Paard soepeler in rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLaura

Paard soepeler in rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:12

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik zal het maar even proberen.
Dit topic kan misschien voor jullie een beetje dom overkomen, sorry daarvoor. :o Blond
Ik wil met mijn verzorgpaard eraan gaan werken dat ze een beetje soepeler in haar rug wordt, omdat ze nogal moeite heeft met het buigen van haar rug.
Dus mijn vraag: Hebben jullie tips om haar soepeler te krijgen?

P.S. Ik rijd haar niet nageeflijk, omdat ze al best op leeftijd is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:33

Hartstikke goed juist dat je haar soepel wil houden :) Goede oefeningen vind ik veel wendingen rijden in stap en draf, en ook overgangen en schijnovergangen kunnen helpen. Balkjes draven trouwens ook, als ze dat leuk vindt. Succes!

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:54

Dankje! Ik oefen al veel met voltes rijden en wendingen maken idd. Balkjes draven kan ik ook een keer gaan proberen, al hoewel ze die balken in draf verschrikkelijk eng vindt. In stap vindt ze het dan weer geen probleem :+. Ik zit met nog een probleempje, de eigenaar van de bak is dus behoorlijk koppig waardoor ik dus voornamelijk buiten rijd. Dus als iemand misschien tips heeft die ik met buitenrijden bijv. kan doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:56

Wanneer je buitenrijdt kun je ook tempowisselingen rijden, en bochtjes zoveel je wil. Ik weet niet in wat voor terrein je rijdt maar om een beetje bomen kun je prima slalommen. Of zigzag eens over een breed ruiterpad, een soort ienieminieslangevoltetjes zeg maar. Je hoeft niet persé voltes te rijden, van alle wendingen worden ze soepeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:42

Ik kan het alleen maar eens zijn met mijn voorgangers.
Heel veel overgangen rijden. Voltes langzaam sluiten werkt ook erg goed!

Het draven van balkjes zou ik gewoon goed met haar oefenen.

Je zegt dat je haar niet nageeflijk rijdt vanwege haar leeftijd. Een nageeflijk paard loopt juist erg ontspannen over de rug. Wellicht toch iets om over na te denken?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:01

Hoe wil je haar soepeler in d'r rug krijgen zonder haar na te laten geven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:10

Een paard kan pas nageven wanneer het soepel in de rug, hals, nek en kaak is. Eerst evenwicht en tempo, dan aan de voorkant gaan prutsen. Wanneer het paard correct van achteren naar voren wordt gereden en ontspannen is zal het vanzelf nageven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:43

Eigenlijk ben ik vooral blij dat TS soepelheid als doel ziet, en niet nageeflijkheid. Ik ben daar een beetje allergisch voor, als mensen een paard persé naar beneden willen hebben zodat 't er nageeflijk uitziet :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:45

hestejente schreef:
Eigenlijk ben ik vooral blij dat TS soepelheid als doel ziet, en niet nageeflijkheid. Ik ben daar een beetje allergisch voor, als mensen een paard persé naar beneden willen hebben zodat 't er nageeflijk uitziet :7

Mee eens. :D Vind het idd erg goed dat je je richt op soepelheid, ik volg dit ook even :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:48

Oh, wat oefeningen op buitenrit betreft: vandaag heb ik geslalomd op het fietspad. Je weet wel, zo'n fietspad voor fietsverkeer twee kanten op en met zo'n stippelstreep in het midden. Mijn paard vond het eeeeenig. Uiteraard wel uitgekeken voor medefietspadgebruikers :Y)

Dus 't is maar net hoe creatief je bent.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:57

Lang laag rijden werk vaak wel. In de bak slangevoltes buiten veel overgangen.Hoe oud is het Paard?

Pashon

Re: Paard soepeler in rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:01

om haar los te krijgen in haar rug zul je haar toch echt wat rond moeten rijden. daarin veel schakelen en ook hoofd hals houding afwisselen ook een wat ouder paard kan nageeflijk lopen.
balkjes lopen helpt ook maar nageeflijk lopen is toch echt wel de sleutel tot succes

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 23:14

Dank jullie voor alle reacties.
Heb vandaag ook al tussen flink wat bomen door geslalomd.
Ze vond het een beetje vreemd, maar ze werkte redelijk mee.
Nageeflijk lopen vind ze zelf heel erg moeilijk dus zal haar toch eerst wat losser in haar rug moeten krijgen.
Met laag rijden is dit ook hetzelfde.
Ze heeft nooit dressuur of andere disciplines gekent en heeft vroeger alleen als fokmerrie en recreatiepaard gediend dus ik verwacht ook niet te veel van haar.
Ze is nu 27.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:15

een paard wat niet nageeflijk is kan nooit los laten in zijn/ haar rug. dus sorry maar nageeflijk is toch echt de basis om haar rug los te krijgen.

