van de hoefslag af.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

huppelz

van de hoefslag af.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:45

Hoi allemaal,

wie heeft er goede ervaringen met een paard aanleren op de hoefslag te blijven lopen?
Ben benieuwd naar alle tips en truukjes die jullie kennen :D
Grtz!

Coconut

Re: van de hoefslag af.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:45

sturen met je benen en je zit ;)!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:48

Mijn paard had nooit op een hoefslag gelopen, dus dat was een kwestie van bijsturen en volhouden. Nou vind ik het tijdens het werken wel prettig, liever dit dan een paard dat zo hangt aan die wanden! Maar met uitstappen is het wel prettig om niet steeds te je binnenbeen eraan te moeten houden.
Ik denk dat het toendertijd een maandje gekost heeft, toen begreep ze het en volgens mij vindt ze het wel prettig om aan de wand in een geul te lopen :)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:49

uh ja das 1 idd :) die is me overigens al bekend hihihi
Maar al zou ik (even overdreven) met 1 been om de bakomheining hangen en 1 been over het zadel dan nog zou ze ergens 'afslaan' hahahah.
Ik zit zo ongeveer al half op de omheining en aandrukken met het been heeft alleen het effect van: ow ik ga wat sneller van de hoefslag af :S

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:49

ik heb er zelf ook moeite mee met mijn haf dus ik lees even mee....
scheelt wel dat bij ons de bakrand nog niet af is

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:04

huppelz schreef:
uh ja das 1 idd :) die is me overigens al bekend hihihi
Maar al zou ik (even overdreven) met 1 been om de bakomheining hangen en 1 been over het zadel dan nog zou ze ergens 'afslaan' hahahah.
Ik zit zo ongeveer al half op de omheining en aandrukken met het been heeft alleen het effect van: ow ik ga wat sneller van de hoefslag af :S

Haha maar dat klinkt meer als een opvoedkundig probleem, als jij je paard in de omheining vraagt, heeft 'ie dat maar gewoon zonder morren te doen :Y)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:14

uh ja en hoe los je dat op? Ga je je dan vastketenen aan de omheining, aan de teugels hangen en wachten tot het goed komt? hihihi
Met longeren doet ze precies hetzelfde hoor......ze loopt op de hoefslag tot ze gaat draven en opeens worden de rondjes vierkantjes en ruitjes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:21

Zoals "Yessy" hier al zei een groot deel van het probleem is zeker opvoedkundig, dat staat echt vast hoor, dus grondwerk is echt de basis.
Maar tis wel meer dan dat alleen, tis ook rijtechnisch, je paard moet aan je been staan , dat wil zeggen in gewone mensentaal, dat wanneer je het paard een signaal geeft, (benen geeft) hij ook moet reageren, hoe , das dan weer een andere vraag, want dat hangt van de houding v/d ruiter af en hoe de teugelhulpen gegeven worden.
Want je kan voorwaarts vragen of achterwaarts, of zelfs zijwaarts.
Je paard moet wijken voor druk.
Maar al deze dingen blijken onbekend terein te zijn zowel voor het paard als voor de ruiter hier, dus er is hier maar 1 schuldige en das echt niet het paard, die doet gewoon zoals een paard doet, tis de ruiter die hier blijkbaar een te weinig aan kennis heeft om dit hier klaar te krijgen.
Neem goede les en liefstprivéles want zelf ga je dit echt niet kunnen oplossen.
En in een manège groepslesje is er voor deze dingen echt geen aandacht, daar heb je dus eigenlijk niks aan in deze situatie bedoel ik.
Neem les.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:28

dank je voor je reactie.
Maar zelfs de prive lessen lossen dit probleempje niet 1,2,3 op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:00

Nee idd dit los je niet in 1,2,3 op maar op zich is dit probleem maar een heel klein onderdeel van het rijden, je paard is eigenlijk te weinig opgeleid, en de ruiter is niet genoeg ruiter, en die combinatie samen is eigenlijk niet goed , een beginnend ruiter zou beter op een goed opgeleid paard rijden dan leer je ook en speelt je paard een beetje leermeester, maar ja tis nu idd anders dus je zal veel moeten oefenen , en oefenen héééé, maar wijs nooit met de vinger naar je paard, die doet niks mis.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:01

wat maakt dat je denkt dat ik met de vinger naar het paard wijs?

