Jon paard loopt met hoofd 1m naar boven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jon paard loopt met hoofd 1m naar boven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 13:31

Sinds Oktober heb ik een nu 4,5 jaar oude arabier. Ontzettend lief dier. HIj kende niets en ik hem alles met grondwerk bijgebracht. Hij loopt bijvoorbeeld over plastic, is vaak als handpaard meegeweest, gaat zo de trailer e.d. Sinds een maandje ben ik na alle longeervoorbereidingen (wekelijks komt mijn rij-instructrice me helpen) op hem gaan zitten en daar deed hij superbraaf mee. Sinds een maandje rijd ik hem in de bak met een dubbel gebroken bit en buiten in het bos op een sidepull. Ik heb eerst de teugels vrij los gehouden, zodat hij leert op de kleinste bewegingen te reageren en eerst voorwaarts te gaan. In de bak luitsert hij vrij goed in stap en draf. In het bos stappen we alleen maar. Daarnaast longeer ik hem met de dubbele lijnen en daar regaeert hij erg goed en draagt zijn hoofd netjes en heeft goed de onderhand eronder. Gisteren kreeg ik echt problemen tijdens het rijden: Ik heb de teugels iets meer aangenomen en ben voor de eerste keer een beetje gaan vragen. Hij heeft als het ware het bit vastgenomen en zijn hoofd stoer naar boven gehouden en echt hoog en was niet van plan hier verandering in te brengen. Luisteren naar de overgangen deed hij goed, maar met zijn hoofd steil naar boven, dus gebruikt hij zijn rug niet goed. Omdat hij een jong paard is, wil ik niets verkeerds doen en mijn rijlerares raadde aan met een elastiek te gaan rijden en veel met de dubbele longe te gaan werken. Tweede vind ik goed, eerste niet. Want kan ik het beste doen, om mijn paard een goede houding te leren?

superwoman

Re: Jon paard loopt met hoofd 1m naar boven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:37

in princiepe hoef je een paard niet aan de teugel te vragen...
Als het paardje nageelijk is, zal de buiging vanzelf komen.

Wat nog wel ens kan helpen is een x een slofje onder begeleiding - dan kun je die gelijk los laten hangen als hij de goeie kant op gaat.
Vaak voelen ze damn dat het prettig loopt en doen ze het daarna eerder uit zichzelf.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:30

Aan de teugel vragen hoeft inderdaad niet. Als je paard zijn balans heeft gevonden en correct van achter naar voren loopt, zakt die vanzelf. Uiteraard mag je je paard wel ondersteunen in die dingen. Doormiddel van zorgen dat die aan je been is en het bit op twee handen gelijk aanneemt, dus dat je 50 / 50 in je losse, zachte en meewerkende hand hebt. Uiteraard raad ik je aan om gewoon op een dubbel gebroken bit te blijven rijden, en het liefst gewoon een enkel gebroken dik watertrensje. Je paard moet eerst goed wennen, aan een gewoon bit. Verandering in de opleiding, verbeterd het niet. Een elastiek, ik ben zelf helemaal geen voorstander van hulpteugel gebruik bij een jong paard, een jong paard moet juist leren om op de juiste wijze te zakken in de hals. Zo kan die het naar mijn mening beter verwerken. En zal die het ook eerder begrijpen. Wat ik altijd doe voor het rijden, is even longeren met hoofdstel en zadel, en een bijzetje eraan. Als die zich dan ontspant, ga ik erop. Ik merk dat dit zeker wel scheelt in de training. En het paard zakt ook sneller, omdat die daar al heeft gelopen.

Succes

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:48

Ik zou zo ie zo geen elastiek gebruiken, ik heb daar niet zulke goede ervaringen mee, als het paard ertegen gaat werken, krijgt hij helemaal last van zn rug..

Waarom probeer je er niet eerst een enkelgebroken watertrensje in te zetten?

