alles losgooien bij overgang galop....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

alles losgooien bij overgang galop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:53

over het algemeen gaat het best lekker met het rijden, maar ik merk gewoon dat ik echt veel verleerd ben zeg!
ik loop nu hier tegenaan...
als ik een overgang wil maken naar galop weet ik dat ik een halve ophouding moet maken en dan de hulp moet geven, sanne gaat dan ook galloperen maar valt al vrij snel terug in een gehobbel tussen galop en draf in.
ik zit dan als een zoutzak op sanne en laat alles los, verlies het contact op de teugel- verlies in het ergste geval ook nog een beugel en op de hoefslag blijf ik al helemaal niet... :o
ik weet dat dit puur aan mij ligt en niet aan mijn paard en dat is beter is om les te nemen weet ik ook, dus liever wat bruikbare tips graag zodat ik er al aan kan gaan werken.....
wat kan ik het beste doen?

justdiesel

Re: alles losgooien bij overgang galop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:36

oja en ze heeft uberhaupt een hekel aan in de bak rijden, uiteraard doe ik dat toch.
is het verstandig om dat op te bouwen?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 08:42

helemaal niemand die wat tips kan geven?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:48

Wat je zou kunnen doen, Is de galop in korte stukken op pakken.
Bij wijze van een volte of een halve volte. Daarin veel overgangen maken. En misschien kun je proberen De galop soms een rondje in verlichte zit te doen, Voor je balans.
En daarnaast veel doen, Wordt vanzelf beter!
En als laatste als je de mogelijkheid hebt misschien dat er iemand van af de grond kan kijken op welk moment het nu mis gaat en hier je bij kan helpen en wellicht wat oefeningen met je kan doen.
Succes! Komt vast goed!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 08:52

ik probeer nu idd op de volte in galop te gaan, ze springt ook goed aan in galop maar dan moet ik meteen drijven om haar in galop te houden....ze valt meteen terug in draf anders....en dat is het punt waarop het mis gaat.
is het niet erg om haar een aantal keer in galop over te gaan en haar dan weer meteen terug nemen?
ik dacht namelijk dat ze het zich dan makkelijk gaat maken en iedere keer voortaan meteen terug in draf gaat

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:05

justdiesel schreef:
ik probeer nu idd op de volte in galop te gaan, ze springt ook goed aan in galop maar dan moet ik meteen drijven om haar in galop te houden....ze valt meteen terug in draf anders....en dat is het punt waarop het mis gaat.
is het niet erg om haar een aantal keer in galop over te gaan en haar dan weer meteen terug nemen?
ik dacht namelijk dat ze het zich dan makkelijk gaat maken en iedere keer voortaan meteen terug in draf gaat

Probeer het jou momenten te laten zijn.
Hou je teugels wat korter en neem als het kan een zweepje der bij.
Spring aan op de volte, hou je teugels der bij, ga even kort zitten en laat het net een paar galopsprongen en haal der weer terug. Draaf een paar passen met je teugels en houding oké en spring weer aan en herhaal het.

Is het jou eigen paard?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:15

Ik krijg de indruk dat je paard niet voorwaarts is. Hieraan moet je dus gaan werken; al in stap en draf. Hij/zij moet vlot blijven draven zonder dat je steeds moet drijven. Als hij na één keer drijven terugvalt, meteen een tikje met de zweep tegelijk met je nieuwe kuithulp. Als hij vlot draaft niets doen met je been: dus: 1e keer kuit- en zithulp, 2e keer tikje erbij en zeker niet blijven kloppen met je been want daar worden ze juist "dood" aan je been van. Bij het galopperen hetzelfde. Na het aangalopperen benen èn zit erbij houden en flink doorgalopperen (maar niet ongecontroleerd gaan rennen). Niet proberen een mooie hoofd/halshouding na te streven, dat komt later wel.
En, inderdaad, les nemen lijkt me een heel goed idee. :))

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:16

doe je galop in de volte, en probeer haar te leren dat ie pas terug in draf mag als jij het zegt, maak dus veeeel overgangen van galop naar draf, als ie terug gaat wanneer jij het zegt, probeer dan de galop wat langer te maken, zodat je het langzaam opbouwt, ik rijdt vaak op jaarlingen en ik doe het altijd zo, die jaarlingen kunnen ook nog niet zo lang in galop blijven want dat moeten ze nog leren, ik leer het ze zo...

