afleren leunen, een ramp!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

afleren leunen, een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:50

ik heb mijn paard nu ongeveer 5 maanden. toen ik haar nog maar net had, ging het rijden al niet meer fijn.
ze trok als een bezetene, ik begon gespannen te zitten en het werd alleen maar erger. ik kon dan ook nooit zeggen dat ik eens lekker ontspannen had gereden. ik heb al ongeveer 3/4 maanden priveles met haar en mijn instructrice gaf tips, maar besefte niet hoe erg het was. afgelopen zaterdag had ik er helemaal genoeg aan. ik heb tegen haar gezegd dat mijn paard vreselijk trekt en dat ik nooit eens ontspannen kon rijden. toen is zij er op gaan zitten en wat ik al een beetje dacht, ze leunt gewoon verschrikkelijk. ik heb al die vijf maanden het hoofd getild van mn paard! maar nu ben ik het haar dus aan het afleren , maar het is werkelijk een ramp!
ze is er verschrikkelijk kwaad om dat ze nu haar eigen hoofd moet dragen en kan niet rustig meer lopen. omdat ik haar nu niet meer laat trekken gaat ze harder en harder in de hoop dat ik weer meer druk op de teugels ga zetten en haar hoofd weer ga dragen. nu is het dus zo: de stap=draf, draf=galop....
zaterdag heb ik weer les... maar ik hou het zolang niet uit! alsjeblieft tips!

_Question

Re: afleren leunen, een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:56

Mijn instuctrice heeft toen gezegd dat zodra hij begon te hangen dat ik gewoon moest loslaten zodat ze dus bijna naar voren viel. Na een aantal keren hield de pony er mee op gelukkig

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:59

Kort remmen en dan weer los laten.Zodra ze dan weer harder gaat weer kort remmen.Niet makkelijk maar ze moet echt op eigen benen lopen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:00

Je moet leren om met je zit te gaan rijden. Als zij harder gaat dan jij wil ga je langzamer lichtrijden dan je normaal zou doen bijvb en zet haar dan op een volte die je verkleind net zolang tot ze zo langzaam gaat als jij wilt. Zolang je maar niet weer terug gaat trekken. Zelf consequent blijven dan gaat ze vanzelf merken dat het geen zin heeft om te hangen en het makkelijker is om op eigen benen te lopen dan dit gedoe.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:36

ze loopt dus nu wel echt op haar eigen benen, maar probeert daar wel onderuit te komen. ik rijd ook met mijn zit, zij doet daar alleen helemaal niks op uit....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:39

Ze loopt alleen op eigen benen wanneer je als je haar los laat hetzelfde tempo kan behouden.Zithulpen zul je haar dan weer moeten aanleren door veel overgangen te rijden.Komt vast goed,veel lessen en oefenen!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:20

Oh vreselijk, dat heb ik ook. Toen ik mijn paard net had kon ik niet normaal rijden, als ik zijn hoofd niet vasthield stortte hij om := Dus de eerste twee, drie weken heb ik alleen met hem gestapt, en later ook gedraafd, aan een lange teugel, net zolang tot hij dat kon zonder te struikelen of te wiebelen.

Waar ik nu met hem tegenaan loop is overgangen terug rijden. Dus bijvoorbeeld van draf naar stap. Hij wordt dan zo vreselijk zwaar, wel al minder dan eerst (heb hem net 5,5 maand) maar hij hangt nog steeds. Hij kan er ook weinig aan doen, hij is wat overbouwd, heeft een behoorlijk zware hals (die ook nog eens ondersteboven bespierd is) en nadat hij was ingereden heeft hij vier jaar lang rond mogen sloffen door het bos. 't Valt 'm niet meer om weer rijpaard te moeten zijn. Wat ik doe is heel veel overgangen en schijnovergangen rijden. Dus tempowisselingen. Die wissel ik af met veel wendingenwerk (in een wending moet het paard zijn binnenachterbeen verder onderbrengen. Je wil de achterkant erbij zodat het paard lichter wordt aan de voorkant) Wanneer ik een wending terug rijd, bijvoorbeeld van draf naar stap, heb ik niks aan een ophoudinkje, daar gaat hij juist van hangen. Daarom doe ik ook zoals ambre zegt en ben nu bezig om hem beter op mijn zit te laten remmen.

Wat je eigenlijk wil is de achterhand trainen, zodat die meer kan dragen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:33

M'n pony doet dit ook weleens, me instructrise zegt dan een liftje en meteen ontspannen en gelijke tijd als het liftje been geven, zo blijft die van mij (is ook nog jong 5) steeds langer op eigen benen lopen en zelf zn hoofdje dragen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:51

Mijn instructrice zegt dat ook, ik merk alleen dat mijn paard dan zijn rug wegdrukt, vooral in tölt, en zeker zo'n drie gangen doorelkaar klutst wanneer ik dat doe. Hij heeft gewoon de kracht nog niet. Dus ik los 't liever anders op.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:00

Zo gauw jij controle over de achterbenen hebt, zal je paard minder leunen. De balans is nu volledig op de voorhand en door oefeningen (die dus tijd kosten) kan je die balans veranderen in een meer horizontale balans.
Geven en nemen met de hand altijd voorafgegaan door been en dan voltes. Voltes zijn je vriend in dit geval.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:29

oke bedankt voor de tips!