Je zou kunnen proberen om het voorwaarts te kunnen sturen en dan meteen doorvragen, net zo lang totdat hij zn hoofd naar beneden doet, en dan los te laten. Niet keihard gaan trekken want dan wordt het alleen maar erger,

Zelf ben ik ook geen voorstander van het longeren vooor het rijden, het paard moet immer meteen doen wat er gevraagd wordt (op een wedstrijd longeer je ook niet eerst toch?:))

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:50

Navidad: ga inderdaad ook proberen voor het rijden nog te longeren en kijken of hij me dan onder het rijden ook begrijpt. Bij het longeren, draagt hij zijn hoofdje wel op een normale manier en ga goed voor- en neerwaarts.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:51

GA inderdaad ook een enkel gebroken water trens uitproberen, misschien ligt dat hem beter.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:00

ch_ntii123 schreef:
Zelf ben ik ook geen voorstander van het longeren vooor het rijden, het paard moet immer meteen doen wat er gevraagd wordt (op een wedstrijd longeer je ook niet eerst toch?:))

Ik ben het met je eens, maar dit gaat om een jong paard, die nu nog niks hoeft te presteren en pas onder het zadel is. Bij zo'n paard is het van belang dat het paard ontspannen blijft, over de rug blijft. Anders presteer je dadelijk op een wedstrijd ook niks. Een paard snapt ook niet wat je bedoeld, als die iets niet kent. Dit moet je ook niet gaan forceren met druk, dan krijg je hetzelfde effect als met een elastiek, wat je zelf al aangeeft. Dan komt die er tegen in, en drukt die waarschijnlijk meer zijn rug weg als die nu al doet. Uiteraard moet het zadel wel 100% liggen voor je hiermee begint.

Een jong paard moet zoeken, om de weg naar zijn eigen balans te vinden.

[edit] @: Ts. Goed dat je daar mee bezig gaat zo. Veel succes. [/edit]

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 06:27

Ik heb mn pony nu 2 mnd ohz en ben van de week begonnen met vragen.
Ze liep daarvoor al hele stukken aan de teugel, maar kwam elke keer toch weer omhoog. Ik moet de buitenteugel er goed bij houden en met de binnen hand vragen (druk geven en gelijk ontspannen, en dat herhalen) als ze dan niet luisterd iets meet druk geven, maar wel gelijk weer ontspannen, zodat je je hand niet vast zet want dan gaat je pony/paard ook alleen maar trekken. Zodra ze loopt waar jij haar wilt, hand ontspannen en stil houden.
Bij mij werktr het super. eerst schrok ze van alles en nog wat, nu houd ze dr gedachte bij mij en heeft ze geen tijd meer om te schrikken :P
Succes

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 06:38

Van bit veranderen lijkt me niet nodig,zeker niet een dikke enkelgebroken.Een arabier heeft vaak maar een klein mondje waar geen ruimte is in de mond voor een dik bit.Enkel gebroken werkt scherper in dan dubbelgebroken.Longeren voor het rijden is een goede tip,bijzet ook prima.Die kun je,als je ze wat lang houd,ook gerust gebruiken wanneer je er op gaat zitten.Het paard moet gewoon opnieuw de balans gaan vinden met de ruiter op de rug.Dit heeft wat tijd nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:56

Misschien heb je net iets te veel gevraagd en reageert het paard daarom zo, kan zijn dat het te veel druk op zijn tong krijgt dan en ook het bit te veel op de lagen drukt dan, dat kan zeer pijnlijk zijn.
Waarom rij je in de bak niet met de sidepull.
Ik beleer mijn jonkies met kaptoom en als er een bit bij kom rij ik met een combi, dus een bakstuk met een bitje over de kaptoom heen, dan kun je vragen op de kaptoom en heel licht in de mond werken met het bit, zo blijft het paard ook super gevoelig en ervaart het bit nooit als onprettig, je wilt tenslotte dat het paard het op jou zit en houding gaat leren en het niet voor de druk in zijn mond, wat ook heel fijn is is handwerk doen, dus de oefeningen naast het paard uitleggen, kun je meer over vinden op www.paardenbegrijpen.nl
Zou idd zeker niet met hulp teugels gaan werken, dan krijgt zo`n dier nog meer druk, er is niks zo gevoelig als je eigen hand en koetser de mond van je paard het is het gevoeligste gedeelte van zijn hele lijf en daar ben je zuinig op.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:21

Allen bedankt voor de tips.

Midgie: ik heb mijn paard reeds met sidepull gereden en dit gaat ook goed, maar hij zal voor zijn latere 'carriere' ook met bit gereden moeten worden. Ik longeer hem ook met kaptoom. Zou jij een foto kunnen laten zien, hoe je met kaptoom en bit rijdt. M.a.w. waar zitten jouw teugels aan vast of heb je dubbele teugels?

