Beleerd, zadelmak, doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquelien_x

Beleerd, zadelmak, doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:09

Mensen zeggen af en toe, ik heb die beleerd, die zadelmak gemaakt en die door- of ingereden?
Maar wat bedoelen ze daar nu precíes mee?

chrisje_83

Re: Beleerd, zadelmak, doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:55

Beleerd is vaak voor de wagen, hij is enkel- en/of dubbelspan beleerd.
Zadelmak maken is vaak het paard laten wennen aan het zadel, de druk ervan en het er eventueel al op zitten.
Inrijden is het paard de basis aanleren van de hulpen, been is voorwaarts en dieper gaan zitten met een ophouding is terug, ook de hulpen voor de gangen voorwaarts zitten erop. Wat stelling en buiging en eventueel wat nageeflijkheid.
Een paard doorrijden is het paard verder trainen naar een hoger niveau, bijvoorbeeld vanaf de B naar het Z niveau rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:29

En dan heb je eigenlijk ook nog ruitermak: dat is gewoon gewend maken aan het gewicht en gevoel van een ruiter op de rug van het paard.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:02

Verschilt eigenlijk een beetje per persoon..
Voor mij is zadelmak dat een paard kan stappen, draven en galopperen onder het zadel met een gas, stuur en rem.
Inrijden vind ik dan hetzelfde als zadelmak maken.
Doorrijden is alles wat daarna komt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:01

Ik vind zadelmak dat het paard gewend is aan het hoofdstel/zadel, en het opstappen.

Inrijden vind ik als een paard het opstappen onder de knie heeft, maar ook de hulpen kent. Dus kan stappen, draven, galopperen, en dat je hem op een volte kan sturen.

Bij doorrijden dat het paard net iets meer kan. Dus leren te buigen om je been, wat figuurtjes rijden etc.

Mijn bijrijdpaard zou ingereden zijn, maar die kent nog zo weinig, en is zo angstig dat ik hem eigenlijk alleen zadelmak vind. Want opstappen (met hulp) gaat nog, maar vanaf daar gaat het mis. Word ie heel bang etc.

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:44

zadelmak = hoofdstel zadel kennen
inrijden; opstappen en hulpen
doorrijden; buigen en figuren

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:38

Rytm schreef:
Voor mij is zadelmak dat een paard kan stappen, draven en galopperen onder het zadel met een gas, stuur en rem.

Dit vind ik ook ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:19

marlinH schreef:
Rytm schreef:

Dit vind ik ook ;)

En ik ook. :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:41

Dat verschilt per persoon. Soms verbaas ik me erover dat mensen denken dat als ze een paard kopen met de term zadelmak ze er al op kunnen gaan zitten(net zoals hier boven sommige dus al aangeven), paard komt bij nieuwe baas die er een doodsmak mee maakt(k heb het meegemaakt) Maar het heet niet voor niets zadelmak= letterlijk vertaald zadel mak, dus hij is gewend aan het zadel.

ingereden=letterlijk vertaald in gereden, dus er heeft al iemand op gezeten of gehangen(iemand noemde het ruitermak, nog nooit van gehoord). Naar mijn mening kent dit paard het gewicht en hulpen van de ruiter

Doorgereden is een paard wat naar mijn mening een B-proef kan.

Doorgetraind is een paard dat naar mijn mening van b.v de B naar Z gereden is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:01

Rytm schreef:

Daar moet je dan toch echt mee oppassen. Zadelmak betekent meestal niets meer dan: hij kent het zadel en hoofdstel. Met een beetje geluk heeft er ook al een ruiter opgehangen/opgezeten.
Kan heel fout uitdraaien als je denkt dat je er zo opstapt en mee wegrijdt (dan is het imo een ingereden paard)

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:30

Er zit per persoon (is ook wat streekgebonden) veel verschil in wat bedoeld wordt met zadelmak, beleerd etc.
Gewoon vragen wat het paard al gedaan heeft en goed doorvragen, dan heb je ook geen misverstanden hierover.