Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
corinne1981 schreef:Ik hoor van mijn instructrice dat ik hem vooral voorwaarts moet rijden, dat lukt dan weer wel erg goed, vergeleken met een half jaar geleden loopt hij erg vlot (voorheen was hij ooit niet vooruit te branden) in een mooi actief tempo.
Wanneer hij zo gaat hangen rij ik hem nog meer naar voren, echt een flink tempo. Helaas heeft dit geen effect en gaat hij nóg meer hangen.
Amadeo schreef:corinne1981 schreef:Ik hoor van mijn instructrice dat ik hem vooral voorwaarts moet rijden, dat lukt dan weer wel erg goed, vergeleken met een half jaar geleden loopt hij erg vlot (voorheen was hij ooit niet vooruit te branden) in een mooi actief tempo.
Wanneer hij zo gaat hangen rij ik hem nog meer naar voren, echt een flink tempo. Helaas heeft dit geen effect en gaat hij nóg meer hangen.
Natuurlijk werkt dit niet, want de hele kunst van het verzameld leren rijden is om de natuurlijke verdeling van het paard te veranderen. Normaal gesproken loopt ieder paard op de voorhand met het merendeel van het gewicht. Daarom zijn paarden ook zo snel, zie racepaarden, ze kunnen zich lang maken en dan met de achterhand stuwen en doordoor vaart maken. Het is immers van nature een vluchtdier, dus tempo was redding nr 1. (renpaarden leunen vaak in de handen van de jockey, om zo een soort extra steun (vijfde been ook wel genoemd) te krijgen).
Oplossing die mij beter lijkt; meer overgangen rijden, in tempo schakelen. Niet langer dan ongeveer 20 seconden in 1 tempo rijden. Dus echt veel wisselen! Hierdoor wordt de achterhand van het paard aan het werk gezet. Let erop dat je paard goed aan de hulpen is, ho is HO en voorwaats is GAAN. Het moet geen geprik, gepiel en getrek gaan worden! Als je dit voor elkaar krijgt, kun je ook gerichter gaan rijden aan de stelling, buiging en dus ook de hoofd hals houding.
Snap je het een beetje? Succes.
x_Quinta_x schreef:Mijn paard was precies hetzelfde: erg hangerig en erug!! op de voorhand.
Ik heb het zo opgelost:
- Ik reed ook eerst met een dubbelgebroken watertrens. Nu heb ik een dikke enkelgebroken watertrens en dat heeft bij mijn paard al wat geholpen.
- Natuurlijk was daarmee de kous niet af. Van mijn instructeur moest ik heel vaak kleine paradingen (sommige noemen het halve ophoudingen) maken. Echt kort links-recht-links-recht, maar dan echt heel kort, je mag het bijna niet zien. Dus kort links-recht-links-recht met de vingers doen. Wat dan in de mond van het paard gebeurd, is dat het bit dan even op een andere laag van het paard zijn mond komt. Hij moet leren dat dat een signaal is dat hij van het bit moet afblijven en dat hij omhoog moet komen.
Die paradingen mag je bijna niet ziet, onthoudt dat goed. Het is niet bedoeld als een ruk in de mond. Het moet echt subtiel.
- Daarnaast, en dat doe je heel goed, het paard goed voor het been houden.
- Mijn paard reageert soms niet genoeg naar mijn zin op de paradingen. Soms doe ik mijn handen ook een cm of 2 naar voor, zodat er precies wat contactverlies ontstaat. Hierdoor weet mijn paard ook dat hij aan zijn houding moet denken.
- Voor de rest honderdduizend overgangen draf stap stap draf rijden, waarbij het paard in een overgang naar stap eerst van voor rijst en dan in stap gaat. Hij moet nl. een sterke achterhand krijgen om van voor mooi boven te blijven.
Hopelijk gaat het rijden wat beter met de tips. Geduldig zijn en dan lukt het wel.
Basic_ schreef:Een vraagje: rijd jij je paard lang en laag in? Dus vanaf de eerste stap en vanaf de eerste drafpas lang en laag (halsstrekken).
Misschien ligt het er gewoon aan dat jouw paard echt de tijd nodig heeft om op te starten, belangrijk is dan wel dat zijn spieren goed op moeten warmen en meteen lekker kunnen strekken.
Ik doe dat in stap 10/15 minuten en in draf ook zoiets. Met ons ene paard doe ik het zelfs in galop.
ALs je hem daarna oppakt moet je de teugels WEL echt op maat nemen, vooral als een paard zo hangt. warm is warm, dan kun je echt aan de bak met hem.
Misschien doe je dat al, zo niet, denk ik dat je meer verschil moet maken in je teugellengte, en precies hetzelfde in je tempo. Veel overgangen rijden, schijnovergangen, tempowisselingen, ga maar zo maar door.