vlak voor hindernis in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeXx

vlak voor hindernis in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:51

Ik spring sinds kort met mijn 5 jarige fjord (nog helemaal niet hoog) en als ik haar dan aan laat galoperen gaat ze een paar meter voor de hindernis in draf.
en dan krijg ik haar niet meer in galop, maar springt ze er wel gewoon overheen.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Amadeo

Re: vlak voor hindernis in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:10

ze moet nog leren om de afstand in te schatten. Is dus heel verstandig van haar! In galop is het lastiger te corrigeren als de afstand niet klopt, dus draf is niet zo raar. Je kunt haar los laten springen, dan kan ze ongehinderd (zonder ruiter op haar rug) leren springen en afstanden inschatten, of je kunt 2 balken op de grond leggen ruim 10m uit elkaar, dan kunnen jullie beiden tijdens het rijden daar overheen gaan in draf en galop, zodoende kunnen jullie 'spelenderwijs' leren om afstanden te zien.

RenskeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:12

Amadeo schreef:
ze moet nog leren om de afstand in te schatten. Is dus heel verstandig van haar! In galop is het lastiger te corrigeren als de afstand niet klopt, dus draf is niet zo raar. Je kunt haar los laten springen, dan kan ze ongehinderd (zonder ruiter op haar rug) leren springen en afstanden inschatten, of je kunt 2 balken op de grond leggen ruim 10m uit elkaar, dan kunnen jullie beiden tijdens het rijden daar overheen gaan in draf en galop, zodoende kunnen jullie 'spelenderwijs' leren om afstanden te zien.

Oké, dankje!
zal het dadelijk gaan proberen!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:47

Houd wel goed je been eraan.
wat Amadeo zegt klopt, en is een goede voorbereiding voor het springwerk. Speel met je afstanden tussen de balken in als ze het principe snapt. Begin eerst met 1 en pak er later een 2e balk bij. Rijd de ene keer meer galopsprongen tussen de balken als de andere keer, of rijd er een keer minder. Zo ben je spelenderwijs bezig en wordt zij sterker en leren jullie samen beter situaties in te schatten!

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:36

wrrom begin je niet gewoon met draf balkjes heb er niet zo veel verstand van maar mischien werkt het

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:25

Het lijkt mij verstandig met balkjes op de grond te beginnen, in stap en draf. En dan langzaamaan een overgang te maken naar een lage hindernis waar ze in draf overheen kan. Op deze manier leert ze afstanden schatten en wint ze vertrouwen. Als dit er eenmaal is kan je het in galop proberen.
Ook springen aan de hand (vrijspringen) kan haar zelfvertrouwen vergroten en ze leert zelfstandig afstanden schatten. Als ze dit eenmaal goed kan in galop zou je het galopperend onder de man kunnen proberen.
Houdt er ook rekening mee dat als de lat hoger ligt, de afstand ook veranderd.

Succes ermee en laat weten of 't beter gaat ok!