Niet reageren op zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Niet reageren op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:12

Ik heb sinds juli 2008 een eigen paard. Ik heb vanaf het begin altijd met zweep gereden. Hij is altijd lui geweest en op het begin was ik niet zo heel streng voor hem, toen was het eerst nog wennen en een beetje recreatief in de bak.
Na een paar maanden kreeg ik les en ben ik ook serieuzer gaan rijden. Ik wilde hem actiever hebben maar hij reageert nauwelijks op de zweep. Het is dus nodig om hem sneller te laten lopen, want als ik hem laat, staat hij het liefst stil. Soms valt hij ook gewoon ineens in stap. Als ik hem een tik geef, zwaait hij een keer met zijn staart en verder gebeurd er niks... Ik moet hem echt heel hard slaan om een reactie te krijgen en dat wil ik gewoon niet :n dan loopt hij trouwens na een minuut weer langzaam.
Als ik echt kwaad op hem wordt luistert hij trouwens wel beter. En met de les geeft mijn lesgeefster hem ook altijd een ferme tik, dan loopt hij al wat beter, maar ook niet voor lang. Ik moet hem gewoon blijven tikken en slaan en het is niet echt leuk meer zo.

Heeft iemand anders ook een slome/luie pony? En wat doen jullie eraan? Sporen heb ik liever niet, dat vind ik gewoon niet nodig.

MiSsY_Me

Re: Niet reageren op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:15

Misschien iets anders (bij)voeren? Wat haver o.i.d? Je weet zeker dat hij nergens last van heeft, lichamelijk?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:18

Haver heb ik al eens geprobeerd, daar ging hij alleen maar van bokken -_-
Als hij een drukke bui heeft bokt hij ook alleen maar en gaat hij niet sneller lopen.

Ja hij is gekeurd en was perfect in orde, niks op aan te merken.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:32

Ik heb ook een hele luie pony.
Hij werkte eerst ook alleen maar na een harde tik. Het is bij hem in de loop der tijd beter geworden.
Nu hoef ik hem alleen nog maar met kleine tikjes aan te sporen en af en toe wat harder om hem erbij te houden.
Ik hoop dat het bij jou pony ook beter wordt.
Wat je misschien kunt proberen is korte tijd rijden. Als het goed gaat dan beloon je je paard door te stoppen. (heb ik in een ander topic gelezen)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:29

Wat doe je in je lessen? Misschien vindt hij er gewoon niets aan, of is het niet uitdagend genoeg voor hem.

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:39

Inderdaad gewoon elke dag iets anders doen, zodat ie afwisseling krijgt. En zoals al gezegt is, als het goed gaat en hij reageert beter, meteen belonen en stoppen. Zo krijgt ie er meer plezier in. Je zou bijvoorbeeld een keer kunnen springen, andere keer longeren, vrijspringen, dagje vrij, verzorgdagje (lekker borstelen, bijknippen, etc.), vrijheidsdressuur enzv.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:31

Ken je verhaal :D
Mn paardje wilde totaal niet doorlopen in de bak. Zweep intereseerde m niks, ik ben echt niet zo iemand die zomaar een keiharde tik geeft maar toen heb ik er wel een keer 1 uitgedeeld. Hij zwaaide even mt zn staart en ging vervolgens nog een beetje langzamer :P
Heb het helemaal opnieuw terug opgebouwd. Eerst een kwartier, dan een half uur enzovoorts. Balkjes lopen, slalom, hindernisje.
En nu loopt ie als een trein :D
Zweep werkte ook niet en ik ben zelf ook niet zo voor de zweep eigenlijk..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:20

Misschien je paard wat meer met respect behandelen dan hem met de zweep tikken en boos worden, hij keert zich in zich zelf op deze manier en zal steeds trager worden,
Ga je eens verdiepen in de techniek en leer rijden, neem een andere lesgever , want een die er ook los op tikt zou geen les mogen geven.
Het dier heeft ook gevoel hoe lang wil je blijven slaan??
Zoek iemand die jou kan leren rijden, het paard doet wat hem gevraagd word, in zijn schulp kruipen en zich neer leggen bij zijn lot, sommige paarden gaan op de loop, wees blij dat je zo`n braaf paard hebt , de mijne had je er al lang afgegooid.
Ik denk dat respect naar het paard toe het sleutel woord is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:26

lui of niet lekker in orde?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:37