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:10

Het lijkt me inderdaad dat je paard het nooit goed geleerd heeft. Misschien dat je hulp in kan roepen van iemand die normaal gesproken paarden beleerd? Het lijkt me lastig om zoiets zelf op te lossen in elk geval.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:13

dat is het idd teq. Het paard heeft een nieuwe ervaring te verwerken.
Helaas ken ik niemand die dat eerder gedaan heeft :(

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:21

Hmmz... lastig...

En je paard op training sturen is best prijzig dus dat doe je ook niet zomaar :(

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:22

nou teq daar heb ik ook wisselende verhalen over gehoord eerlijk gezegd.
Het schijnt dat een paard daar mss perfect kan doen wat je zou willen maar thuis dan weer niet.......dus vandaar dat ik daar niet voor gekozen heb.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:24

Mijn verzorgpony doet dat ook altijd! :(

Ik heb al veel geprobeerd, maar het werkt niet echt..
Ik krijg binnenkort wel les met hem! Dus misschien dat ik daar wat mee opschiet. :D

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:27

ik hoop dat voor je noatjuhh, want bij mij werkt t nog niet hihih
Nu zitten er wel wat tussenpozen in hoor vanwege ziekten blabla maar dan nog.........
Ik werk ontzettend veel op mijn zit maar de ene keer reageert ze er wel op en de andere keer niet .....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:53

De grootste vraag die in mij opkomt; Waarom wil je je paard leren om de hoefslag te volgen?

Je hoort je paard iedere stap te sturen en te vertellen waar hij moet lopen. Als jij hem dus over de hoefslag wil laten lopen, dan stuur je hem over de hoefslag. Ik snap het punt even niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:11

Zoals ik hierboven al schreef vond ik het errug prettig om tijdens het uitstappen niet constant m'n paard te hoeven uitleggen waar ze heen moest, die ging namelijk gerust in de bocht rechtdoor *boem* tegen het schot omdat ik de bocht niet om stuurde :+

Ik kan me voorstellen dat dit voor andere mensen ook geldt ;)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:15

natuurlijk bedoel ik niet: ik wil dat het paard 'blind' een standaard rondje loopt.
Maar op de lange zijden steeds af willen wenden vind ik wel apart zeg maar :)

Van een bokker kreeg ik deze tip (die voor iedereen die dit topic volgt handig is denk ik?):

Je paard moet eerst balans vinden en al vrij goed op zijn eigen benen kunnen lopen.
Best kan je dit ervaren op een volte. Rij een volte, ongeacht waar en verklein deze. Wanneer je die daarna vergroot puur door je gewicht iets te shiften naar je buitenbeugel en naar "de muur" te kijken zal je paard naar buiten gaan. Dit kan je daarna ook toepassen wanneer je hem corrigeert om op de hoefslag te lopen. Dan moet je veel minder met je been inwerken waardoor hij daar minder in zal afstompen.

word vervolgd..............

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:24

Als het met je instructeur niet lukt, dan heb je een verkeerde instructeur ;)

Wat doet je paard als je enkel op de tweede hoefslag gaat rijden en hem dan rechtricht en tussen je benen en je handen opsluit?

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:28

als ik even als voorbeeld de A-C lijn neem dan zwabbert ze nog wat zeg maar ;)
Straks zal ik eens proberen wat jij nu zegt.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:38

Als je paard geen rechte lijnen kan lopen, dan zal je haar eerst moeten rechtrichten. Als dat vlotjes verloopt, dan zal ze daarna zo aan de hulpen staan dat je haar ook gewoon met je binnenbeen op de hoefslag kan houden.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:40

op welke manier kun je 'rechtrichten' het beste oefenen vind jij?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:42

Door juist niet op de hoefslag te rijden. Loopt je paard op zijn eigen benen? Hoever ben jij met rijden?