Achteruit gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calypsofreak

Achteruit gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:42

Mijn vraag is simpel:hoe leer je een paard achteruit gaan?
Ik rij niet veel dressuur, zit meer in het springen. Toch zou ik mijn paard willen leren achteruit gaan...

xxx

Amadeo

Re: Achteruit gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:42

Hoe goed is je paard voorwaats?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:46

Ben een kluns in het achteruit rijden. Ik lees mee.

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:47

Amadeo schreef:
Hoe goed is je paard voorwaats?

In het begin is ie vaak wat stroef maa rna een tijdje komt hij mooii rond en wordt ie losser. ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:51

Pas als hij zo is kun je werken aan de achteruit. Begin er mee aan de grond. Vraag daar terug door tegen zijn borst aan te duwen en je stem erbij te geven. Reageert hij aan de grond kun je op de rug verder met stem. Zet je paard met zijn hoofd naar de kant en vraag terug. Houdt je handen gewoon een beetje terug zonder trekken en je benen ook een klein stukje verplaatsten naar achter dat wordt straks je overname van stem. Lukt het je niet zelf vraag dan hulp in het begin met nog iemand op de grond erbij die hetzelfde doet als jij met trainen aan de grond. Beloon als hij je hulpen en stem wel opvolgt. Desnoods even een snoepje geven in het begin maar niet altijd.

Het is lastig in het begin voor een paard en een paard van nature loopt niet zo snel achteruit want hij kan niet zien wat hij doet dan.

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:13

Kostolany schreef:
Pas als hij zo is kun je werken aan de achteruit. Begin er mee aan de grond. Vraag daar terug door tegen zijn borst aan te duwen en je stem erbij te geven. Reageert hij aan de grond kun je op de rug verder met stem. Zet je paard met zijn hoofd naar de kant en vraag terug. Houdt je handen gewoon een beetje terug zonder trekken en je benen ook een klein stukje verplaatsten naar achter dat wordt straks je overname van stem. Lukt het je niet zelf vraag dan hulp in het begin met nog iemand op de grond erbij die hetzelfde doet als jij met trainen aan de grond. Beloon als hij je hulpen en stem wel opvolgt. Desnoods even een snoepje geven in het begin maar niet altijd.

Het is lastig in het begin voor een paard en een paard van nature loopt niet zo snel achteruit want hij kan niet zien wat hij doet dan.

Oke, ik ga het straks gelijk vanaf de grond proberen ;)
Bedankt xxx

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:15

Naar mijn idee en vanuit mijn ervaring zou ik zeggen; het kan prima vanaf de rug zonder hulp vanaf de grond. Achterwaats is namelijk geen truukje, zoals 'knielen'. Het is een rijtechnische oefening die je bereikt door je paard goed te trainen en gymnastiseren. Als je paard goed voorwaarts is, makkelijk aan de hulpen staat, en het fysiek aankan, kan je het hem redelijk makkelijk laten doen, onder de man wel te verstaan. Het is namelijk een logisch gevolg van een goed gereden paard om bij beenhulpen te willen activeren (dat heeft hij immers geleerd), en wanneer de ruiter dan een ophouding geeft, kan het paard maar 1 kant op. Het zal in het begin niet recht gaan en misschien zelfs maar een twijfelende pas zijn, maar dat is het begin! Belonen! En door herhalen, niet eindeloos, maar dagelijks enkele malen, train je zijn lijf en geheugen, totdat hij het uit eindelijk kan. Om het verschil voor je paard makkelijker te maken tussen de activeringshulp "voorwaarts" en "achterwaarts", kun je je been bij het achterwaarts gaan iets naar achteren leggen.

Heb je hier iets aan?

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:19

Amadeo schreef:
Naar mijn idee en vanuit mijn ervaring zou ik zeggen; het kan prima vanaf de rug zonder hulp vanaf de grond. Achterwaats is namelijk geen truukje, zoals 'knielen'. Het is een rijtechnische oefening die je bereikt door je paard goed te trainen en gymnastiseren. Als je paard goed voorwaarts is, makkelijk aan de hulpen staat, en het fysiek aankan, kan je het hem redelijk makkelijk laten doen, onder de man wel te verstaan. Het is namelijk een logisch gevolg van een goed gereden paard om bij beenhulpen te willen activeren (dat heeft hij immers geleerd), en wanneer de ruiter dan een ophouding geeft, kan het paard maar 1 kant op. Het zal in het begin niet recht gaan en misschien zelfs maar een twijfelende pas zijn, maar dat is het begin! Belonen! En door herhalen, niet eindeloos, maar dagelijks enkele malen, train je zijn lijf en geheugen, totdat hij het uit eindelijk kan. Om het verschil voor je paard makkelijker te maken tussen de activeringshulp "voorwaarts" en "achterwaarts", kun je je been bij het achterwaarts gaan iets naar achteren leggen.