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:31

is het al goed gelukt?

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:26

Ja ik sluit me bij ilh_ aan. Probeer ervoor te zorgen dat JIJ aangeeft wanneer ze mag gaan draven. Waarschijnlijk valt ze dan ook niet in zo'n enorme hobbel gang. Gaat dat goed en valt ze niet terug, maar krijg je haar terug in een net drafje, dan probeer je je stukken galop steeds langer te maken. Succes ermee!
Ben benieuwd of het gaat lukken.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:28

marjonneke schreef:
Ja ik sluit me bij ilh_ aan. Probeer ervoor te zorgen dat JIJ aangeeft wanneer ze mag gaan draven. Waarschijnlijk valt ze dan ook niet in zo'n enorme hobbel gang. Gaat dat goed en valt ze niet terug, maar krijg je haar terug in een net drafje, dan probeer je je stukken galop steeds langer te maken. Succes ermee!
Ben benieuwd of het gaat lukken.

;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:40

ik ben met jullie tips aan de slag gegaan en merk wel dat het ietsje verbeterd, in galop houden lukt nog steeds niet want dan begint dat gehobbel weer.
de eerste paar keer viel ze zelf terug in draf maar daarna was ik haar telkens voor.
elke keer als ik dan weer door ga zitten dan begint ze ineens heel hard te draven, ik kan haar wel terugnemen hoor.
eenmaal in galop dan doet ze alles om maar niet op de hoefslag te blijven.....
we hebben samen hard gewerkt, elke keer dat we rijden gaat het wel wat beter gelukkig!

op de vraag is het je eigen paardje, ja het is mijn haffie
ik heb haar nog niet zo heel lang hoor dus we moeten samen aan elkaar wennen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:11

vandaag heeft ze los in de bak rondgehobbeld en dan blijft madam wel in de galop....
nou sta ik dan ook wel met zweep in de buurt natuurlijk....
snap niet zo goed dat ze tijdens het rijden steeds terug valt naar draf

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:31

Mijn verzorgTinker doet dit ook.
Zal ook deze tips opvolgen ;)
Vooral terugnemen naar draf voordat hij er zelf uitvalt.
Soms denk ik dat ie me gewoon in de maling neemt.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 05:13

justdiesel schreef:
over het algemeen gaat het best lekker met het rijden, maar ik merk gewoon dat ik echt veel verleerd ben zeg!
ik loop nu hier tegenaan...
als ik een overgang wil maken naar galop weet ik dat ik een halve ophouding moet maken en dan de hulp moet geven, sanne gaat dan ook galloperen maar valt al vrij snel terug in een gehobbel tussen galop en draf in.
ik zit dan als een zoutzak op sanne en laat alles los, verlies het contact op de teugel- verlies in het ergste geval ook nog een beugel en op de hoefslag blijf ik al helemaal niet... :o
ik weet dat dit puur aan mij ligt en niet aan mijn paard en dat is beter is om les te nemen weet ik ook, dus liever wat bruikbare tips graag zodat ik er al aan kan gaan werken.....
wat kan ik het beste doen?

:D Leuk beschreven, ik krijg beeld :D

Onze haf, mogelijk nóg braver dan jouw Sanne, doet dit ook met ruiters die moeite met hun balans hebben of hem niet voorwaarts kunnen houden. Hij trekt dan ook zo'n hoofd of hij er niets van begrijpt.......maar hij kan de galophulp wel dromen, hij is gewoon wat lui en vindt draf dan wel de mooiste versnelling. En van de hoefslag af, tja dan is het rondje sneller klaar :O

Hij springt zelfs vanuit stilstand aan als hij door middel van overgangen goed voorwaarts aan het been is. Hij wordt dan zelfs enthousiast en heel alert. Misschien geldt voor Sanne hetzelfde recept:

Al vanaf het instappen actie = reactie, dus been is voorwaarts, geen reactie = been met tikje achter de kuit. Niet bij elke stap drijven, die beweging worden ze gewoon en lokt dan geen actie meer uit.
Volgende fase is losdraven, wat figuren rijden, even opwarmen maar weer volgens het principe actie = reactie, niet blijven drijven maar toch een constant tempo (proberen) te rijden.

