Heel erg met benen zwiepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Heel erg met benen zwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:01

Ik weet dat meer mensen het hebben, maar ik heb het echt extreem (naar mijn idee :Y) )
Elke keer bij het lichtrijden gaan mijn benen van links naar rechts, ookal drijf ik niet aan.
Even kort filmpje ter verduidelijking:
http://www.youtube.com/watch?v=R04yjfGK ... re=related

Iemand tips om het minder tot niet te maken?

Anoniem

Re: Heel erg met benen zwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:11

Consequent zijn, dan leer je het het snelst af.
Dus zorg dat er een paar keer achter elkaar iemand bij is die je onmiddellijk corrigeert als je het begint te doen. Dan leer je het zelf snel af.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:14

Het probleem is dat ik niet weet hóe ik het moet oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:16

Volgens mij mogen je beugels sowieso korter. Je lijkt nu weinig steun te hebben, daarom zwiep je.
Of juist zonder zadel gaan rijden, dan leer je ook goed stilzitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:19

Je zoekt steun terwijl je jezelf omhoog moet drukken. Probeer je beugels eerst eens goed op maat te maken, met je knie tegen de wrong, want daar moet je steun vandaan halen.
Let ook op hoe je lichtrijd. Het paard gooit je omhoog, en jij gaat rustig weer zitten. Dus niet zelf gaan staan.

Oefen dit door zonder beugels, of zelfs zonder zadel, licht te rijden. Maar niet stiekem met je knieën gaan knijpen!

Nog mensen die mij aan kunnen vullen/verbeteren?
Wat ik ben ook geen gediplomeerde instructeur hoor.
Ik noem hier gewoon een van de meest voorkomende oorzaken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:27

Ik moet zeggen dat ik het wel eens erger zie, maar het siert je dat je naar beter streeft.

Kijk inderdaad eens of het makkelijker gaat als je beugels een gaatje korter doet.
Probeer ook eens regelmatig licht te rijden zonder stijgbeugels.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:29

Hoe moet ik dan lichtrijden zonder beugels en mijn knieen niet knijpen, dan kom ik toch niet omhoog? :Y)
Het paard mij laten opgooien ga ik morgen proberen, ben benieuwd of het lukt!
Als ik mijn beugels korter doe kom ik voor mijn gevoel teveel uit het zadel en dan val ik naar voren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:32

zonder knijpen begrijp ik ook niet hoor, maar je zult zien dat dit verbazend makkelijk gaat omdat je de opgooiende beweging van het paard volgt.
Stijgbeugels korter en dan naar voren vallen is kwestie van wennen en balans, gewoon een paar dagen oefenen icm met eerste oefening.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:32

Volg de beweging van het paard en als je het een keertje probeerd merk je al snel hoe het moet! Want als je gaat knijpen als je zonder beugels rijdt dan ga je stuiteren.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:43

De bijbewegingen die je met jouw onderbenen maakt, zijn mijn inziens het gevolg van een verminderde coördinatie en stabiliteit. Als de stabiliteit van jouw bekken verbetert, jouw benen vanuit de heupen iets verder naar achteren geplaatst worden zodat jouw hak echt onder jouw bekken is en je jouw bovenbeenspieren op de juiste manier zou gebruiken (coördinatie), zal je gemakkelijker uit het zadel kunnen komen en zoek je geen stabiliteit in het overstrekken van jouw knieën. Nu mis je een stukje stabiliteit, coördinatie en misschien ook kracht om zonder bijwegingen of hulpmiddelen (zoals kniewrongen) te kunnen staan in de beugels.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:49

Ik ga een paar dingen opnoemen die ik zie, neem het me niet kwalijk tis zeker niet om je af te breken hoor, ik zie op dat filmpje zeker een ruiter die toch al vrij goed rijd, en je been beweegt idd wel een beetje maar het valt echt wel mee hoor, ik heb het zeker ook al veel slechter gezien zene.
Beugels mssn idd een gaatje korter, en probeer te veren op je voet door je hak goed naar beneden te laten veren.
Bij het lichtrijden idd niet echt gaan staan in de beugels, tis niet belangrijk hoe hoog je uit je zadel naar boven komt, hoe minder hoe beter, tis da je de druk er even uit moet halen das eigenlijjk bana al, dus ni te veel moeite doen om dit te doen.
je houding van je handen is niet echt heel correct, je voeten iets meer evenwijdig met je paard , je draait je tippen echt naar buiten toe, en daarbij knel je ook je onderbeen om zijn buik, tracht je been zo los mogelijk stil naast je paard te houden en zeker nooit vastknellen.
Je schouders zitten net iets te ver naar voren, en je paard doet soms echt moeite een goede hoofdhouding aan te nemen maar je blijft eigenlijk te hard aan je teugels trekken denk ik, ik zou daar vooral ook aandacht aan willen geven, hou contact maar doe het zachter, of zelfs even iets meer been erbij en dan weer opnieuw, maar geen trekwedstrijd.
toch al bij al een goed resultaat hoor.
Neem privéles en let op die onderdeeltjes.
Succes.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:11

Mijn schouders zijn ook een groot probleem, want ik span in mijn schouders en zet ze soms ook vast.
Ik heb nu oefeningen van een vriendin meegekregen om dit op te lossen en het werkt, waardoor moon nu ook beter loopt.
Maar trekken doe ik niet, eerder vastzetten en vast blijven houden.