hoe rechter galop en balkje afbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

hoe rechter galop en balkje afbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 17:08

(Sorry voor de vage titel, ik kon niks passends bedenken wat mijn hele probleem omvat)

Mijn paard (16 jaar, sinds 2 jaar onder zadel gereden) heeft erg moeite met de rechter galop. Fysio bij geweest en ik heb ook regelmatig les.
Nu ben ik er achter gekomen, na van alles geprobeerd te hebben, dat ze onder het zadel dus wel in de rechter galop aanspringt als we over een klein sprongetje gaan. Ze kan (en mag, wegens artrose) niet springen, dus als ik 2 balken neer leg iets uit elkaar, springt ze hier al met een spring overheen. Zodra ik dit op de rechter hand doe en dan na 'de sprong' door gallopeer, zit ze 9 van de 10x in de rechter galop.
Dit is dus heel mooi en zo kan ik ook eindelijk die rechter galop wat sterker maken.

Maar nou vraag ik me dus af, wat is mijn volgende stap? Hoe kan ik zorgen dat ze dit truckje niet door krijgt (hoewel ik betwijfel of ze het zal gaan proberen te ontlopen, want ze doet echt vaak haar best)? En hoe kan ik deze 2 balkjes gaan afbouwen dat ik ook zonder balkjes en grote sprong in de rechter galop zit?

barbar

Re: hoe rechter galop en balkje afbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:18

leg je het balkje op de rechte lijn of op de volte?
je kan het balkje het best op de volte leggen en consiquent je hulpen geven, op een gegeven moment gaat ze je hulpen met het balkje asosieren en dan kan je als het goed is het balkje gewoon weg halen.
je kan ook proberen (zonder balkje) om je volte te sluiten en dan te openen en op het moment dat je van sluiten naar openen gaat aan te springen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 18:12

Op de binnenhoefslag van de lange zijde bij E ongeveer.
Maar ik ga er gevarieerd op grote volte of (redelijk) recht overheen.
Ik heb die twee balkjes namelijk niet helemaal recht liggen ten opzichte van elkaar, meer zo: < En dan de eerste balk loodrecht op de hoefslag.
Snap je me nog? hahaha

Overigens met de manier van volte openen en sluiten en dan aanspringen, dan springt ze altijd verkeerd aan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:22

je moet ook niet aanspringen op het moment dat je gaat sluiten, maar aanspringen op het moment dat je gaat openen.
opf had je het verkeerd opgschreven?
en bedoelje niet meer zo? > :P

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 18:31

Uiteraard spring ik aan als ik hem ga openen, gewoon verkeerd verwoord.

En nee, de balken liggen met de smalle kant naar de hoefslag. Maar breedste deel ligt max. 40cm uit elkaar hoor.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:23

imo kan je ze beter andersom leggen, is makkelijker als je op de volte wil aanspringen. ;)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:25

heel hard draven en dat die er dan een beetje invalt?
en in de hoek beetje buitenstelling zodat het rechterbeen vrij is, maar werkt vast ook niet.;

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:21

je kunt eens proberen om aan te springen wanneer je je paard iets naar buiten (links dus) instelt met zijn hoofd. Op die manier komt er meer gewicht op het linkervoorbeen en zal ze het rechtervoorbeen makkelijker naar voren kunnen plaatsen. Als ze dat grapje door heeft, kun je steeds minder buitenstelling vragen en springt ze goed aan. Laat haar niet helemaal met haar hoofd naar links lopen, maar gewoon een klein stukje.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 07:33

Ik hoef geen truckjes om haar in de rechter galop te krijgen, want ik heb ze allemaal al uitgeprobeerd.
En ik heb nu eindelijk 1 truckje die werkt, en daar gaat mijn vraag over: Hoe kan ik deze afbouwen naar het goed aanspringen zonder balkjes?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:20

Door te conditioneren. Ik weet niet of je Pavlov kent, maar volgens die methode kun je gaan werken. Iedere keer als je over de balk gaat geef je de correcte galophulp. Na genoeg herhalingen gaat je paard de hulp associeren met de balk en zal ze in de goede galop aanspringen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:21

Ik moet eerst nog maar eens zien of ze wel in de goede galop aanspringt als ik die hulp geef boven dat balkje.
want ik heb dit 'truckje' pas stuk of 4x geprobeerd (doe het niet te vaak, bang dat ze het door gaat krijgen).
Maar ik dacht ook dat jou manier de enige oplossing is