Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kostolany schreef:Pas als hij zo is kun je werken aan de achteruit. Begin er mee aan de grond. Vraag daar terug door tegen zijn borst aan te duwen en je stem erbij te geven. Reageert hij aan de grond kun je op de rug verder met stem. Zet je paard met zijn hoofd naar de kant en vraag terug. Houdt je handen gewoon een beetje terug zonder trekken en je benen ook een klein stukje verplaatsten naar achter dat wordt straks je overname van stem. Lukt het je niet zelf vraag dan hulp in het begin met nog iemand op de grond erbij die hetzelfde doet als jij met trainen aan de grond. Beloon als hij je hulpen en stem wel opvolgt. Desnoods even een snoepje geven in het begin maar niet altijd.
Het is lastig in het begin voor een paard en een paard van nature loopt niet zo snel achteruit want hij kan niet zien wat hij doet dan.

Amadeo schreef:Naar mijn idee en vanuit mijn ervaring zou ik zeggen; het kan prima vanaf de rug zonder hulp vanaf de grond. Achterwaats is namelijk geen truukje, zoals 'knielen'. Het is een rijtechnische oefening die je bereikt door je paard goed te trainen en gymnastiseren. Als je paard goed voorwaarts is, makkelijk aan de hulpen staat, en het fysiek aankan, kan je het hem redelijk makkelijk laten doen, onder de man wel te verstaan. Het is namelijk een logisch gevolg van een goed gereden paard om bij beenhulpen te willen activeren (dat heeft hij immers geleerd), en wanneer de ruiter dan een ophouding geeft, kan het paard maar 1 kant op. Het zal in het begin niet recht gaan en misschien zelfs maar een twijfelende pas zijn, maar dat is het begin! Belonen! En door herhalen, niet eindeloos, maar dagelijks enkele malen, train je zijn lijf en geheugen, totdat hij het uit eindelijk kan. Om het verschil voor je paard makkelijker te maken tussen de activeringshulp "voorwaarts" en "achterwaarts", kun je je been bij het achterwaarts gaan iets naar achteren leggen.
Heb je hier iets aan?