Uitgestrekte draf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surayaj

Uitgestrekte draf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:05

Hee,

Ik had een vraagje en ik kan het antwoord maar niet vinden. :o
Mijn lease-pony (Surayah) was oooit een Z2-dressuur paard en ze kan alles wat ik wil wel, maar hoe moet je nou precies zitten in de uitgestrekte draf en wat moet je doen om haar in de uitgestrekte draf te krijgen, ze gaat per ongeluk weleens in de uitgestrekte draf en dan zeggen de andere op stal altijd dat ze zoooo mooi loopt enzo, maar ik zou niet weten hoe je het moet doen .. ze doet het soms in de bak als ik van draf naar stap wil overgaan en heel vaak op buitenrit als we gewoon draven .. :P

Weet iemand het antwoord hierop?

Groetjes! :D

Amadeo

Re: Uitgestrekte draf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:32

Hoe moet je zitten? In het zadel..... Je kunt als ruiter pas goed blijven doorzitten als je het paard helemaal onder controle hebt, want dan gaat het paard niet harder, maar ruimer lopen. Sommige paarden hebben veel schwung, maar dat staat los van verruimen. Veel ruiters hebben problemen met het doorzitten in de uitgestrekte draf omdat het paard gespannen harder gaat lopen, en tja, dat is niet lekker zitten. De hulpen van de uitgestrekte draf verschillen nogal eens, normaal leg je beide benen 2cm naar achteren en dan moet het dier al verruimen. Maar als het paard het uitstrekken met andere hulpen heeft aangeleerd, moet je uitproberen wat die hulpen waren.

Mooi lopen zegt niet zoveel, veel mensen kijken alleen naar de actie in de voorbenen, terwijl die niet zo belangrijk is. Het gaat om de activiteit van de achterbenen, die moeten meer gaan dragen. In de praktijk gebeurt het vaak dat het paard erg gaat stuwen en de voorbenen los van de grond gaan en tja, dat ziet er wel spectaculair uit, maar is geen uitstrekken.

midgie

Re: Uitgestrekte draf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:45

Ja ik ben het met het bovenstaande eens, zorg dat de achterhand goed eronder komt dan liften de schouders en heb je een technisch goed uit gevoerde draf,
Je ziet idd vaak eigenlijk te vaak een kits draf, word het been erg naar voren gegooid maar het achterbeen is ook heel erg duwend,en het voorbeen blijft te lang staan, stond van de week hier op bokt een foto van Anky haar draf , erg kits zag die er uit en de techniek klopte niet, je wil tenslotte een paard wat vanuit de achterhand voorwaarts is en zijn spieren goed gebruikt, dat is bij een kits draf dus niet het geval en zelfs niet goed voor het paard.

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:03

Je moet gewoon in het zadel doorzitten en goed op je stijgbeugels steunen.
Om naar uitgestrekte draf te gaan: eerst verzamelen in de draf en zorgen dat hij nog impuls heeft. Dan met de kuiten drukken en met de handen meegeven. Je moet natuurlijk ook wat zijn limiet zoeken.
Als je nog vragen hebt, stel ze maar hoor.