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 13:07

Ik denk juist doordat ze zo vast zit in haar rug ze haar hele lijf dus niet kan ontspannen. Heb sinds kort een ander zadel voor haar en daar reageert ze ook al iets beter op. Ze ontspant nu met stappen al veel beter.
Heb vandaag geoefent met de balkjes, in het begin ging ze er met 2 galopsprongen over (fijn als dan ook iedereen je uit staat te lachen). Maar na een tijdje ging ze er heel voorzichtig in draf overheen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:23

Uiteindelijk heb je haar er toch maar mooi in draf overheen gekregen +:)+ Je zult zien, hoe vaker je oefent hoe makkelijker ze zal ontspannen :) En inderdaad, eerst rustig in stap een oefening doen en pas daarna in draf. Heel goed dat je niet alles tegelijk wil.

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 00:05

@ Pashon
Ik ben echt niet akkoord.. De Klassieke rijkunst benadrukt ten zeerste eerst je paard te versoepelen voor je nog maar aan nageeflijkheid begint te denken.. Dit komt namelijk vanzelf ten gevolge van de versoepeling.
Een paard dat nog niet nageeflijk is in die positie forceren zal niets oplossen.

Voltes en overgangen rijden dus. En ook schouder binnenwaarts is zeker een goede oefening. Dit is misschien ook gemakkelijk buiten op een verlaten wegeltje?
Ik hoop dat je wat vooruitgang boekt. Ik ga binnen 2 weken ook aan een superstijf ex-manegepaardje beginnen sleutelen ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 00:27

oud topic!

ben het niet met je eens, hoe wil jij een paard schouderbinnenwaarts rijden als het paard niet nagevelijk en dus niet recht en in evenwicht is? dat vind ik knap!

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:36

Goed misschien was die schouder binnenwaarts niet geschikt voor haar probleem, omdat het paard die oefening mss niet kan. Maar is wel een perfecte oefening voor de soepelheid van je paard te bevorderen en ben niet akkoord dat je paard daarvoor mooi in stelling moet staan.

En excuses als ik de datum van het topic niet gezien heb.. Ben nieuw op Bokt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:46

evaclaeye schreef:
Goed misschien was die schouder binnenwaarts niet geschikt voor haar probleem, omdat het paard die oefening mss niet kan. Maar is wel een perfecte oefening voor de soepelheid van je paard te bevorderen en ben niet akkoord dat je paard daarvoor mooi in stelling moet staan.

En excuses als ik de datum van het topic niet gezien heb.. Ben nieuw op Bokt.

oke :D maar als een paar zijn hoofd omhoog heb druk het paard dus zijn rug weg en als die dat te vaak doet krijg je een inelkaar gedrukte rug (manege paard) toch blijf ik er bij dat als een paard niet nagevenlijk is dat het dan niet in evenwicht is. vol tige paarden staan ook niet voor niets na benede bijgezet. :D ;)

nu we een jaar verder zijn ben ik eigelijk wel benieuwd na hoe het paard het doet

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:46

Als je een paard nageeflijk wilt gaan rijden ga je veel voltes rijden en overgangen, dus het is een samenhang, Doordat je bezig bent met los rijden en dus soepeler maken wordt je paard nageeflijk. Je kunt een paard dat vast zit nooit nageeflijk krijgen. Het is dus niet of het een of het ander. En misschien gaat je paard niet direct nageeflijk regaeren op de oefeningen, maar in dit geval zou ik al blij zijn als je voelt dat ze de spieren wat meer ontspant en dan komt de nageeflijkheid vanzelf.
Zolang iedereen blijft hameren op de nageeflijkheid krijg je wat je nu veel ziet op de wedstrijden, en dat is een paard die in de krul getrokken wordt.
Ik vind het goed van je dat je juist die soepelheid wil, want dan gaat je paard vanzelf nageeflijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:51

hestejente schreef:
Een paard kan pas nageven wanneer het soepel in de rug, hals, nek en kaak is. Eerst evenwicht en tempo, dan aan de voorkant gaan prutsen. Wanneer het paard correct van achteren naar voren wordt gereden en ontspannen is zal het vanzelf nageven.

Net anders om..paard moet eerst bit loslaten en hand willen volgen en dan kan je pas bereik krijgen op achter.
Dan gaat hij zijn rug "bol" maken en zijn buik aanspannen.
Paard dat met zijn hoofd in de wolken loopt ( met zijn hoofd bij onze lieve heer op tafel) kan onmogelijk zijn rug goed gebruiken!

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:23

Rosanna1990 schreef:
Als je een paard nageeflijk wilt gaan rijden ga je veel voltes rijden en overgangen, dus het is een samenhang, Doordat je bezig bent met los rijden en dus soepeler maken wordt je paard nageeflijk. Je kunt een paard dat vast zit nooit nageeflijk krijgen. Het is dus niet of het een of het ander. En misschien gaat je paard niet direct nageeflijk regaeren op de oefeningen, maar in dit geval zou ik al blij zijn als je voelt dat ze de spieren wat meer ontspant en dan komt de nageeflijkheid vanzelf.
Zolang iedereen blijft hameren op de nageeflijkheid krijg je wat je nu veel ziet op de wedstrijden, en dat is een paard die in de krul getrokken wordt.
Ik vind het goed van je dat je juist die soepelheid wil, want dan gaat je paard vanzelf nageeflijk.

Dit is wat ik bedoelde maar niet kon uitleggen :)

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:51

werken aan de longe,lekker lang en laag,daar word ze alleen maar beter van