Heb je hier iets aan?

Tuurlijk, alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt xxx

Ashleyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:43

ben dr ook geen ster in, dus volg dit topic ook eventjes:)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:00

Heb die van mij het eigenlijk op precies dezelfde manier als Amadeo heeft beschreven geleerd. Tuurlijk kent mijn paard het commando 'terug' gewoon door het met haar ni stal zijn en dat dat gewoon even nodig is. Maar heb onder het zadel nooit hulp van beneden gehad. Dus ik geloof wel dat dat meestal prima werkt. En zo niet kan je altijd nog iemand vragen om te helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:24

Inderdaad precies wat Amadeo zegt.
Vandaar dat reactie op je been belangrijk is. Wanneer het paard op een beenhulp naar voren wil kun je het achterwaarts een keer oefenen. Halthouden, been geven en als je voelt dat het paard zijn gewicht gaat verplaatsen om naar voren te gaan, sluit je heel even je hand en je paard zal achteruit gaan. Omdat hij dus met die energie ergens heen moet en hij kan niet naar voren.
Nooit blijven trekken aan je handen, daarmee blokkeer je je paard, terwijl hij zijn rug juist moet bollen om goed achterwaarts te gaan.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:29

ik doe het zo: netjes halthouden en netjes aan de teugel zetten en hem op laten letten.
Wat je bij achterwaarts gaan moet doen is eerst de achterhand in beweging krijgen. Vraag rechterstelling en druk met je rechterbeen het paard om (naar links als het ware)
dan stelling links en het paard naar links duwen met het been.
Elke pas goed belonen want achterwaarts gaan is in feite een beweging die het paard in het wild nooit maakt.
LET OP: het paard mag niet zijn benen om de beurt opheffen. Belangrijk is dat hij dit diagonaal doet. Doet hij dit niet en laat je dit toch toe, richt je het paard niet goed af.
Achterwaarts gaan is dus geen knijp en trekgevecht zoals ik ooit bij sommige ruiters zie....

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:43

wij leren op de manege (daar kennen ze het wel al van de grond) door kleine kneepjes te geven in de teugels dus niet trekken en dan een beetje druk geven met je benen dus wanneer het paard dan gewend is om voorwaarts te gaan weet hij al snel dat wanneer je kleine kneepjes geeft en een beetje druk zet met je benen dat die naar achteren moet (wanneer hij achterwaarts is wel alles weer ontspannen en los laten) en heel goed belonen ! succes er mee !! :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:53

Wij leerden altijd op de manege, als je druk zet op de linkerteugel, moet je een hulp met je rechterbeen geven en andersom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:12

Deze vraag is tweeledig.

Je moet het paard eerst duidelijk maken wat de bedoeling is.

Daarna kan je een logisch signaal hier voor aanleren.

Wat logisch is voor het paard?
Kijk eens goéd naar in welke gang een paard achteruit gaat.

hc

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:21

Zo doe ik het:

-paard actief voorwaarts rijden
-dan RECHT halthouden aan de teugel, niet te lang wachten
-voorwaartse beenhulp geven, waarbij ik mijn benen iets verder naar achteren leg dan normaal. Hierdoor komt je gewicht ook iets uit het zadel, waardoor het voor je paard makkelijker is de rug te bollen.
-tegelijkertijd sluit ik mijn handen zodat mijn paard niet voorwaarts kan
-zet ze 1 stap achterwaarts, dan ontspan ik mijn handen zodat mijn paard weet dat ze achteruit moet
-na 1 stap weer hand sluiten, belonen
-gaan zitten en meteen weer voorwaarts drijven en wegdraven.

Dit bouw je langzaam op. Zorg dat je paard recht en actief blijft met achterwaarts gaan. Ik kan me helaas niet vinden in de tips hierboven mbt de achterhand opzij zetten. Zo krijg je nooit een mooi recht en diagonaal gelopen achterwaarts, maar ontwikkel je een soort gesleep waarbij de rug niet goed meedoet.