Hangen, trekken en te laag lopen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Hangen, trekken en te laag lopen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:28

Ik zou graag wat tips van jullie willen, op het moment loop ik namelijk een beetje vast met mijn paardje.
Ik zal proberen om het probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik heb Harley nu zo'n anderhalf jaar. Het rijden gaat heel erg wisselend, vaak goed maar hij heeft zo zijn periodes dat hij er alles aan lijkt te doen om mijn leven zuur te maken. (ja echt, dit is helaas niet overdreven)
Hij lijkt zo af en toe trucjes te verzinnen om vooral maar niet te hoeven doen waar hij geen zin in heeft. Hij lijkt uitermate slim.
Klinisch is hij helemaal goed.

Het volgende probleem doet zich voor:
Als we dressuur aan het trainen zijn (niveau is nog zeer laag, basis), gaat meneer gigantisch hangen of hij loopt heel erg laag.
Ik rij Harley met een dubbel gebroken trens.
Ik hoor van mijn instructrice dat ik hem vooral voorwaarts moet rijden, dat lukt dan weer wel erg goed, vergeleken met een half jaar geleden loopt hij erg vlot (voorheen was hij ooit niet vooruit te branden) in een mooi actief tempo.
Wanneer hij zo gaat hangen rij ik hem nog meer naar voren, echt een flink tempo. Helaas heeft dit geen effect en gaat hij nóg meer hangen.
Wanneer ik de teugels losgooi gaat hij nóg verder met zijn hoofd naar beneden, ook in een flink tempo, dus dat werkt ook al niet.

Ik rij erg veel figuren en overgangen met hem, vooral om hem bezig te houden en zodat hij op mij moet letten.
Wanneer hij extreem 'lastig' is, trekt hij er zich niks van aan, blijft met zijn hoofd erg laag en struikelt daardoor wel eens omdat hij zelf gewoon niet kijkt waar hij loopt. Hij is zo wel eens bijna volop tegen de bakrand aan gelopen...(ik noem hem niet voor niets 'de tank').
Omdat hij zo naar voren hangt loopt hij dus ook gigantisch op zijn voorhand.
Ik heb nu van alles geprobeerd maar niets lijkt te helpen, mijn instructrice weet het ook even niet meer en gaat om advies vragen bij een anderen instructeur.
Nu ben ik erg benieuwd of iemand van jullie een tip heeft of ook ervaring heeft met dit gedrag.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:38

Hoi, heb een beetje hetzelfde probleem met mijn paard, gaat ook met het hoofd naar beneden als ik hem voorwaarts wil hebben en ik heb nu geleerd om hem even een tik met de teugel te geven ( tegen hals) of een klein rukje aan 1 teugel en ik moet zeggen dat dat trucje van hem nu niet leuk meer is om te doen ( voor hemzelf dan he)
Weet dan ook dat die van mij 1.80 mtr hoog is en als die zijn hoofd naar beneden gooit ik gewoon teugels te kort kom en hij mij dan meeneemt naar voren en dan is er maar een klein bokje voor nodig om me te lanceren natuurlijk, moet zeggen dat ik deze tip heb gekregen van een ervaren instructeur en mijn paard weet nu gewoon dat het niet meer lukt.

corinne1981

Re: Hangen, trekken en te laag lopen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:44

Bedankt voor de tip. Het probleem is alleen dat zo'n tik tegen de hals of rukje aan de teugel hem totaal niets doet. (dikhuid)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:50

