oxer-angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

oxer-angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 23:11

:+
beetje kromme titel.

ik heb echt een ontiegelijke hekel aan oxers.
omdat die leukerd van mij er eigenlijk altijd of een weigering, of veeel te vroeg springt, of halverwege zich bedenkt maar te stoppen.
met als resultaat, vele keren er tussen gelegen..
dus die dingen vind ik dan ook echter dood eng..
ik durf misschien 30/40 cm. ? in de les moet ik wel hoger, maar in een dubbel vind ik hem minder eng. maar het blijft een klere ding, :(:)
iemand hier ervaring mee of tips voor..

Edit: mijn pony wil nog wel is erg crossen voor de hindernissen bit vasthouden en gaan, en dat het meeste bij zon oxer. kan daar ook aan liggen :Y)
Laatst bijgewerkt door NicoleHorses op 24-08-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: oxer-angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:15

Oefenen met een goeie instructeur die op 20 meter afstand al kan zien of je een passende afstand gaat rijden.

Om je eigen oog voor de sprong te ontwikkelen kan je er ook op ca. 5 galopsprongen een balk voor leggen. Passend op de balk betekend rustig door laten lopen naar de sprong etc.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 23:16

dankjewel:) ik zal het onthouden!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:20

Het probleem ligt niet bij je paard, maar het probleem ligt bij jou.

Een paard redeneert niet: "Oh, dat is een oxer...die doe ik niet". Een paard ziet een obstakel en wat dat is, of hoe wij dat noemen zal hem een zorg zijn.

Ik denk dus dat JIJ een probleem hebt met de oxer en steeds als je de oxer ziet slaat er een lichte twijfel toe.
Juist met springen zijn paarden supergevoelig op jouw zekerheid. Een paard is zó ontzettend gevoelig, bijna telepatisch zou ik haast denken. Ik zou dus weer gaan werken aan zekerheid in je sprong. Begin gewoon lekker met 40 cm en bouw dat uit naar 50 cm. Focus je niet teveel op de hindernis, maar focus je zicht op een halve meter daarachter. Je zult merken dat dit je kan helpen om de hindernis te springen. Rijdt verder netjes aan en zorg ook dat je je paard kunt beheersen. Dus hij moet terugkomen op je zit en voorwaarts gaan op je been. En verder (dit klinkt wellicht wat tegenstrijdig) ga je paard niet in de weg zitten. Als jij een hindernis netjes aan rijdt dan bepaald hij zelf wanneer er afgezet moet worden. Dat dit niet altijd even goed uitkomt heeft met ervaring te maken en dat komt vanzelf met de tijd.

Veel succes!

edit: Ik lees dat je pony soms wat rennerig wordt. Tempo controle is uiterst belangrijk met springen dus ik zou daar ook aparte oefeningen voor gaan doen. Gewoon veel oefenen met overgangen terug rijden.
Wordt je pony toch te heet, ga dan even stappen en geef hem een lange teugel. Je zult zien dat zijn hals gaat zakken en daardoor daalt het adrenalinepeil. Je kunt ook op de hindernis afstappen, en dan een paar passen voor de hindernis in draf of galop gaan. Op deze manier kunnen ze nooit heel veel vaart maken. Let er ook goed op dat je na de sprong meteen weer gas terug neemt. Zoek tussendoor steeds de rust op. Je zult merken dat het beter wordt.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 24-08-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 23:23

@ Sigrid. uiteraard ligt het aan mij daar twijfel ik ook niet aan :j
maar in het verleden toen ik nog geen enkele angst had voor welke hindernis dan ook, vertikte hij het steeds maar om die ene oxer te springen. dat hele gedoe lijd ons nu naar nu. ik met angst, paard bibbert vrolijk mee :Y) dankje voor je reactue!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:05

Een goede instructeur werkt aan het vertrouwen van paard en ruiter. Als je geen problemen hebt met een oxer in een dubbel dan is het probleem dus het aanrijden naar de oxer en niet de oxer zelf.

Hoe kan je dat aanrijden verbeteren?
- drafbalk, kruisje, 3 galopsprongen, oxer.
- drafbalk, kruisje, 4 galopsprongen, oxer.
- drafbalk, kruisje, 5 galopsprongen, oxer.
- drafbalk, kruisje, 6 galopsprongen, oxer.

Zo train je je oog en krijg je meer vertrouwen. Gevolgd door een steil (uit galop) naar een oxer in 3, 4, 5, 6 galopsprongen.

Dan, uit galop naar een kleine oxer. Zonder steil. Ook een gebroken lijn (tot 90 graden) van steil naar oxer helpen je om je afstand uit de wending leren te zien.

Succes.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:00

NicoleHorses schreef:
[size=9] :+

ik durf misschien 30/40 cm. ? in de les moet ik wel hoger, maar in een dubbel vind ik hem minder eng. maar het blijft een klere ding, :(:)
iemand hier ervaring mee of tips voor..

En daar gaat het al mis. Als jij hoger MOET van je instructeur, kun je nooit met vertrouwen gaan springen.

myrn86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:22

Ik zou eens wat in en uitjes gaan springen, ff geen oxers meer, en inderdaad veel oefenen met grondbalken voor en na de hindernis, gebruik bij het oefenen dan geen oxer maar een kruisje ofzo zodat je de galopsprongen leert tellen! als je dat onder de knie hebt kun je weer opbouwen naar een kleine oxer!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:50

Ik had/heb ook behoorlijke oxerangst gekregen, ook een paar keer te vaak er middenin gezeten. Maar dan met paard en al, niet alleen ik. Dat maakt 't voor mij niet minder erg, want paard bezeerde zich wel steeds en werd uiteindelijk natuurlijk ook wat huiveriger. Probleem was dat ie áltijd sprong, al kwam het echt totaal niet uit.

Toen die geblesseerd raakte stapte ik over naar m'n jonge paard ... heerlijk blanco was die natuurlijk, maar mijn oxerangst was er nog wel.
Ik heb gewoon heel vaak oxertjes vanaf mini-formaat opgebouwd, in hoogte ... maar vooral ook in breedte. Verders idd in een passend lijntje, dan is die op de één of andere manier minder 'eng'. En idd over de hindernis heen kijken, niet erin .... de 1e paar keer gewoon bewust goed strak naar voren kijken, zoek maar een punt op.
Nu is het eigenlijk weer helemaal weg ... alleen nu is er het volgende punt: de tripel :=

edit:
Oh, ik raad je aan om vooral bij de hogere oxers (zeg maar hoger dan 1 meter) niet te veel gaan zitten prutsen voor de hindernis, daar wordt het vaak niet beter van. De laatste galopsprongen voor de hindernis gewoon stil zitten, contact, been eraan en verder niet zitten mutsen ... dat scheelde bij de mijne (race monster met springen) heel erg wbt midden in de hindernis komen .. we vlogen eroverheen, super.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 16:28

Hartstikke bedankt :D
nouja. het springen voor nu word er niet beter op. ik vind het alleen maar verslechteren. maar ik ga er aan werken!