Ik heb zelf toch het bit veranderd. MIjn stalgenoot heeft ook een paard, die bij dikke bitten met het hoofd gaat slaan. Ik heb gisteren na de dubbel longeer werk op de kaptoom een dubbel gebroken bit, die wat dunner is in zijn mond gedaan en heb 15 minuten gestapt en Aragon vond dit duidelijk prettiger, zijn hoofd bleef heel netjes beneden, dus niet aan de teugel, maar dat hoeft ook nog niet. Heb het idee, dat hij dit veel prettiger vond. Als mijn rijlerares er is, zal ik haar mening over vragen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:15

Ik rij met dubbelen teugel.
Heb wel foto`s maar die staan ergens in mijn pc en heb iets gedaan waardoor de niet meer te vinden zijn,
Maar je zou op www.paardenbegrijpen.nl kunnen kijken, daar staan wel foto`s op de manier welke ik bedoel.
Dan gaat de kaptoom teugel onder je pink dor en de bit teugel als normaal,

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:18

Handig om uit te sluiten zijn doorkomende kiezen, misschien heeft hij daar last van. Omdat hij met de dubbele lijnen geen verzet vertoond lijkt het me sterk, maar beter het zekere voor het onzekere nemen en even controleren :)

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:24

typisch geval van dwars zijn en lekker zn eigen ding doen.
Ik snap best dat je aan de teugel wil rijden. wat ik uit je verhaal begreep is dat je paardje goed zn best doet en luistert ik zou even een slof gebruiken ik ben er eigenlijk tegen maar het helpt wel.Ik zou het wel in de bak gaan oefenen als je buiten begint met oefenen is het zoveel in 1 keer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:29

Yasminaa schreef:
Ik snap best dat je aan de teugel wil rijden. wat ik uit je verhaal begreep is dat je paardje goed zn best doet en luistert ik zou even een slof gebruiken ik ben er eigenlijk tegen maar het helpt wel.Ik zou het wel in de bak gaan oefenen als je buiten begint met oefenen is het zoveel in 1 keer.

Je bent er tegen , maar je raad het wel aan, erg tegenstrijdig??
Een paard doet vaak niet zijn eigen ding, zeker als hij goed opgevoed is en respect heeft voor de gene die met hem traint.
Juist zal hij heel meewerkend zijn als het goed en eerlijk gebeurd, zeer zeker bij een jong paard, ik ben zelf met 2 jonkies bezig en die doen zo hun best is gewoon heerlijk om mee te werken, heel anders dan een paardje wat al heel veel fouten heeft aangeleerd, di egaan vaak eerder in verzet , omdat ze dat zo hebben geleerd.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 13:31

Bedankt voor alle tips. Nu ik gisteren duidelijk resultaat had met een iets dunner, ook dubbelgebroken bit, ga ik daar woensdag mee in de les rijden. Daarvoor zal ik hem longeren met hetzelfde bit en dubbele lijen. Vandaag heeft hij training in buitenrijden en dan rijd ik met sidepull.

Heino: 3 maanden geleden heb ik de tanden van Aragon laten checken en heb 2 wolfstanden weg laten halen, dus er zouden geen tanden meer in de weg mogen zitten.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:17

Yasminaa schreef:

Waar basseer je op dat dit typisch zijn eigen ding doen is? Met het beleren van een jong paard is het van belang dat je de dingen juist aanleert, Met juist aanleren kun je verschillende wegen bewandelen. Zie bijvoorbeeld de post van Midgie.

Het belangrijkste is dat je een elastische pols hebt, een stille hand hebt, en vooral een ontspannen hand. Alles moet van achter naar voren gebeuren. Over de rug heen, dat is belangrijk bij een jong paard. Een slof of andere hulpteugel is daarbij not done.
Vaak krijg je het probleem met een hulpteugel dat ze de hulpteugel gaan volgen of erin gaan hangen. Daarbij krijg je verkeerd spiergebruik, en spierverzuringen op lange termijn.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:52

Ben het met Emma eens. Dit paard is altijd met een losse teugel gereden en nu komt er ineens druk in de mond. De reactie is niet meer dan normaal! Gewoon lekker door rijden, zelf je hand ontspannen en voorwaarts houden. Wat je ook kunt proberen is om hem eens met een touwtje te longeren zodat hij alvast weet dat het de bedoeling is dat hij gaat zakken. Verder kun je hem alleen maar voorwaarts houden en belonen op het punt dat hij gaat zakken. Niet gaan vragen met je hand, niet plukken, enz.
Wat ik heb gedaan is voorwaarts rijden, komt hij omhoog, been geven en een lichte ophouding en GELIJK weer ontspannen, gaat hij zelf zakken, al is het maar 1cm, belonen en ontspannen en doodstil zitten! Paardje moet gewoon nog wennen aan de druk in de mond, daar moet je hem even de tijd voor geven!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:37

