Puberende merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Puberende merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 22:41

Ik heb een 5 jarige merrie en zij is ingereden en zadelmak sinds januari 2009.

Nu gaat het rijden sinds ik haar heb al een heel stuk beter en de ontspanning lukt al aardig.

Maar ze is nog erg voorwaarts en als ik haar net iets laat gaan, en als ze dan gaat galoperen en ik neem haar naderhand terug, dan gaat ze opeens zwaar lopen klieren en soms gaat ze dan ook gewoon op haar achterbenen staan. Ik vind dit soms erg eng, en wordt er onzeker van.

Ik krijg al hulp bij het rijden, maar hebben jullie misschien tips en heb je er misschien zelf ervaring mee en hoe hebben jullie het opgelost??

Wie o wie heeft er tips om haar rustiger te laten lopen en wie heeft er tips voor het klieren??

Alvast bedankt.

midgie

Re: Puberende merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:01

Denk niet dat het klieren is , denk dat het meer is dat de merrie niet begrijpt wat er gevraagd word of met te veel druk word gereden.
Ik geloof niet echt in pubertijd bij paarden, dat verzinnen wij om het een naam te geven.
Neem goed les en leer wat meer over de techniek, doe voor je gaat rijden wat grondwerk en handwerk, dan weet je al wat voor bui het dier heeft en soms is het gewoon handig om niet te gaan rijden.

Galop is misschien nog te veel voor zo`n jong dier , zeker als je zelf niet weet wat en hoe je het het best kan uitleggen aan je merrie, neem ook les van iemand die jou kan helpen .
Hou het rijden ook kort, b.v 15 min en stop als het goed gaat, houd het ook leuk voor de merrie, ook zij moet plezier hebben in JOU hobby toch?
Ik stop zelfs al na 5 min als ik voel dat het geweldig gaat, waarom verder gaan dan??

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:56

als ze te hard gaat akn je haar op een volte zetten dat helpt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 10:23

Oke dan, bedankt voor de goede uitleg Midgie,
de galop even laten gaan voor wat het is, daar was ik ook al over aan het denken.

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:09

je moet haar op een volte zetten dat helpt heel goed. bij mijn paard tenminste wel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:42

Op de volte is idd wel een goeie oefening, de volte moet je altijd zien als een basis, maar als je de volte in rijd, doe het dan wel met de juiste techniek, op je zit en niet met het bit erin sturen, maar dat moet je een jong paard gewoon leren en het mooist eis dat als je aan de hand kan leren sturen op de teugel en jou houding.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:28

Ja ok dan,

maar het gaat niet echt om de galop, maar als ik haar net even laat gaan en ik neem haar naderhand terug in een rustige draf, dan gaat ze opeens heel fris doen en wil ze alleen nog maar galoperen en niet meer rustig draven, wat kan ik hieraan doen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:34

Veel aan het rechtrichten werken en ook aan gehoorzaamheid en dat doe je door b.v los en grondwerk te doen, plak je paard aan jou bewegingen vast .
Ook niet je paard meer laten gaan maar hou het netjes en rustig , sommige moet je evenlaten gaan om wat meer tempo te krijgen andere moet je juist doseren in je hulpen om ze rustig te houden, jij weet wat voor karakter het paardje heeft en speel daar mee , een temperament vol paardje kun je prachtig laten lopen als je de juiste techniek beheerst, een slomerd kun je uiteindelijk ook heel mooi laten lopen maar dat heeft meer tijd nodig, voordeel van een slomerd is dat je daar heel veel van kan leren.
Werk op jou paardje met veel rust en geduld veel op zit en stem en werk op de grond aan de gehoorzaamheid.
Galoppeer niet en laat het niet gaan maar werk beheerst met geduld en vertel steeds hoe jij het wil op een juiste manier.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:35

Oke dankjewel, hier kan ik wat mee :) :o