Daarna komt het "echte werk", de overgangen om te testen of er echt wel actie of reactie is. Van halt naar stap, van stap naar draf, van draf naar galop en andersom, steeds korter op elkaar waarbij vooral het actief weggaan of terugkomen van belang is. Gaat dit goed, dan laten we een gang weg. Van halt naar draf, van draf naar halt én van stap naar galop, van galop naar stap. En het ultieme van stilstand naar galop, waarbij hij al gaat dribbelen, mag ik al _O-

Mijn meiden vonden dit trouwens stomvervelend om te doen maar oefening baart kunst, ze begonnen eerst op de bakrondes, later namen ze elk figuur waarin ze ook schakelen. Ondertussen doen ze ook het wijken, keertwending ed om reactie op het been te krijgen en het actief wegrijden daarna.

Uiteindelijk kunnen ze net zo lang galoperen als ze zelf willen, na 1 of 2 rondjes heeft hij er wel tabak van maar been erop tijd bij en hij blijft in galop.

In het begin namen deze oefeningen wel een uurtje in beslag, nu is een kwartiertje voldoende om hem lekker voorwaarts te werken en vandaar uit naar de volgende fase te gaan, het schakelen in de gangen zelf zonder verlies van actie.

De oudste van nu 13 heeft er maanden over gedaan om hem voorwaarts aan haar been te krijgen, ze wilde dat tikje niet geven, sielug.......maar zat wel de hele tijd te mopperen. Haar jongere zusje nu 10 deed het wel en al bij het opstappen zie je het verschil, hij was bij haar veel vlotter terwijl zij rijtechnisch jaren op haar zus achterloopt.

Ehm, na dit hele verhaal waarbij ik mij bedenk dat onze haf van middelbare leeftijd is en de knopjes er al opzitten..........hoe oud is Sanne eigenlijk, hoe lang onder het zadel, misschien vindt ze de galop, het doorgaloperen, nog moeilijk qua balans. Maakt voor de oefeningen niet zoveel uit als je dan maar de tijd neemt om dit op te bouwen.

Als het goed is, ben ik a.s. zaterdag met mijn jongste in de buurt tussen tilburg en eindhoven om voor haar naar een pony'tje te kijken. Als je wil, kan ik even langswippen, kijken wat er misgaat als je probeert te galoperen. Ben niet alwetend, misschien sla ik de plank wel mis met mijn bovenstaande advies, wie weet kunnen we de galop oefenen aan de longe zodat je alleen moet blijven zitten en op de beenhulp kunt concentreren. Ik roep ook maar wat...........kijk maar! Eerst pony kijken, dan lunchen daarna hebben we de tijd. Komen nl uit Noord-Holland dus maken we er gelijk een dag weg van.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 08:24

prilady, bedankt voor je reaktie!
wat vind ik dat nou jammer dat ik net deze zaterdag twee verjaardagen heb dus niet kan gaan rijden |( |( |(
ik kan zeker wel wat met je tips, hoewel de overgang zelf naar galop niet het probleem is....
dat is in galop houden :D
maar je geeft al aan dat dat aan het voorwaarts rijden kan liggen, ik ga er zeker mee aan de slag!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 16:21

vandaag bleef ze zowaar een hele poos in galop!
jaja we komen er wel hahahhaha
ik had vandaag een andere rijbroek aan (eentje met van die lappen op de kont) en ik moet zeggen dat dat veel scheelt met je zit zeg!
heb nog zo'n hele oude rijbroek waar dat niet op zit maar ik ga nu een nieuwe kopen