Zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:52

Hej allemaal,

sorry als er nog ergens een topic over is, maar een vriendin vroeg me of ik dit topic wilde openen, aangezien ze zelf geen account heeft;)
als er al een topic over open is, als iemand me dan de link wil geven, kan hier een slotje op;):P

Maar goed, onze vraag is eigenlijk;
Kan het kwaad voor de rug als je elke dag zonder zadel rijd, maar wel goed in balans bent(wij stappen en gallopperen vrijwel alleen dus het 'hobbelige' in de draf is alleen tijdens de overgangen..)
we rijden zo'n 2 tot 3 uur per dag door het bos..
Ben wel benieuwd of het ECHT schadelijk kan zijn, andrs pakken we gewoon af en toe het zadel er weer bij;)

Groetjes!

ilh_

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:49

ik zou zowieso wel af en toe mét zadel rijden..
dat zit voor het paard zelf denk ook lekkerder,
maar ik denk dat als je goed in balans bent en niet te veel hobbelt, dat het zonder zadel rijden dan geen kwaad kan voor zijn rug.
maar ik zou niet ALTIJD zonder zadel rijden, want dan heb je misschien wél kans dat ie rugpijn krijgt ofzo.
maar voor het paard is het denk ook een fijner gevoel om gewoon makkelijk met een zadel op zijn rug te rijden...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:00

Er is inderdaad al een discussie over. Voor beide zijn er voor en nadelen. Ik geloof niet dat een paard rugpijn krijgt als je altijd zonder zadel rijd. Tenzij je echt een heel slecht evenwicht hebt, maar dan geld dat ook voor met zadel. Ik ken een ponyclub hier in de buurt die rijden al 30 jaar zonder zadel(heb ik ook leren rijden) nog nooit een paard met rugpijn gehad daar. Je zou eventueel met een barebackpad kunnen rijden, die verdeelt de druk wel iets beter. @ilh_ waarom zou een paard een zadel fijner vinden dan zonder? Een singel die hartstikke strak getrokken word, een zwaar zadel wat lang niet altijd goed past. Ik denk dat er heel wat meer paarden rugpijn hebben gehad van een slecht passend zadel, dan van het rijden zonder zadel.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:03

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 18:13

okej bedankt;)
Hier mag dan wel een slotje op;)

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:16

mmm ga dit volgen ben benieuwt.denk zelf dat het paard er wel last van zou kunnen krijgen. maar jah

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 18:19

ja i ga nu het andere topic volgen;)
staat al vrij veel in, maar de meeste dingen zijn toch wel meningen..maar ja, als er voor mij nog geen duidelijk antwoord uit kkomt vraag ik het eens na aan een dierenarts ofzo;)
want kan me best voorstellen dat het toch slecht kan zijn vaak en lang..en zoiezo krijg ik altijd last van mn benen zonder zadel:P
dus denk dat ik nu voortaan tot ik zeker weet of het schadelijk is een zadel op doe en misschien 1x in de week eens een uurtje zonder..

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:28

Ik zou ook eens een zadel erop gooien..
Zolang het paard niets laat merken, heeft hij er geen last van denk ik? :)