopt dan de andere dag.
Heb in elk geval geduld en leer zelf rijden, want denk dat je nog heel veel moet leren en laat het paard daar niet de dupe van worden door te veel en te groot te werken.

Controleer ook het zadel en het gebit en ga lekker met je paard gymmen, zeker om dat hij met zin koppie in de lucht loopt, dat is al een teken dat hij niet ontspannen bezig is en die fout ligt toch bij jou.
Met elk paard valt een land mee te bezeilen als het baasje maar geduld heeft en snapt wat ze doet en hoe ze dingen moet oplossen , valt me vaak op dat mensen les krijgen , maar nog niet snappen waar ze mee bezig zijn, leer zelf de techniek van het rijden en ook de theorie daarvan, dan zul je leren hoe je dit soort dingen op kan lossen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:10

Ik sluit me bij Midgie aan.
Ga in elk geval geen druk op je paard zetten om haar naar beneden te krijgen. Dat werkt vaak averechts en dat wil je ook niet.
Hoe is ze op je been?

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:00

Ik zou gewoon mn handen rustsig stil houden en voor het zadel, sturen doe je rusit gen zachtjes.
Ga niet teveel verwachten van haar als ze maanden lang wel goed loopt, ze zit ook nog in de groei.
En alles wat je wilt is denk ik tohc aanleuning op een stille hand.
Als jij wel wat druk houd maar wel je hand stil en haar van achter naar voren rijdt, komt dat nageeflijke en helemaal door de nek en de kaak wel goed.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:01

zolang jij er niet aan trekt zal zij die ook niet vast zetten neem ik aan.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:04

ze reageerd super op me been, en ze loopt normaal ook wel zelf naar beneden. ik heb veel grondwerk met haar gedaan en ik zet helemaal geen druk op haar dat ze naar beneden moet lopen.. en ik rijd al heel wat jaren, en ik les bij stal laarakkers. dus wie moet ik dan vragen?? de paardenfluisteraar? misschien dat jullie tips konden gevn. heb dr al bijde tandarts gehad 2 week geleden. en mijn zadel word elke 4 maand opnieuw bekeken door de zadelmaker. aangezien dat het belangrijkste van alles is vind ik... dus ik vraag tips en niet dat ik zelf moet leren rijden. want ik kan wel rijden,. en ik ben zeker niet anky van grunsven. maar oordelen over iemand die je niet heb zien rijden kunnen we allemaal. dus ik vraag gewoon tips of iemand die ook zo iets heb gehad...
ze zet haar kaak zelfs vast als ik me aan me hastertouw vast hou die ik om haar nek heb.kun je zien en ze tuit haar boven lip

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:04

Basic_ schreef:
Ik zou gewoon mn handen rustsig stil houden en voor het zadel, sturen doe je rusit gen zachtjes.
Ga niet teveel verwachten van haar als ze maanden lang wel goed loopt, ze zit ook nog in de groei.
En alles wat je wilt is denk ik tohc aanleuning op een stille hand.
Als jij wel wat druk houd maar wel je hand stil en haar van achter naar voren rijdt, komt dat nageeflijke en helemaal door de nek en de kaak wel goed.

thnx daar kan ik wat mee:D..

en als ze dan er tegen in gata lopen trekken gewoon me hand vast houden?

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:16

gewoon laten gaan, vooral NIET trekken!
Vooral bij zo een jong paard gewoon doen alsof er niks aan de hand is, gewoon doorrijden. Vaak helpt dat.

Edit: nog even een toevoeging, vaak gaan mensen dingen veranderen als een paard iets anders doet, ik vind dat je dan juist consequent moet zijn en op dezelfde manier door moet blijven rijden

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:21

Legt ze dr tong niet over het bit?
Neusriem een gaatje strakker doen...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:02

Basic_ schreef:
gewoon laten gaan, vooral NIET trekken!
Vooral bij zo een jong paard gewoon doen alsof er niks aan de hand is, gewoon doorrijden. Vaak helpt dat.

Edit: nog even een toevoeging, vaak gaan mensen dingen veranderen als een paard iets anders doet, ik vind dat je dan juist consequent moet zijn en op dezelfde manier door moet blijven rijden

Thnx. ik ga vanaaf rijden en als ze weer doet ga ik gewoon door rijden zoals ik nromaal ook doe:D

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:03

Alves schreef:
Legt ze dr tong niet over het bit?
Neusriem een gaatje strakker doen...

nee ze legt haar tong niet over het bit
en gaatje strakker dr maak je dr kaak niet los mee denk ik???

maar tog bedankt:D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:08

Nee dan heeft het geen zin... :P
Succes ermee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:27

Beauty_J schreef:
zo gaat het weken goed en dan is het weer een week helemaal niks.

Heel simpel te verklaren.
Het paard is aan het wisselen en de kaken zijn nog niet volgroeid. Hierdoor kan een jong paard opeens een paar dagen of langer gewoon erg veel last tot pijn hebben in de mond. Heel logisch en begrijpelijk dus dat hij reageert dmv "verzet".

Tijdens die dagen zou ik het paard gewoon met rust laten. Respecteren dat ie even niet lekker in z'n vel zit en daarna weer oppakken.

Komt er wel geregeld een paardentandarts/gebitsverzorger bij om te onderhouden dat het wisselen probleemloos verloopt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:28

ga met Joviban mee.............

en ik vind het ernstig dat jouw lesgeefster dat niet kan plaatsen

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:41

JoviBan schreef:
Beauty_J schreef:
zo gaat het weken goed en dan is het weer een week helemaal niks.

Heel simpel te verklaren.
Het paard is aan het wisselen en de kaken zijn nog niet volgroeid. Hierdoor kan een jong paard opeens een paar dagen of langer gewoon erg veel last tot pijn hebben in de mond. Heel logisch en begrijpelijk dus dat hij reageert dmv "verzet".

Tijdens die dagen zou ik het paard gewoon met rust laten. Respecteren dat ie even niet lekker in z'n vel zit en daarna weer oppakken.

Komt er wel geregeld een paardentandarts/gebitsverzorger bij om te onderhouden dat het wisselen probleemloos verloopt?

aantal weken geleden is ie net geweest. komt bijna 4 keer per jaar:)...
maar goed dat je daar aan denkt!. daar was ik ook zelf nog niet opgekomen:D

Arros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:49

Heb je paard al eens nalaten kijken?Probeer van achteren naar voren te rijden.Dan moet hij gaan ontspannen.aan welke kant zet ze haar kaken vast?Je kan ook veel slangenvoltes,overgangen en buigingen vragen.Of een keer lekker laten masseren.Dit heeft bij mij paard erg geholpen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 00:24

Arros schreef:
Heb je paard al eens nalaten kijken?Probeer van achteren naar voren te rijden.Dan moet hij gaan ontspannen.aan welke kant zet ze haar kaken vast?Je kan ook veel slangenvoltes,overgangen en buigingen vragen.Of een keer lekker laten masseren.Dit heeft bij mij paard erg geholpen.

ik zal het is proberen thnx:D