dressuur, hoe 'werk' jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

dressuur, hoe 'werk' jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 17:50

ik vind het altijd erg intresant om te zien/horen hoe een ander te werk gaat met rijden, dus ik open er eens een topic over :D

Hoe lang rijden jullie doorgaans? hoe bouwen jullie het op? Wat nemen jullie mee? Hoelang voor het los rijden, hoelang voor los stappen? Waar letten jullie zowel voor jezelf als je paard op? enz enz.

ben heel benieuwd! Vooral ook leuk om uit dingen van een ander wat voor je zelf te kunnen halen! :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:57

meestal rij ik de paarden 30 min, soms 45.
even paar rondjes stappen dan draaf ik aan en pak ze op.
allemaal lekker ontspannen, rond en diep ingesteld.
ik let erop dat ze ontspannen zijn alvorens ik hoger in ga stellen en meer ga vragen, schouderbinnenwaarts vind ik fijne oefening om te verzamelen.
jonge paarden blijf ik laag door de hals rijden en lekker ontspannen, maar wel vraag ik soms paar pasjes schouder binnenwaarts puur voor verzameling en weer weg te kunnen rijden na t rechtstellen. beetje afwisseling, galopje erbij, terug naar draf, vooral veel draf en galop werk, vooral zenuwachtige paarden laat ik lekker voorwaarst lopen, pas als de "brand" eraf gereden is dan ga ik werken aan de stap, geen zin om te vechten, ik leg t toch af.
als ze braaf zijn zijn ze braaf en stop ik ook na 25 (jonge paarden) a 30 min,
paarden wat verder in de dressuur rij ik minuut of 30 a 45.
dan lekker lange teugel uitstappen, afspuiten en naar bed ;)

SETEFURII

Re: dressuur, hoe 'werk' jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:04

Ontspannen instappen, als ze te hevig zijn ga ik sneller over naar drafwerk, dat 't hete gedoe eraf is en ga 'k terug stappen nadien. Probeer met neusje over de grond te rijden en ze actief en toch ontspannen te houden, da een 20'tal minuutjes neem 'k ze op, rij 'k veel volte's, S-en, SB, gebroken lijnen,.. ook veel schakelen, pasje midden, verzameld, arbeids,.. maar vooral vooruit(gecontroleerd wel te verstaan), ik haat het als een paard echt plakt aan de bakrand en niet vooruit te branden is, gelukkig heb ik zo geen paarden :D
Liever met een paard beginnen dat TE hevig is, dan een plakker.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:04

Is heel verschillend, ligt er maar net aan hoe mijn paard aanvoelt, en in wat voor bui hij is :P
Als hij heel hyper is, doe ik veel stapwerk, zodat ie daar eerst in ontspant, en zijn aandacht bij mij kan krijgen, als ik dan gelijk aan het werk ga dan kan ik al helemaal niks meer met hem.

als hij fijn is dan stap ik een 10 min, laag en rond over de rug, en ga dan aandraven, en losgalloperen, beetje buigen links en rechts om hem optimaal los te krijgen.
meestal ben ik dan zo'n 20/25 min bezig in totaal, dan even stappen en daarna pak ik hem op om nog even écht' aan het werk te gaan.
hoelang we rijden verschilt heel erg, soms ben ik met een half uurtje al klaar, en soms zit ik er een uur op.
maar meestal zijn we met 3 kwartier klaar.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:08

Mijn ideale manier van rijden (let op, voor een volwassen paard.):
Paard losstappen, een paar rondjes. Dan je paard lang rond maar toch laag rijden, dus fijn over de rug, en vanuit daar een beetje opwarmen (in alledrie de gangen). Als hij opgewarmt is , dan pak je vanuit die houding overgangen mee en veel figuren waarmee je je paard omstelt, en hem dus lekker soepel maakt. Het laatste kwartiertje pak ik ze op, blijf veel overgangen en figuren rijden. En pak ik oefeningen als schoudervoor en wijken mee. Als je ze op hoger niveau rijd, dan kun je natuurlijk ook gewoon travers, schouderbinnenwaarts e.d. meepakken. Daarna goed(!) uitstappen en mogen ze lekker naar stal.