Mijn paard was precies hetzelfde: erg hangerig en erug!! op de voorhand.
Ik heb het zo opgelost:
- Ik reed ook eerst met een dubbelgebroken watertrens. Nu heb ik een dikke enkelgebroken watertrens en dat heeft bij mijn paard al wat geholpen.
- Natuurlijk was daarmee de kous niet af. Van mijn instructeur moest ik heel vaak kleine paradingen (sommige noemen het halve ophoudingen) maken. Echt kort links-recht-links-recht, maar dan echt heel kort, je mag het bijna niet zien. Dus kort links-recht-links-recht met de vingers doen. Wat dan in de mond van het paard gebeurd, is dat het bit dan even op een andere laag van het paard zijn mond komt. Hij moet leren dat dat een signaal is dat hij van het bit moet afblijven en dat hij omhoog moet komen.
Die paradingen mag je bijna niet ziet, onthoudt dat goed. Het is niet bedoeld als een ruk in de mond. Het moet echt subtiel.
- Daarnaast, en dat doe je heel goed, het paard goed voor het been houden.
- Mijn paard reageert soms niet genoeg naar mijn zin op de paradingen. Soms doe ik mijn handen ook een cm of 2 naar voor, zodat er precies wat contactverlies ontstaat. Hierdoor weet mijn paard ook dat hij aan zijn houding moet denken.
- Voor de rest honderdduizend overgangen draf stap stap draf rijden, waarbij het paard in een overgang naar stap eerst van voor rijst en dan in stap gaat. Hij moet nl. een sterke achterhand krijgen om van voor mooi boven te blijven.

Hopelijk gaat het rijden wat beter met de tips. Geduldig zijn en dan lukt het wel.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:54

corinne1981 schreef:
Ik hoor van mijn instructrice dat ik hem vooral voorwaarts moet rijden, dat lukt dan weer wel erg goed, vergeleken met een half jaar geleden loopt hij erg vlot (voorheen was hij ooit niet vooruit te branden) in een mooi actief tempo.
Wanneer hij zo gaat hangen rij ik hem nog meer naar voren, echt een flink tempo. Helaas heeft dit geen effect en gaat hij nóg meer hangen.

Natuurlijk werkt dit niet, want de hele kunst van het verzameld leren rijden is om de natuurlijke verdeling van het paard te veranderen. Normaal gesproken loopt ieder paard op de voorhand met het merendeel van het gewicht. Daarom zijn paarden ook zo snel, zie racepaarden, ze kunnen zich lang maken en dan met de achterhand stuwen en doordoor vaart maken. Het is immers van nature een vluchtdier, dus tempo was redding nr 1. (renpaarden leunen vaak in de handen van de jockey, om zo een soort extra steun (vijfde been ook wel genoemd) te krijgen).

Oplossing die mij beter lijkt; meer overgangen rijden, in tempo schakelen. Niet langer dan ongeveer 20 seconden in 1 tempo rijden. Dus echt veel wisselen! Hierdoor wordt de achterhand van het paard aan het werk gezet. Let erop dat je paard goed aan de hulpen is, ho is HO en voorwaats is GAAN. Het moet geen geprik, gepiel en getrek gaan worden! Als je dit voor elkaar krijgt, kun je ook gerichter gaan rijden aan de stelling, buiging en dus ook de hoofd hals houding.

Snap je het een beetje? Succes.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:56

corinne1981 schreef:
Bedankt voor de tip. Het probleem is alleen dat zo'n tik tegen de hals of rukje aan de teugel hem totaal niets doet. (dikhuid)

Dat is ook geen oplossing, een tik op de hals. Dat is een truukje. Voor verdere reactie, zie mijn eerder geplaatst bericht.

Succes!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:05

Amadeo schreef:
corinne1981 schreef:

Natuurlijk werkt dit niet, want de hele kunst van het verzameld leren rijden is om de natuurlijke verdeling van het paard te veranderen. Normaal gesproken loopt ieder paard op de voorhand met het merendeel van het gewicht. Daarom zijn paarden ook zo snel, zie racepaarden, ze kunnen zich lang maken en dan met de achterhand stuwen en doordoor vaart maken. Het is immers van nature een vluchtdier, dus tempo was redding nr 1. (renpaarden leunen vaak in de handen van de jockey, om zo een soort extra steun (vijfde been ook wel genoemd) te krijgen).

