Moeite om over de rug te lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Moeite om over de rug te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:03

Lieve Bokkertjes,

Ik heb hier een vraag, ik heb sinds 2 weken een nieuw paard, het is een 5jarige ruin van 1.67 KWPN, en is ong, 3 maanden onder het zadel.
We doen het heel rustig aan, hij heeft nu ook een week op rust gestaan omdat hij een hoefzweer had.
Gister ben ik weer gaan stappen, alleen gestapt. Het valt mij op dat hij zijn oren altijd in de nek heeft, niet plat in z'n nek maar wel naar achteren. Verder heeft hij ontzettend veel moeite om VWNW te lopen en propt zich daardoor op en drukt zijn rug weg.
Als hij los loopt ontspant hij ook niet, hij blijft met zijn hoofd boven schouderhoogte lopen en gooit zelfs zijn hoofd achterin zijn nek.
Ik dacht dat hij misschien gevoelig op zijn rug is omdat ik hem op een andere manier train, ik wil dat hij zijn rug goed gebruikt dus daarom laat ik hem zo laag mogelijk lopen. Hij heeft hier dus ontzettend veel moeite mee en ik dwing hem hier dan ook niet in.
Verder is hij ook erg gevoelig in de bil spier. Vooral rechts. Nou kan dit ook komen door de hoefzweer, hij heeft namelijk enkele dagen met het achterbeen in de lucht gestaan.
Hoe kan ik mijn paard op een prettige manier door deze gevoeligheid heen trainen?
Ik ben natuurlijk bereid om een fysio of masseur langs te laten komen, maar ik wil eerst weten of er manieren zijn om hem hier doorheen te rijden.
Moet ik doorzetten om hem VWNW te laten lopen?
Zijn er oefeningen voor om zijn rug en bil spieren zowel onder het zadel als ernaast soepel en lang te maken?

Ik bedank jullie alvast voor tips en adviezen,

Groetjes Cynthia en Zanremo

nOukiee_

Re: Moeite om over de rug te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:08

Een vriendin van mij heeft een paardje en die liet ook eerst der rug niet los tijdens 't rijden enzo!
Toen heeft zij eens een ostheopaat laten komen en alles zo'n beetje laten controleren.. want ja, alles staat natuurlijk in verbinding met elkaar!

Misschien is dit ook wel iets voor jou paard?!..
Soms geven ze dan ook wel iets van oefeningen ofzo, zodat je je paard soepeler kan maken, door anders te rijden ofzo ;)

Misschien is 't wel een oplossing.. Zelf zou ik denk ik niet dingen gaan forseren.. want dan ben je misschien alleen maar verder van huis :o

Succes ermee!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:08

Ik zou denk ik zelf toch een osteopaat/fyshio hiernaar laten kijken,
het klinkt alsof dit paard last van zijn lichaam heeft/ ergens vastzit waardoor hij
gewoon niet KAN ontspannen en vwnw lopen. Denk niet dat het dan met enkel
rijden opgelost kan worden.

Ik heb ook wat problemen gehad met mijn paard en heb daar ook een osteo bijgehaald.
Ik wilde zeker weten of hij geen last had van zijn lijf, wat dus wel zo was.

Mocht je een osteo erbij halen kan ik je Heleen Sleebos adviseren, ze zit hier ook op bokt.
Ze heeft echt wonderen verricht bij zowel mijn paarden als die van mensen die ik ken.

Veel succes ermee iig!!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:12

Dankje, ja dat klopt, Heleen Sleebos komt over anderhalve week ook bij ons op stal, maar volgens mij heeft ze het ontzettend druk. Tot die tijd wil ik toch prettig met hem aan de gang gaan. Dat kan natuurlijk ook met oefeningen naast het paard, zoals een snoepje pakken in de flank. Om de boel zo even te rekken en te strekken. Maar ik vraag me af of er meer oefeningen zijn. Oja, hij staat 24/7 op het land , dus stijf van het stilstaan kan het iig niet zijn

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:29

ze heeft het inderdaad flink druk. Ik moest 2 weken wachten. Je kan natuurlijk ook vragen of ze even naar je paard wil kijken en voelen, dat doet ze graag voor je. Kost je niets en ze voelt altijd gelijk of je paard het nodig heeft of niet. Ze kan je dan ook adviseren wat je met je paard kan doen en welke oefeningen er goed zijn hiervoor aangezien ze ook fysio is. ;)

Verder zou ik niet echt weten wat voor oefeningen je zou kunnen doen wat kan helpen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:54

Dat is waar, ik kan haar altijd even laten voelen of het nodig is en dan alsnog een afspraak maken. Ik ben ook heus wel bereid om een fysio ofzo te laten komen. Ik vraag me alleen af of er ook nog andere manieren zijn die je zelf kunt doen;)

tillyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:58

neee dat zou ik niet doen want als je hem nog doorijd kan het alleen nog maar erger worden veeel longeren met passoa of dubbele longer wacht eerst maar af wat de fysio zegt waarschijnlijk zit hij vast op rechts..

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:52

in de tijd dat ik moest wachten op heleen (2 weken) ben ik gestopt met rijden omdat het toch geen zoden aan de dijk zetten , het had geen nut om te rijden want ik kon het daarmee toch niet verbeteren en zal hem waarschijnlijk met rijden geen plezier gedaan hebben.

Ik heb wel gewoon gelongeerd. Vond het wel ff klote, maar had het er wel voor over.

Ik had inderdaad gelezen dat je bereid bent zo iemand erbij te laten halen. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:13

Ga gymmen/rechtrichten om het paard soepel te maken,
Er doorheen rijden is geen optie, dan gaat er meer fout in het lichaam, los het op met techniek en leer de juiste spieren gebruiken.
Werk aan stelling buiging en train de zijgangen b.v aan de hand
Wat verwacht je van een paard dat 3 mnd onder het zadel is??
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staat heel veel over het goed trainen van een jong groen paard.

Hoe is het zadel en hoe is jou zit, een paard kan niet ontspannen als het zadel niet past of als de ruiter teveel duwt in zijn rug.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 15:57

Citaat:
Wat verwacht je van een paard dat 3 mnd onder het zadel is??

Vrij weinig :(:) Ik ben hem langzaam aan het opbouwen, hij heeft weinig vet en weinig spiermassa.
Toen ik hem net had, leek hij ook best ongelukkig, maar nu is hij al een stuk vrolijker en komt naar me toe galloperen in het land.
Ik zal gaan informeren bij Heleen Sleebos.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:43

ja ik zou ook gewoon even op de fysio wachten
vriendin van me had een paard en die week op de ene hand veel beter. ze hebben er een fysio naar laten kijken en die ging em masseren en alles en het was daarna veel beter!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:40

Nou ik kan jullie melden dat Heleen Sleebos volgende week dinsdag al kan komen, ben er echt heel blij mee:D Maar dat komt ook omdat een ander paard van stal ook behandeld moet worden. Dus hopelijk komt het met een behandeling(en) goed (A)