Hoe wennen jullie een jong paard aan een bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinks

Hoe wennen jullie een jong paard aan een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 19:57

De titel zegt het al wat is volgens jullie de beste methode om een jong "groen" paard te wennen aan een bit?

Myour

Re: Hoe wennen jullie een jong paard aan een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:02

Hoe ik het gedaan heb is heel rustig aan met korte stukjes longeren, met de lijn nog aan het halster. Als je bedoelt voor de eerste keer uberhaupt in, dan gewoon rustig het bit in vragen en hem ermee laten klooien. Zodra hij het rustig laat liggen in de mond het hoofdstel weer afhalen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:09

Ligt eraan wat voor paard het is, de man waar ik paarden voor inreed, zette ze gewoon met bit op stal, ging prima.

Whoopi heb ik het hoofdstel gewoon aangedaan en heb haar gelijk gelongeerd, ze vind het prima. Alleen bij het afdoen, moet ik het bakstuk open maken, want anders vliegt ze achter in de stal, al word het nu beter, want zo nu en dan probeer ik het op de gewone manier af te doen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:14

Mijn paarden krijgen het bit in, laat ze eerst even wennen, als ze niet meer zo kauwen haal ik het eruit!
Als ze niet meer kauwen met indoen, ga ik gewoon verder met longeren, maar nu met hoofdstel ipv halster!( longeren aan halster dan wel bevestigd)
Nog nooit problemen mee gehad, ook geen paniek e.d.
Gaat op de gewone manier in en uit!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:37

mijn pony had wat moeite in het begin zat overdreven hard te kauwen en mond helemaal ver open en dicht elke keer, omdat ze het stuk ijzer wel heel raar vond :P.
maar eerste keren na het longeren gewoon hoofdstelletje in zonder teugels en even omlaten en los laten lopen in de paddock, ondertussen wat klusjes doen, mest scheppen enzo en daarna weer het hoofdstel af doen na ongeveer 10/15 minuutjes, dit heb ik 5 of 6 keer gedaan, toen pas werd het overdreven kauwen minder, en toen begonnen eens te longeren aan het hoofdstel, aan het halster kende ze al heel goed. en toen ging het steeds beter, nu accepteerd ze heel makkelijk het bitje en pakt hem gewoon aan en staat er ook bij stil, heeft 2 weekjes geduurd bij elkaar, en heb geen enkel probleem meer ermee, ook het kauwen is weg, ze sabbelt er nu rustig op zonder haar mond zo overdreven open en dicht te doen zodat de neusriem niet dicht kan :P

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:29

Wij zijn nu bezig met mijn verzorg paard te laten wennen, wij hebben eerst gewoon het bit laten pakken door het paard zelf (hij was nog al speels) en eigenlijk pakt hij hem gewoon uitzich zelf nu. En wij doen hem dan in met het los gooien zodat hij der aan went (dan is er ook geen druk aan de mond enzo)

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:32

wij doen meestal gewoon het bit in bij een jong paard, en als ze het niet in willen doen we er een beetje stroop of appelstroop op, dan knabbelen ze erop. en accepteren ze hem daarna meestal gewoon ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:01

Wij deden het toen destijds met appelstroop, niet dat hij het bit in moest doen, maar dat hij er even aan ging knabbelen. Altijd even het bitje laten zien en uiteindelijk rustig vragen of hij het wilde indoen.
Later gedaan met het hoofdstel erbij en uiteindelijk kwam het longeren, even heel snel stap voor stap uitgelegd maar er zat een langere periode tussen :)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:17

gewoon met bit op stal laten staan:D.. werkt prima

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:58

En hoe wennen jullie de paarden er dan aan, dat er mee gewerkt wordt?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 05:58

Myour schreef:
Hoe ik het gedaan heb is heel rustig aan met korte stukjes longeren, met de lijn nog aan het halster. Als je bedoelt voor de eerste keer uberhaupt in, dan gewoon rustig het bit in vragen en hem ermee laten klooien. Zodra hij het rustig laat liggen in de mond het hoofdstel weer afhalen.