Oplossing die mij beter lijkt; meer overgangen rijden, in tempo schakelen. Niet langer dan ongeveer 20 seconden in 1 tempo rijden. Dus echt veel wisselen! Hierdoor wordt de achterhand van het paard aan het werk gezet. Let erop dat je paard goed aan de hulpen is, ho is HO en voorwaats is GAAN. Het moet geen geprik, gepiel en getrek gaan worden! Als je dit voor elkaar krijgt, kun je ook gerichter gaan rijden aan de stelling, buiging en dus ook de hoofd hals houding.

Snap je het een beetje? Succes.

Bedankt voor de tips!
Dit doe ik eigenlijk allemaal al met hem. Maar misschien moet ik inderdaad minder lang in een bepaalde gang blijven rijden. Nu draaf ik erg veel en ooit wel te lang. Ik zal eens wat korter in een bepaalde gang blijven eens kijken of dat helpt.
Bedankt!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:07

x_Quinta_x schreef:
Mijn paard was precies hetzelfde: erg hangerig en erug!! op de voorhand.
Ik heb het zo opgelost:
- Ik reed ook eerst met een dubbelgebroken watertrens. Nu heb ik een dikke enkelgebroken watertrens en dat heeft bij mijn paard al wat geholpen.
- Natuurlijk was daarmee de kous niet af. Van mijn instructeur moest ik heel vaak kleine paradingen (sommige noemen het halve ophoudingen) maken. Echt kort links-recht-links-recht, maar dan echt heel kort, je mag het bijna niet zien. Dus kort links-recht-links-recht met de vingers doen. Wat dan in de mond van het paard gebeurd, is dat het bit dan even op een andere laag van het paard zijn mond komt. Hij moet leren dat dat een signaal is dat hij van het bit moet afblijven en dat hij omhoog moet komen.
Die paradingen mag je bijna niet ziet, onthoudt dat goed. Het is niet bedoeld als een ruk in de mond. Het moet echt subtiel.
- Daarnaast, en dat doe je heel goed, het paard goed voor het been houden.
- Mijn paard reageert soms niet genoeg naar mijn zin op de paradingen. Soms doe ik mijn handen ook een cm of 2 naar voor, zodat er precies wat contactverlies ontstaat. Hierdoor weet mijn paard ook dat hij aan zijn houding moet denken.
- Voor de rest honderdduizend overgangen draf stap stap draf rijden, waarbij het paard in een overgang naar stap eerst van voor rijst en dan in stap gaat. Hij moet nl. een sterke achterhand krijgen om van voor mooi boven te blijven.

Hopelijk gaat het rijden wat beter met de tips. Geduldig zijn en dan lukt het wel.

Bedankt!
Ophoudingen noemen wij dat inderdaad, hihi.
Ik zal het eens proberen, ik moet dan inderdaad opletten dat het minieme ophoudingen zijn anders komt het in de buurt van zagen dan dat is natuurlijk nooit de oplossing.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 10:04

Nou, gisteren weer gereden en les gehad (was ivm de vakantie al weer een hele tijd geleden).
Hij was weer extreem vervelend maar met behulp van de les zijn we wel wat vooruit gekomen.
Blijkbaar laat ik de teugels nog te lang waardoor hij juist de ruimte krijgt om te gaan hangen.
Ik heb onder andere de tip gekregen om mijn teugels wat meer op te pakken en dan zo dat als ik ze naar voren geef, hij voldoende ruimte heeft om wat langer te worden.
Vrijdag meteen weer les en alles maar weer eens toepassen.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:22

Ik had dat probleem ook (teugels te lang houden), maar mijn paard ging soms zo erg hangen dat ze bijna de teugels uit mijn handen trekt, vooral in de galop. Wat bij mij (meestal) helpt is mijn handen zodanig licht te maken dat ze niks hééft om op te hangen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:28

Met paradingen bedoelt je instruktuer ws parades,zo noemen ze in duitsland ophoudingen *D

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:28

Een vraagje: rijd jij je paard lang en laag in? Dus vanaf de eerste stap en vanaf de eerste drafpas lang en laag (halsstrekken).
Misschien ligt het er gewoon aan dat jouw paard echt de tijd nodig heeft om op te starten, belangrijk is dan wel dat zijn spieren goed op moeten warmen en meteen lekker kunnen strekken.