Hmm, als je zeker weet dat er niets lichamelijks aan mankeert dan is het handig om sommige van de tips hierboven op te volgen.
Veel afwisseling and super consequent zijn is heel belangrijk. Trek je misschien teveel aan de teugels? Dat kan natuurlijk ook.

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:06

Ik zat nog te denken, als je gewoon de hele tijd me lange teugels gaat rijden, dan weet je zeker dat je hem niet in de mond zit. Probeer de zweep zo min mogelijk te gebruiken, en maak hem scherp voor je been. Door veel overgangen rijden. Je moet wel consequent zijn. Geen reactie is tik. Als het goed is leert ie dan dat het fijner is om op been te reageren.
Is ie soms ook te dik? Dat kan vaak ook helpen. Dat ie gewoon het been niet goed voelt en een tik met de zweep is het enige dat tot hem doordringt dat ie moet lopen?
Succes

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:30

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je paard zo slecht reageert. Het kan aan het voer liggen, het kan zijn dat hij te dik is en moeite heeft met zijn gewicht, maar het kan ook zijn omdat je gewoon niet consequent genoeg met hem bezig bent.

Als het aan het voer ligt kan je verschillende kanten op. Wat voer je nu en in welke hoeveelheden?
Als hij te dik is zou ik hem schraler proberen te krijgen door minder te voeren, op een schralere weide of meer beweging.
En als jij niet consequent genoeg bent moet je bij jezelf zijn ;)
Probeer hem beter aan je been te krijgen, niet focussen op die hoofd-halshouding, puur reactie op je been. Been is reactie naar voren, geef jij been en krijg je geen reactie, dan geef je een flinke tik in combinatie met je been. Daarnaast moet je veel overgangen en tempowisselingen rijden, zo wordt hij sneller in het achterbeen en wordt vaak het tempo ook beter.

In elk geval succes met je probleem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:40

Kan ook aan het temperament van het paard liggen een slomer paard zal nooit zo reageren als een paard met een enorm temperament.
Je kan ook b.v met het basis tempo van je paard spelen, ga onder zijn tempo van het paard lopen en laat het dan weer terug naar zijn tempo gaan, door veel op je zit te rijden en niet op been word hij ook niet bot voor het been.
Werk aan het voorwaartse, dan komt het tempo vanzelf.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:27

Ken je verhaal :D
Mn paardje wilde totaal niet doorlopen in de bak. Zweep intereseerde m niks, ik ben echt niet zo iemand die zomaar een keiharde tik geeft maar toen heb ik er wel een keer 1 uitgedeeld. Hij zwaaide even mt zn staart en ging vervolgens nog een beetje langzamer :P
Heb het helemaal opnieuw terug opgebouwd. Eerst een kwartier, dan een half uur enzovoorts. Balkjes lopen, slalom, hindernisje.
En nu loopt ie als een trein :D
Zweep werkte ook niet en ik ben zelf ook niet zo voor de zweep eigenlijk..ben blij dat ik het op een andere manier heb kunnen oplossen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:43

Misschien al over nagedacht dat je paard hulp van een zweep niet kent?
:)
Paard word niet geboren met in zijn gedachte: zweep is harder lopen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:45

nee maar wel met vluchten voor pijn, want dat doe je in feite.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:55

Qimm schreef:
nee maar wel met vluchten voor pijn, want dat doe je in feite.