En dat uiteindelijk uitbouwen naar de longe aan het bit vast. Onder het zadel eraan laten wennen heeft het goed gewerkt door licht met bijzet te longeren, zodat het paard went aan lichte druk op het bit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:35

Beauty_J schreef:
gewoon met bit op stal laten staan:D.. werkt prima

En hoe lang doe je dat dan? 1 uur, 2 uur of de hele dag?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:38

toen ik nog met bit reed, bit in, eventje, en dan eventueel longeren met stalhalster.
nu rijd ik alles bitloos, zo zal ik mijn jonge paardje straks ook in gaan rijden, gewoon zonder bit.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:39

Wij deden altijd een rubber bitje in aan een hoofdstelletje en dat gewoon de eerste keer in doen 5 min laten zitten, aaien, belonen en daarna weer uit doen.
Daarna bouwden we het longeren voorzichtig op.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:49

met mijne ben ik eerst los gaan gooien met hoofdstel daarna gaan wandelen met hoofdstel en toen ben ik gaan longeren met hoofdstel. En het ging prima. ze reageerrd superr op het bit ze is nu 4 jaar en ik heb nooit last met haar eerlijk gezegd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:53

Ik heb gewoon rustig het bit er in gedaan en het hoofdstel om.
Naast mij laten staan met de riempjes los en toen ze rustig stond de boel er weer af.

2e keer weer alles er op, riempjes dicht en aan het halster gelongeerd met hoofstel er onder.

Ze doet er niets op dus inmiddels is het hup spul er op en gaan met haar. Nu 2x onder het zadel gehad, wel aan de longeerlijn en ik heb dan een extra halstertouw om haar nek die ik er bij pak. Zo staat er nooit teveel druk op de teugel als er wat mocht gebeuren.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:55

Gewoon het hoofdstel omdoen in de stal, even laten staan en dan er weer rustig uit halen. Dit een paar keer herhalen, en dan met hoofdstel longeren. Hoofdstel om, en dan halster eronder laten om daar de longeerlijn aan te doen. En dan, als dit allemaal goed gaat, met bijzet aan het bit, en dan erop kun je de teugels zo pakken :)!

Zo heb ik het tot nu toe gedaan met de pony die ik, samen met een vriendin, ingereden heb.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:20

Wij(lees de eigenaar van die stal) deden altijd heel klein beetje appelstroop op het bit en lieten ze hiermee op stal staan, zomaar een kwartiertje. De appelstroop werd afgebouwd en de duur wedt opgevoerd.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:19

Die van de appelstroop vind ik echt een hele goede! Bedankt voor de tip :D

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:45

Eerst even bit in en gelijk weer uit. En dat langzaam aan opbouwen, bv gaan poetsen en dan er weer uit. Na verloop van tijd longeren met het bit in (halster erover en daar de longeerlijn aan).
Ligt helemaal aan het paard hoe snel je alles kan opbouwen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:30

Hoofdstel aan, brokjes in de bak en laten staan tot ze de brokjes op hebben, dat een paar dagen. Meteen als ze de brokjes ophebben het hoofdstel af. Daarna hoofdstel aan, halster over het halster, longeerlijn aan het halster en zo longeren. Nóóit de longeerlijn aan het bit doen bij een jong paard......

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:36

Ik doe gewoon een simpel hoofdstelletje om, bitje erin en ermee losgooien of gewoon even mee in de bak laten snuffen/wandelen/wat ie zelf wil.
Later ga ik ermee wandelen, wel met halster eronder en touw aan het halster..
Dan longeren, bitje in, longeerlijn aan het halster, daarna longeerlijn aan het bit enz.,..

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:53

appelstroop. Zo heb ik het ook gedaan:P

Pas wel op dat je niet tegen de tanden aanklapt met het bit, krijgen ze een soort trouwmatische ervaring van en voor je afleert dat het niet eng is.. en NIET pijnlijk, want dat doet heel zeer.
Zelf vind ik in het begin longeren met bit niet zo erg goed idee. als het trekt in de mond doordat ie schrik of wegschiet doet dat heel zeer. En sommige paarden weten ze dan geen raad, dus ga eerst een stuk wandelen ofzo, voordat je ze aan de longe zet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:28

Met wandelen kan ie net zo goed wegschieten of opzij springen ...

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:56

Wat voor bitje gebruiken jullie voor een jong paard??