Doorzitten, paard doet soms raar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Doorzitten, paard doet soms raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:03

Als ik blijf doorzitten in draf doet mijn paard soms iets raars aan de voorkant.
Allereerst, ze is nogal erg voorwaarts, dus aan het begin van het doorzitten gaat ze steevast te hard, maar het 'botsen' valt zelfs dan al bij al nog redelijk goed mee bij mij. Ik moet dan echt wel effe een tijdje werken om haar op een aangenaam tempo te krijgen om door te zitten in de draf en als ze dan eindelijk op dat aangename langzame tempo draaft dan 'huppelt' ze soms met een voorbeen. Ze gaat van voren dus ietsje naar boven om vervolgens weer normaal verder te lopen en dan plots weer even ietsje naar boven ...
Weten jullie van waar dit komt?

(ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :+ )

P.S. Ik kan redelijk goed in het zadel blijven zitten bij het draven, ik bots dus niet alle kanten op waardoor het paard zou verstoord worden!

CM_

Re: Doorzitten, paard doet soms raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:04

Klinkt als een flink probleem in de aanleuning...
Neem een goede instructie in de hand, en voorlopig even niet doorzitten.

Vaak ligt het ook bij de ruiter, dat deze te gespannen is met doorzitten en daardoor word paard dan loperig.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:13

Mijn paardje begon vreoeger ook gek te huppelen zodra ik ging doorzitten. Dit kwam omdat ik alleen ging doorzitten voor het aanspringen in galop, (paard was toen nog jong, waardoor ik zijn rug niet wilde belasten met doorzitten) waardoor het paard dacht zodra ik ging doorzitten dat hij aan moest galoperen. Ging hij ook gekke huppeltjes maken. Maar kan niet uit je verhaal opmaken of het aan de aanleuning ligt of dat hij wil aanspringen.

Maar zou iig ook even niet doorzitten, en het met je instructrie bespreken.

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:16

Mijn verzorgpaard heeft het ook, ben er ook nog steeds niet uit wat het is. Ze heeft het alleen in de bak als ze wat harder gaat draven. Met buiten rijden heeft ze dan weer nergens last van.
Volg dit even.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:21

Lijkt mij een galophuppeltje, om door gebrek aan balans te ontsnappen. Kan ook duiden op een rug/zadel probleem. Maar neem jezelf vooral ook onder de loep, zit je echt zo stil als je denkt, hobbel je echt niet? Een derde (bij voorkeur ervaren iemand) kan je daarbij helpen, en het beoordelen. Mijn pony deed het toen we net begonnen met lessen destijds ook, dan reed ik een volte en moest daarbij doorzitten, toen kwam het vaak voor dat hij aanstalten deed aan te galopperen. Later toen we al flink wat lessen achter de rug hadden deed hij het niet meer.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:32

Mijn paard doet dit enkel als ze zo traag draaft dat ze net niet stapt. Willen aanspringen in galop is het zeker niet. De aanleuning, ja haar neus blijft nog altijd naar voren steken dus daar is zeker nog werk aan de winkel.
Botsen doe ik niet, zeker niet op dat moment aangezien ze dan echt heel erg traag draaft, (je moet al een krak zijn om dan nog te botsen :o ) maar het zou best wel eens kunnen dat er nog teveel spanning in mijn lichaam zit, daar ga ik op letten.
Misschien dat ik ook best eens een osteopaat laat langskomen om haar rug en schouders eens goed te masseren, kan nooit kwaad hé.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:22

Misschien een tact-fout?
Dan willen ze nog wel is zo'n "Hupje" maken.
Vooral als ze meer moeten uitstrekken..
Zorg dat je even veel druk op beide teugels hebt,
dan gebeurd het als het goed is niet meer.