Natuurlijk train je je paard iedere dag weer net iets anders, maar als ik ga dressuren dan probeer ik hier altijn naar toe te werken. ;)
Laatst bijgewerkt door Jordy_ op 24-08-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:09

bij mij ligt het nogal aan het paard, per paard is het heel verschillend in welke gang je ze het makkelijkst los werkt en hoe lang ze daarvoor nodig hebben.

meestal rij ik volgens dit "schema":
losrijden 15/20 minuten in stap draf en galop. hals vanuit de schoft laten vallen en neus richting de knie. veel voltes, bochtjes en schakelingen (actief op mijn been vind ik heeeeeel belangrijk)
dan oppakken en wat oefeningen rijden, maar daar ligt het weer aan het paard wat ik ga doen. wel schakel ik altijd heel veel om de activiteit goed te behouden.
meestal zet ik van te voren in mijn hoofd wat ik wil doen en als ze dat braaf doen zijn ze ook zo klaar.
ik sluit altijd af met een oefening die goed gaat en laat dan in draf (en vaak ook even galop) nog een aantal rondes op beide handen de hals strekken

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:15

Eerst 5 minuten of langer instappen aan lange teugel. Gelijk al flink voorwaarts als ze rustig is. Als ze drukker is stap ik eerst aan lange teugel het drukke eraf. Is ze ontspannen of zijn de 5 minuten om dan pak ik haar op en begin ik op voltes te stappen en te wijken voor het been. Steeds een paar pasjes en dan weer recht. Daarna draven, eerst aan lange teugel een paar rondjes daarna rustig oppakken en flink aan de voltes bezig. Hand veranderen en een paar keer omstellen. Daarna weer stappen en bij A van de hoefslag af. Tot het midden wijken naar links, paar pasjes recht stellen en weer naar rechts wijken.

En als het toe laat de galop. Daar werken we nu vooral op mijn zit. Veel voltes en rechtuit, naar buiten stellen en weer naar binnen en vooral benen stil en eraan houden. Galop gaat nu hard, vind ze ook echt leuk om te doen. Dus volgende stap word dan rustig galopperen. Soms nog aan het einde balkjes draven en uitstappen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:20

Leuk topic dit, ik vind het ook altijd interessant om te zien hoe anderen trainen :j

Eerst lang genoeg instappen en voorwaarts-neerwaarts/halsstrekken rijden. Wat stelling vragen aan beide kanten, kleine voltes rijden, veel bochten en slangevoltes. Instappen kan makkelijk 10 minuten duren. Daarna draaf ik aan en rijd ik grote voltes (ook verkleinen en weer vergroten), slangevoltes en pak ik hier en daar een kleine volte mee. Galop neem ik bij het losrijden nog niet mee, die is momenteel nog te ontstuimig en hij wordt er nog veel te hitsig van.

Een echte strategie voor het "echte werk" heb ik niet, ik wacht gewoon af welke problemen ik die dag tegenkom. Soms begint het al bij de grote volte in draf bij het losdraven, als hij zijn schouder niet genoeg naar binnen wil zetten (probleem dat bij dat paard altijd terugkomt) en helemaal over de schouder naar buiten valt. Dan probeer ik hem te rijden tot dat weer in orde is. Anders begin ik vaak met kleine voltes om hem mooi rond mijn been te kunnen buigen en overgangen stap/draf en weer terug om de achterhand er wat beter onder te krijgen. Als het écht goed gaat pak ik hier en daar wat wijken en schouderbinnenwaarts mee. Tussendoor vaak een paar rondjes op adem komen ter beloning van een stukje waar hij lekker liep.