Ik doe dat in stap 10/15 minuten en in draf ook zoiets. Met ons ene paard doe ik het zelfs in galop.

ALs je hem daarna oppakt moet je de teugels WEL echt op maat nemen, vooral als een paard zo hangt. warm is warm, dan kun je echt aan de bak met hem.

Misschien doe je dat al, zo niet, denk ik dat je meer verschil moet maken in je teugellengte, en precies hetzelfde in je tempo. Veel overgangen rijden, schijnovergangen, tempowisselingen, ga maar zo maar door.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 17:19

Ik heb vandaag weer les gehad en het ging een stuk beter.
Ik heb hem meteen streng aangepakt en wisselend gereden mbt teugellengte. Dus gewoon met normaal contact tot lang en met lange teugel als beloning tussendoor.
Mijn instructrice heeft er het eerste kwartier even opgezeten, ze had er ook nogal wat moeite mee (de rotzak...) maar na een kwartiertje had hij toch wel door wat de bedoeling was en liet hij zien dat hij meer kan dan dat ik dacht, de smiecht haha.
Dus vandaag fijn gereden, hij hing veel minder en met wanneer hij dat wel ging doen ging dat met wat ophoudingen snel over.

Zondag gaan we voor de afwisseling lekker het bos in, heeft ie wel verdiend!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 17:20

Basic_ schreef:
Een vraagje: rijd jij je paard lang en laag in? Dus vanaf de eerste stap en vanaf de eerste drafpas lang en laag (halsstrekken).
Misschien ligt het er gewoon aan dat jouw paard echt de tijd nodig heeft om op te starten, belangrijk is dan wel dat zijn spieren goed op moeten warmen en meteen lekker kunnen strekken.

Ik doe dat in stap 10/15 minuten en in draf ook zoiets. Met ons ene paard doe ik het zelfs in galop.

ALs je hem daarna oppakt moet je de teugels WEL echt op maat nemen, vooral als een paard zo hangt. warm is warm, dan kun je echt aan de bak met hem.

Misschien doe je dat al, zo niet, denk ik dat je meer verschil moet maken in je teugellengte, en precies hetzelfde in je tempo. Veel overgangen rijden, schijnovergangen, tempowisselingen, ga maar zo maar door.

Omdat hij in het begin behoorlijk 'fel' is, rij ik hem met normaal contact in het begin, wanneer hij wat kalmer is na een paar minuten mag hij wat langer, dit doe ik ook tussendoor dus niet alleen aan het begin.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:21

Heey wat goed van je dat het de goede kant op gaat. Houde zo zou ik zeggen en wie weet treffen we je binnenkort op horses@work.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:25

Hoi hoi, heb je medische problemen verder al uitgesloten? klinkt helaas namelijk vrij bekend voor mij.

Mijn paardje bleek een actieve spat te hebben en een probleem in het SI gewricht waardoor ze extreem ging hangen, niet kon sluiten en vaak in verzet kwam. Na tildren en nu aquatherapy gaat het weer de goede kant op en is het qua beweging een heel ander paard. Ze kon gewoon niet anders dan hangen, ze had pijn. Gelukkig is dat nu veel beter. Succes met je paard. :0)

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:48

oke, omdat echt veel mensen dat niet doen is dat eigenlijk het eerste wat ik dacht.
Wel heel fijn dat het al beter ging! Hou die stijgende lijn erin! :)