Spreek voor jezelf, ik sla mijn paard niet tot ie pijn heeft en er voor wegvlucht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:41

oooooh ik dacht altijd dat een tik van de zweep een vervelende sensatie gaf die bestempeld kan worden als pijn, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:37

ik heb er net zo eentje staan, of beter gezegd gehad staan.
Meneer is gebruikt op een manege en daarvoor door een ruiter die de zweep ook (te)veel gebruikte. Hij gaf dus helemaal niets meer om een tik.
Na een tijdje heb ik de zweep aan de kant gegooid en sporen aan gedaan en deze als vervanging gebruikt voor de zweep. Niet echt de juiste manier om sporen te gebruiken, maar af en toe moet je naar iets grijpen wat ze niet verwachten. Dit uiteraard wel onder begeleiding.
Binnen een week ging het paard totaal anders lopen. Pas nu, 3 maanden later heb ik voor het eerst weer een zweep gepakt en nu reageert hij wel..

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:45

Bedankt voor de tips allemaal.
Mijn paard is zeker niet te dik en is goed in orde. Ik denk dat het een combinatie van luiheid en verveling is, want buiten vindt hij het bijvoorbeeld wel superleuk en gaat dan ook heel hard. Dus afwisselen is een goede tip, hier heb ik zelf ook aan gedacht maar beschik niet over zoveel materiaal om te springen enzo. Wel over goede buitenrijgelegenheden :j
Ik sla hem ook niet dat het echt zeer doet hoor. Ik geef hem gewoon een tik omdat hij ook niet reageert op been. En een andere lesgeefster zoeken vind ik een beetje overdreven, hoe weet je nou hoe ze les geeft? Ze slaat hem echt niet de hele tijd hoor, gewoon een tik aan het begin, dan loopt hij de hele les wat beter.
Hij wordt trouwens aan het eind van de les steeds losser en sneller, iemand noemde hem een keer een Diesel. Even op gang komen en op het laatst loopt ie veel beter :D Daarom denk ik niet dat het een goed idee is om kort te rijden.
Het voer ligt het ook niet aan, hij is helemaal niet dik, krijgt kuilvoer en brokken en staat de hele dag in de wei.
Ik ben ook bezig met veel overgangen rijden, ook in de gangen zelf, dat lukt steeds beter vooral in stap en draf.
De lessen zijn misschien ook wel een beetje saai, mijn dressuurlessen. Weet iemand leuke dingen om te doen bijvoorbeeld? Ik rijd nu vooral veel figuren, veel overgangen en ben bezig met hem te leren wijken. Ook tussendoor wat stilstaan, weer wegdraven enzo. En soms even zonder zadel :D
Nou bedankt voor de tips, ik zal er wat mee gaan doen :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:45

xKatjj schreef:
Het voer ligt het ook niet aan, hij is helemaal niet dik, krijgt kuilvoer en brokken en staat de hele dag in de wei.

Er kan ook een te lage energiewaarde in je brok zitten waardoor hij wat lui aandoet. Dat ik deze opmerking maakte wilde niet zeggen dat hij te dik of te mager is ;) Soms kan een verandering van het soort brokken (conditiebrok ipv basisbrok) al een hoop verschil maken.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:13

chrisje_83 schreef:
xKatjj schreef:

Er kan ook een te lage energiewaarde in je brok zitten waardoor hij wat lui aandoet. Dat ik deze opmerking maakte wilde niet zeggen dat hij te dik of te mager is ;) Soms kan een verandering van het soort brokken (conditiebrok ipv basisbrok) al een hoop verschil maken.

Oh zo, ik heb al wel eens haver gegeven maar daar begon hij als een idioot van te bokken. Maar sneller ho maar. Daarom ga ik maar eens wat afwisselen qua rijden, soms even losgooien en wat andere leuke dingen doen. Misschien wordt hij daar wat vrolijker bij het rijden van :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:21

Dat is een goede mogelijkheid ja. Mocht het dan nog niet veel verschil maken kan je altijd naar het voer (laten) kijken.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:49

Op mijn manege hadden ze ook zo'n paardje. Die spande gewoon zn hele linkerbilspier aan als hij een tik op zn kont kreeg. Iemand kwam er toen achter dat hij heel goed reageerde door de zweep te wisselen, en hem een tik op rechts te geven.
Misschien dat het bij jou werkt?
:)