Galop doe ik op dit moment alleen nog maar als hij echt helemaal ontspannen loopt. Het kost nog heel wat moeite om in de juiste galop aan de springen en om in de galop zelf tempo te controleren, dus dat wil ik alleen maar doen als ik zeker ben van mijn stuk. Vaak gaat wordt hij nl. gestresseerd als de galop niet goed wil lukken en gaat hij daarna in draf alleen maar onder me uit rennen, en dan ben ik weer een kwartier bezig met kalmeren en weer vw-nw rijden. Meestal rijd ik in het totaal 30 à 45 minuten, afhankelijk van hoe het gaat. Als hij echt goed loopt en alles braaf doet, zie ik geen reden om de dingen langer te rekken. Dan sluit ik af na een mooie schouderbinnenwaarts of wijken. Als het daarentegen een dag is met veel geklier en tegendraadsheid zorg ik gewoon dat ik afsluit op een moment waar hij weer braaf luistert. Altijd positief afluisten en daarna minstens 10 minuten uitstappen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:39

Van het begin tot eind bezig met het beter aan het been maken van mijn paard. Inbuigen links en rechts. En los maken en trainen van haar rug. (is nogal stijf en niet sterk) Ben ook bezig met het wijken, doordat ze steeds beter aan het been is en dus voorwaartser neemt ze haar achterhand met het wijken beter mee, gaat het schoudervoor/binnenwaarts minder aarzelend en achterwaarts beter. Ook komt ze steeds beter nagevelijk en blijft ze dan gedragen ipv achter de lood lijn. Houd nu ook nog wat vast, maar denk dat dat meer te maken heeft met haken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:50

Welke oefeningen ik precies gebruik en in welke volgorde verschilt van keer tot keer. Niets zo saai voor een paard als een voorspelbare volgorde. Wanneer ik in de bak rijd ben ik vooral bezig met mijn paard minder te laten hangen, dus achterkant eronder door veel (schijn)overgangen te rijden. Dat vindt hij heel moeilijk. Doordat zijn rugspieren nog wat vast zitten aan de rechterkant buigt hij moeilijk naar rechts, dus ook daar werken we aan door wendingen (voltes met verschillende diameters, slangenvoltes, allerlei soorten wendingen eigenlijk) te rijden en hem regelmatig in te buigen, zowel naar links als naar rechts natuurlijk. Met name in draf heeft mijn paard er op de rechterhand moeite mee om door de hoeken te draven, daar ben ik vandaag bijvoorbeeld wat meer mee bezig geweest. Het wendingenwerk en de tempowisselingen/overgangen wissel ik af, en nooit meer dan een paar minuten per oefening. Ik begin gewoon in stap, verder rijd ik alleen kleine stukjes in draf en galop, bij galop moet je echt denken aan een lange zijde, in draf ook, soms een wat langer stukje. Lijkt niks, gaat dan vooral om de overgang, die moet netjes zijn. Overgangen stap-draf, draf-galop en stap-galop gaan super, het probleem is terugschakelen omdat hij dan vreselijk zwaar wordt. Vandaag heb ik een nieuwe hulp geïntroduceerd, bij halthouden vanuit stap snapt hij het al, nu de rest nog :P In de bak rijd ik alleen in de basisgangen, het is te mul voor mijn vierganger om te tölten. Hoe lang ik rijd heb ik niet echt een tijd voor, ergens tussen een half uur en een klein uur. Het gaat me erom dat hij ontspannen is. oplet en braaf meewerkt, wanneer ik vind dat hij genoeg heeft gedaan en we allebei tevreden zijn zijn we klaar.

Wat ik in ieder geval nooit doe is veel over de hoefslag rijden. Liever binnenhoefslag en veel figuren, ik heb een intelligent paard dat je bezig moet houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:24

Ik stap sowieso altijd een minuut of 10 aan de lange teugel in (in de zomer korter omdat ze dan al de hele dag in de wei banjert), daarna draven en galloperen aan de lange teugel (ondertussen voltes en ruime wendingen rijdend) en dan pas echt aan het werk. Ze is al 20 namelijk dus ik vind het belangrijk dat ze eerst goed opgewarmd is. Begin het echte werk met haar scherp aan mijn been krijgen door veel (schijn)overgangen. Pas als dat in orde is komen de oefeningen.

De oefeningen van de dag wisselen per keer. Hangt er vanaf waar zij behoefte aan heeft (waar ze vast zit, welke kant ze lekkerder loopt en dergelijke), wat voor weer het is en hoe creatief ik zelf ben die dag. Ik probeer het sowieso afwisselend te houden qua trainen, anders vindt ze het niet leuk meer.