ik sta nu op het zelfde punt al jou. mijn jonge paard lsuiterd allemaal super maar zijn nu net bezig met de teugels oppakken en meer op maat te rijden en het eerste wat ie doet is sterrenkijken :P
ik hou het er maar op dat het wennen is en dat het vanzelf wat meer naar beneden gaat komen. ik probeer gewoon ontspannen te blijven en zeker niks met mijn handen te doen. niks geen extra druk of spelen (buiten de druk die je normaaal op je teugels hebt natuurlijk). het is voor hem wennen dat ik eerst altijd aan een ontspannen teugeltje reed en hij nu meer druk krijgt. ik zag hem de eerste keer echt kijken van what the f*ck krijgen we nou? veel geduld houden, dan komt de ontspanning vanzelf weer terug en gaat hij vanzelf je hand zoeken en gaan zakken.
(hoop ik, theorie is altijd makkelijker dan praktijk)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 06:58

Blue_kim,: dat is dus wat ik ook hoop. Gisteren weer met de dubbele longe gewerkt. Hij was erg kijkerig, omdat ze op het veld aan het werken waren, maar zocht toch weer de ontspanning. Ben heel benieud hoe het woensdag gaat, want dan heb ik weer les en ik heb het idee, dat het wat dunnere gebroken bit hem beter bevalt. Ga inderdaad woensdag met een hele rustoge hand rijden en ben al blij als hij soms vanzalf naar beneden gaat komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:12

Yasminaa schreef:

Tuurlijk, ik zou hem ook even met die slof een paard uurtjes vastknopen in de box. Werkt echt perfect }>
Dit soort opmerking zijn juist de reden waarom ik voor een hulpteugel verbod ben. Ik zie alleen maar ellende met hulpteugels.

Dan dunnere bit kan best de oplossing zijn, paarden hebben in principe maar een kleine mond zeker arabiertjes.
Mensen denken vaak dat een dik bit vriendelijk is maar meestal zit de mond dan zo vol dat het arme beest niks meer kan.
Als dit bit beter gaat maar nog niet helemaal okay zou je eens kunnen kijken voor een myler bit.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:24

als hij nu soms vanzelf al naar beneden komt dan zou ik me helemaal nergens zorgen over maken. hij is zoekende en zoekt dan af ent oe jou hand. als ie doorkirjgt dat dat toch wel lekkerder loopt dan komt dat vanzelf helemaal goed!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:26

Heb hetzelfde gehad, en mijn paard reageerde zo heftig op het dubbelgebroken bitje. Nu met een kopere enkele is het heeeeeeel erg veel verbeterd :)

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:42

Dat was bij mijn pony (een welsh arabier) ook het geval in het begin. Je moet gewoon nog niks vragen, ze moet vanzelf komen. Als ze gewoon jou hand opzoekt, is dat al meer als genoeg. Bij mijn pony duurde het een half jaartje voordat ze aan het einde van het rijden een beetje nageeflijk was. Die periode word met de tijd steeds korter. Na 1 jaar rijden was ze na 20 minuten al nageeflijk. Nu is ze dat na 10 minuutjes al. Je moet jou paardje gewoon de tijd geven zelf die onstpanning te vinden.
Als je gewoon lekker veel figuren rijdt en zorgt dat ze los komt aan alle twee de kanten, komt echt wel alles goed!
Succes :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:56

mijn 4-jarige begreep het in het begin ook niet. ik ben van enkelgebroken naar dubbelgebroken watertrens gegaan. En heb ook 1x een slof geprobeerd om m'n paard duidelijk te maken waar ze moest zijn. Ze panikeerde er alleen maar op snapte er niks van dus gelijk het ding maar weer weggedaan.
Verder heb ik wel veel met een elastiek (van achter de oren door de bitingen tussen de benen) en een pessoa gelongeerd (moest ze de dubbele lijnen kennen had ik dat waarschijnlijk ook gedaan), zodat ze wel haar rug leerde gebruiken EN haar onderhals stilaan minder werd. Paard kon hierdoor niet goed de hals rond maken en laten zakken.
Verder heel veel vooruit, voorwaarts neerwaarts rijden en "overdreven" vragen en belonen. goed buitenteugel eraan en afspelen op de binnenteugel (nooit volledig druk lossen) en van zodra je paard een knikje geeft of zakt direct teugels lossen.
Als je paard het aan de longe wel goed begrijpt zou ik ook van aan de longe vertrekken desnoods iemand vragen die je paard longeert met jou erop.
Verder veel geduld en oefening.
Succs