Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

midgie schreef:Misschien eerst zorgen dat hij goed loopt in stap en draf , in de juiste balans enz, jou instructrice zou je daar zeker bij moeten kunne helpen om daar huiswerk voor mee te geven b.v , je zou aan zijgangen schouder binnen en traver kunnen werken en als die goed gaan weer eens aan de galop gaan werken, b,v in traver draven en dan vanuit traver aan springen , maar wat ik al zei je lesgever zou daar mee moeten kunne helpen en anders iemand anders zoeken die jou wel de juist begeleiding kan geven, maar neem de tijd 4 jaar is erg jong ,werk eerst aan de basis , zodat je altijd een stap terug kan doen naar iets wat wel goed gaat, ik ben met een 5 jarige bezig en de galop komt nog niet eens in mijn trainingen voor,

ESSIE70 schreef:Helpt door een S van handveranderen en dan bij de 2de bocht gelijk in galop aan springen ook niet?
viv77 schreef:Ik vind 4 jaar nog wel erg jong om aan de zijgangen te werken waar je over praat midgie, vooral als de galop nog helemaal niet goed is..
Hoe doet je paard het als je hem longeerd?? doet hij het dan wel goed of ook verkeerd??
Hoe heb je het allemaal geprobeerd??
Want kan je wel wat tips proberen te geven maar wie weet heb je die al achter de rug..
Longeer je ook met Pessoa?? Vind dat zelf een erg fijne manier, om ze te versterken en handiger te maken..Je zou bijvoorbeeld op de cirkel je volte wat kunnen sluiten, en bij het openen aan laten springen..
viv77 schreef:Ik vind 4 jaar nog wel erg jong om aan de zijgangen te werken waar je over praat midgie, vooral als de galop nog helemaal niet goed is..
Hoe doet je paard het als je hem longeerd?? doet hij het dan wel goed of ook verkeerd??
Want kan je wel wat tips proberen te geven maar wie weet heb je die al achter de rug..
Longeer je ook met Pessoa?? Vind dat zelf een erg fijne manier, om ze te versterken en handiger te maken..Je zou bijvoorbeeld op de cirkel je volte wat kunnen sluiten, en bij het openen aan laten springen..
midgie schreef:viv77 schreef:Ik vind 4 jaar nog wel erg jong om aan de zijgangen te werken waar je over praat midgie, vooral als de galop nog helemaal niet goed is..
De zijgangen zijn de basis, om het achterbeen sterk soepel en buigzaam te maken, je wilt tenslotte dat het paard jou goed draagt met zijn achterhand,
je kan deze zijgangen heel goed aan de hand leren, mijn 5 jarige is daar heel erg van verbeterd, zij sleepte met haar achterhand en tilt nu haar beentjes heel mooi op en word steeds sterker van achter.
Het gaat om balans met de ruiter erop en een jong paard heeft die balans gewoon niet en dat uit zich vaak door in een verkeerde galop aan te springen of een hupje te maken, dus dan gewoon nog niet galopperen en eerst aan de basis werken.
ESSIE70 schreef:Zal hij niet ergens een blokkade hebben als hij zo moeilijk in in de linker galop wil aan springen?
Ik heb het idee dat iets hem belemmerd.
Liesjuhh_ schreef:Mijn vorige paard sprong ook telkens verkeerd aan, toen hij 4 was.
Heb toe ook écht van alles geprobeerd. maar niks werkte.
Toen kreeg ik een keer de tip om het te proberen met een balkje.
het balkje in de hoek van de bak leggen, en dan proberen boven het balkje proberen aan te springen. Het is een beetje uitproberen, maar bij mijn paard werkte het. Weet niet of je dit al geprobeerd heb?!
Heb daarna nog een paar keer gebruik gemaakt van het balkje en daarna ging het goed.
Succes met het vinden van een oplossing!
Kev schreef:Liesjuhh_ schreef:Mijn vorige paard sprong ook telkens verkeerd aan, toen hij 4 was.
Heb toe ook écht van alles geprobeerd. maar niks werkte.
Toen kreeg ik een keer de tip om het te proberen met een balkje.
het balkje in de hoek van de bak leggen, en dan proberen boven het balkje proberen aan te springen. Het is een beetje uitproberen, maar bij mijn paard werkte het. Weet niet of je dit al geprobeerd heb?!
Heb daarna nog een paar keer gebruik gemaakt van het balkje en daarna ging het goed.
Succes met het vinden van een oplossing!
Kan je dat met het balkje nog iets duidelijker uitleggen? Hoe ligt het balkje ten opzichte van de hoek en hoe rij je er overheen?
Ik heb inmiddels wel balkjes dus die wil ik binnenkort gaan gebruiken voor de afwisseling en coördinatie.
Hoop alleen dat ik het een beetje begrijpbaar kan uitleggen.

Kev schreef:Het zijn wel oefeningen om het achterbeen sterker te maken, maar niet voor 4-jarige. Hij is ook nog aardig groot. In theorie kan je die zijgangen aan de hand aanleren, maar dan moet je dat wel kunnen en zover ben ik nog niet.
Wat vreemd is, is dat hij een paar maanden geleden veel minder in balans was en meer zwabberde, en toen wel gewoon goed aansprong. Vind het ook weer ver gaan om in contra door te rijden en hem een wissel te laten springen
Jade schreef:Kev schreef:Het zijn wel oefeningen om het achterbeen sterker te maken, maar niet voor 4-jarige. Hij is ook nog aardig groot. In theorie kan je die zijgangen aan de hand aanleren, maar dan moet je dat wel kunnen en zover ben ik nog niet.
Wat vreemd is, is dat hij een paar maanden geleden veel minder in balans was en meer zwabberde, en toen wel gewoon goed aansprong. Vind het ook weer ver gaan om in contra door te rijden en hem een wissel te laten springen
dat deed mijn 3jarige automatisch als hij verkeerd aansprong en ik reed de bocht door, geen oplossing om het aanspringen te oefenen, maar voor het galopperen misschien een tijdelijke oplossing?
Kev schreef:Het zijn wel oefeningen om het achterbeen sterker te maken, maar niet voor 4-jarige. Hij is ook nog aardig groot. In theorie kan je die zijgangen aan de hand aanleren, maar dan moet je dat wel kunnen en zover ben ik nog niet.
superwoman schreef:Kev schreef:Het zijn wel oefeningen om het achterbeen sterker te maken, maar niet voor 4-jarige. Hij is ook nog aardig groot. In theorie kan je die zijgangen aan de hand aanleren, maar dan moet je dat wel kunnen en zover ben ik nog niet.
Je "laatste" zin is wel een beetje zorgwekkend. (zwabberen en wel goed aanspringen) Ben bang dat je meer met rechtrichten moet gaan werken
Regelmatig een stapje zijgang (geen hele zijdes) is echt geen grote belasting hoor. Als je er zelf moeite mee heb - dan snap ik waarom je het nog niet wil doen.
Een osteopaat zou ook misschien kunnen helpen.
Contra aanspringen op de makkelijke hand en dan van hand veranderen is misschien nog en optie?
Dat aan de hand vind ik dan weer niks. In de meeste gevallen zie je de dieren over de buitenschouder weglopen en is er dus geen buiging