We doen vrij veel "gymnastieken" om dr soepel en los te houden, zoals wijken, schouderbinnen/buiten, travers en dergelijke. Ook dit vooral ivm dr leeftijd, op wedstrijd hoeft ze namelijk niet. Ik probeer er vooral op te letten dat ze los in haar lichaam is, rechtgericht en ontspannen. Ik let er ook heel sterk op dat zij het leuk blijft vinden, we moeten er allebei plezier aan beleven tenslotte. Wat zij geweldig vindt zijn vliegende wissels (de eenvoudige kent ze dan weer niet dus die probeer ik er in te trainen) en halt-galop-halt oefeningen. Vooral veel galop en tempo (tis een volboed) :D

Ik zorg ook altijd voor een goede op- en afbouw qua werk wat betreft de zwaarte. Genoeg rustpauze's tussendoor en het werk op- en afbouwen qua intensiteit. Aan het einde sowieso lang en laag eindigen. Op adem stappen hoeft daarom over het algemeen niet. Ik stap dr meestal een minuut of vijf uit, langer heeft ze geen behoefte aan (op een gegeven moment is ze niet meer vooruit te branden en ze heeft geen spierpijn de dag erna). Eindigen vaak met een lekkere rolbeurt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:08

Bij Donna en Nobel: Ik begin vaak met een minuut of 10-15 stappen. Eerst aan een langere teugel, daarna pak ik ze op en begin ik met oefeningen als stelling en buiging en wat wijken en/of schouderbinnenwaarts/schoudervoor. Daarna draaf ik ze aan. Dan pak ik in draf veel voltes, wendingen en stelling en buiging mee om ze los te krijgen. Daarbij ook tempowisselingen naar voren en terug of terug en weer naar het basistempo om ze beter aan mijn zit en been te krijgen. Ook controleer ik hier of ik ze van de hand af kan krijgen en weer korter kan maken in de hals. Als dit allemaal goed voelt pak ik ze meer op. Donna al wat hoger en meer richting verzameling dan Nobel, maar dan begin ik met de oefeningen als wijken bij Nobel en schouderbinnenwaarts, een pasje travers etc. bij Donna. Ook de galop pak ik vaak al mee voor ik verder ga met hoger instellen en verzamelen en oefeningen. Uiteindelijk pak ik tegen het eind ook weer wat meer galop mee, wat proefgerichte onderdelen trainen en wat onderdelen voor een klasse hoger. Als het allemaal lekker ging pak ik weer even wat ontspanning/controle terug door ze te laten zakken. Dan ga ik naar stap en doe ik nog wat oefeningen in de stap, denk aan halthouden en achterwaarts en de keertwendingen. Als dit ook goed is draaf ik nogmaals aan om ze uit te laten draven aan een lange teugel en stap ik daarna uit. Ik rijd ze gemiddeld tussen de 30 en 45 minuten.

Bij Amber: Die pak ik eerst een rondje of wat aan de longe voor ik erop ga. Dan stap ik op en stap ik een beetje. Daarna pak ik de draf en galop en zijn we binnen een half uur weer klaar. Met Amber pak ik nog veel overgangen en voltes mee. Vooral de overgang naar galop en de overgangen terug kosten moeite. De galop pak ik al vrij vroeg omdat ze anders te moe wordt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:14

ik begin altijd aan een lange teugel en stap zeker 10 minuten los daarna draaf ik eens aan als die pas ontspannen is en goed is losgestapt de draf doe ik ook aan een lange teugel net als de eerste galop na de galop pak ik hem pas op en ga ik overgangen rijden.
ik neem kleine voltes en grote voltes mee net als volte openen en volte sluiten,
ook pak ik op beide kanten regelmatig contrastelling zowel in stap als draf en in de galop.
verder maak ik hem helemaal gek met overgangen en voltes.

en ik stap ook net zo lang weer uit als dat ik heb ingestapt om verzuring en spierpijn te voorkomen.

