[Ti] Dorina weer oppakken met beleren 21 juli 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

[Ti] Dorina weer oppakken met beleren 21 juli 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:05

De vorige eigenaren waren zo'n 2 weken bezig geweest met Dorina beleren toen ze bij ons kwam.
We hebben haar toen eerst maar eens "thuis" laten komen en zo'n goeie maand niks met haar gedaan, behalve wat basis-heropvoeding (niet drammen,...), kennismaken,...
Half juli is ze dan weer "verhuisd" naar een vriend een paar huizen verderop, die zich professioneel bezig houdt met paarden beleren. Door omstandigheden hebben wij er namelijk de tijd en de mogelijkheden niet voor momenteel en dus leek het ons het beste haar bij hem te stallen zodat hij zich volop op haar kan concentreren.
Daar is ze dan ook weer eerst even een weekje ingeburgerd alvorens voor het eerst het werk weer op te pakken.
De eerste keer was gewoon even loslopen aan de longe, kijken hoe ze reageerde na een tijdje niks mee te hebben gedaan. Ze bleek erg braaf, alleen nog een beetje onwennig.
Tot slot is haar berijder nog eventjes aan de longe op haar rug gekropen om te zien hoe ze dat aanvaardde.

Foto's zijn van de 2de keer, ze was nog onwennig en érg dwars en koppig op haar slechte kant, dus daar wordt nu verder op gewerkt. Ook vond ze de dubbelgebroken trens maar niks en die hebben we dus vervangen door een enkel gebroken bustrens van een maatje kleiner, waar ze het veel beter op doet.
Maar verder was ze eigenlijk meteen heel aangenaam en braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

19LindA83

Re: [Ti] Dorina weer oppakken met beleren 21 juli 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:10

Of je paard heeft een te groot bit in, of de ruiter is erg streng met zijn binnenhand...

Wel een mooi dier overigens

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:14

het bit was op zich minimaal te groot, maar ze vond het absoluut géén leuk bit, waardoor ze zich er érg op verzette, wat resulteert in deze foto's ;)
ze liep ook erg te slaan met haar hoofd en te knoeien met haar kaken en lippen
zoals je kon lezen wordt ze inmiddels met een enkel gebroken bustrens van een maatje kleiner gereden, wat prima gaat!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:26

Damn, wat is het toch een vreselijk leuke merrie :~

En dan een HAW gerelateerde opmerking: je kan goed zien dat het nog heel onwennig is allemaal. Idd jammer van het bit maar ik ben benieuwd naar foto's met het nieuwe bit.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:28

flettie: dat vind ik ook: haar ogen staan nog heel erg "bang" zeg maar
als ik haar nu eind augustus en dus een maand later aan het werk zie, is het al echt een helemaal ander paard!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:35

Ik zie eerlijk gezegd enkel spanning. Heb er toch wel zo'n beetje mijn twijfels bij als iemand die professioneel paarden beleert zonder cap op zo'n jong paard stapt en dan nog eens zo streng is met zijn handen (vooral met z'n binnenhand, dat zie je in je tweede topic ook heel duidelijk dus aan het bit zal dat niet liggen). Daarbij moet je ook gewoon niet op een paard stappen als het bit zoveel te groot is :n En dat zou een pro toch wel mogen weten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:39

het bit zag er niet te groot uit als ze het gewoon in had, anders hadden we het wel veranderd vóór hij opsteeg (duh!)
mijn ene merrie wordt trouwens àltijd gereden met een bit wat een maat tot anderhalve maat te groot is, omdat ze enkel op dat bit goed loopt :+
maar goed, ben het wel met je eens dat dat eerder de uitzondering op de regel is ;)

cap is eigen keuze, ik zou het zelf óók niet doen en heb het er met hem over gehad, maar het is uiteindelijk zijn probleem

dat je spanning ziet is logisch, ze liep ook gespannen :+

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:45

Mooi paardje.

Ik denk dat de strenge binnenhand een moment opname was. Er wordt gezegd dat ze het bitje niet fijn vind, dus het kan best dat ze op dat moment tegen de druk in gaat hangen van het bit. Resultaat, bovenstaande foto's.

Bij foto 9, 10 en 11 zie ik overigens een doorhangend teugeltje ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:31

Heb geen verstand van inrijden maar wel 1 tip, laat je topic verplaatsen naar ITP, omdat jij niet zelf op je paard zit mag je het niet op HAW plaatsen. Anders gaat je topic op slot, en dat is zonde.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:46

aha wist ik niet!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:09

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is namelijk niet toegestaan om foto's van een andere ruiter te plaatsen op HAW.