en als die veel praatjes heeft pak ik hem sneller op om vervolgens sneller aan het werk te gaan

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:31

Inderdaad erg interessant om te lezen!
Verschilt natuurlijk per paard maar ik begin altijd met halsstrekken, lekker ontspannen maar wel gehoorzamen, m'n hand volgen. Allebei de kanten op in stap, draf en galop. Dan oppakken en beginnen met overgangen en schakelen om haar goed aan m'n been te krijgen. Dan natuurlijk de oefeningen wat verschilt, ligt eraan waar ik op dat moment wil focussen/oefenen. Als het heel warm is of als ik een uur intensief les heb laat ik haar tussen door even aan de lange teugel (niet abrupt natuurlijk:P) aan het einde laat ik haar in draf weer halsstrekken en dan lekker uitstappen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:52

Bij mijn eigen paard, 19 jaar, ZZ-licht met wp’s, die ik niet meer in de wedstrijdsport uitbreng maar nog aanvoelt als een 9-jarige:
na het opstijgen, teugels redelijk op maat. Lekker losstappen en beide kanten inbuigen. Daarna losdraven en als ik voel dat hij in de draf niet meteen lekker doorkomt, begin ik met de galop. Dat is zijn fijnste gang om verder in los te werken. Het loswerken doe ik door middel van eenvoudige galopswisselingen waarbij hij eerst de achterhand nog wat mag laten meeslepen als het ware maar die, naarmate hij meer loskomt, steeds meer door mij eronder gereden wordt.
Als hij niet los in zijn lijf is pak ik een grote volte waarop ik steeds kleine stukjes wegrij en hij weer wat terug mag komen. Zodra hij lekker loskomt, rij ik hem steeds meer terug. Na het loswerken ga ik verder in de draf, pak ik alle oefeningen mee (schoudertje voor-tot schouder binnen, travers, appuyementen) afwisselend met stap (keertwendinkjes wordt hij lekker makkelijk korter in het lijf van) en dan weer alle galopsoefeningen als wissels (tot om de passers) en werkpirouettes. Cooling down altijd met halsje uitleggen tot halsje verlengen en uiteindelijk hals strekken. Mooi laag en rond. Die van mij heeft wat tuigerbloed dus het laag en rond is erg belangrijk om de rug sterk te houden (en de kont rond).
Eigenlijk is het bij mijn paard een kwestie van onderhouden. Hij kent alle ins en outs zo onderhand wel en alles is bevestigd als een rots. Het is dus een kwestie van soepel en in conditie houden.

Bij andere paarden rij ik in alle drie de gangen wat los en pak ik ze, naar gelang de africhtingsgraad, al meer op. Even voelen en proeven wat ze wel/niet al kunnen hebben en even voorzichtig naar dat grensje toe rijden, voor zover ze dat al willen en aan kunnen.

Ik zoek bij een paard het zwakke punt op en ga daarmee lekker aan de slag. Héérlijk! De uitdaging voor mij ligt in het feit dat ik het paard dúsdanig kan stimuleren, dat hij het leuk vindt om dat werk voor mij te mogen doen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:33

Bij mn VZ paard van 16 (voorheen M dressuur) begin ik met een paar rondjes aan een lange teugel stappen. Daarna pak ik de teugels op en begin ik in stap daarna met voltes, slangenvoltes en achten rijden. Zo probeer ik haar los te maken. Ik zorg er wel voor dat ze actief blijft stappen.
Daarna herhaal ik hetzelfde in draf. Als ze lekker los is, dan ga ik verder met overgangen actief rijden. Dus draf-halt-draf-halt-stap-halt-draf enz. Mevrouw is nogal een heethoofd en heeft dit echt nodig om tot de orde geroepen te worden. Daarna stel ik haar wat naar buiten en naar binnen en daarna weer recht.
Veel afwenden en af en toe een paar passen wijken meenemen.
Vervolgens in de galop wat voltes, in de wei kun je verder niet meer, want dan glijdt ze uit.
Daarna ga ik lekker uitdraven, halsgestrekt en uitstappen tot ze op adem is :)