Zara@work (dressuur/springen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elientje_89

Zara@work (dressuur/springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:07

Naar aanleiding van mijn vorige topic wat ik had met mijn 4 jarige merrie, heb ik nu een nieuw topic gemaakt en ik hoop dat jullie wel al wat veranderingen zien.
Zie oude topic: [RT-HAW] knappe 4 jarige merrie@work+filmpje

Ik heb foto's toegevoegd van mijn wedstrijd in juli waar ik weer 2 winstpunten heb behaalt in twee proeven. Verder heb ik ook nog spring foto's toegevoegd van onze springles. Niet te vergeten dat we nu in totaal pas 10 keer ongeveer gesprongen hebben en dat ze een echt dressuur paard is en dus best wel alles spookie vind. Het springen doen we puur voor de afwisseling voor beide en omdat we er veel van leren.

Nou ik zou zeggen bekijk mijn foto's en eventueel mijn oude topic en ik hoor daar graag reacties op waaruit ik weer nieuwe dingen kan leren.

Losrijden in de hitte :)
Afbeelding
Losrijden galopje iets meer achterover zitten en benen naar voren :(
Afbeelding
Van hand veranderen.
Afbeelding
Iets meer op mijn kont zitten maar wel mooi bergopwaart gesprongen :)
Afbeelding
Halstrekken blijft een probleem maar gaat steeds beter moet meer contact blijven leren houden.
Afbeelding
Halthouden lekker ontspannen maar jammer genoeg net niet vierkant.
Afbeelding
Hier is ze best gespannen door de enge ring met water ernaast :P
Afbeelding
Middendraf oefenen maar is nog moeilijk doordat ze nog niet zo sterk is in de achterhand en ik moet mijn hakken meer uitdrukken
Afbeelding

Hier volgenen een paar foto's van de spring les.
Lekker losstappen, maar ze is zeer gespannen van alle hindernissen wel enge haha.
Afbeelding
Wat zijn dat nu moet ik daarover heen :P
Afbeelding
Dies wel eng dan zou ik maar extra hoog springen haha maar ze vind het wel leuk aan de oortjes te zien:)
Afbeelding
Beetje te vroeg aangesprongen
Afbeelding
Deze zijn wel eng met de hekjes eronder :P
Afbeelding
En de laatse :) van het parcourtje.
Afbeelding
Ongeveer 80 centimeter hoog haha :)
Afbeelding

Nou ik ben beniewd naar opbouwende kritiek en wat julie van ons als combinatie vinden en of jullie het eens zijn met mijn punten bij de foto's.

Nog even een mooi plaatje :)
Afbeelding

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:34

Niemand met goed advies voor ons :)?

KIMMM___

Re: Zara@work (dressuur/springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:42

jullie zijn een leuke combi!
maar je benen zitten op sommige dressuur foto's niet waar ze zitten moeten ..

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:44

dankjewel voor je opmerking.
Van mijn benen ben ik me inderdaad bewust en ben ik hard aan het werk. Dit is nog steeds een probleem omdat ik rugklachten had waardoor ik dit ging doen. Het word gelukkig wel al steeds beter, maar soms verlies ik de controle nog een beetje.

iza_spirou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:03

ziet er goed uit, persoonlijk zou ik voor het springen mijn beugels een paar gaten korter maken :)

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:35

hallo, mooi paard heb je, op de meeste foto's vind ik dat het een mooi beeld geeft en indd op een paar is je paard wat strak in de bovenlijn en kaak. maar dat heeft een reden...

ik vind innd dat de beugels een gaatje korter kunnen met springen maar volgens mij spring je met dressuur zadel dus dan is het maar net wat je zelf lekkerder vind... veel succes

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:38

Mijn paard is inderdaad een beetje strak in de bovenlijn enz. ze heeft ook een beetje moeite met haar eigenlijf daarom gaat ze ook elke twee maanden naar een kraker en dat werkt echt enorm goed.
Het springen deed ik eerst idd met mijn dressuur zadel maar heb er een veelzijdigheid bijgekocht. Dit werkt veel beter, maar moet zelf ook nog aan het springen wennen dus de beugels gaan geleidelijk beetje korter haha:).
Het belangrijkste is dat zara het springen super leuk vind als afwisseling en ze er ook lekker los van word in haar lijf.

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:10

Hoi
Ik krijg het idee (ook even naar het filmpje in het oude topic gekeken) dat je zelf veel spanning in je bovenlichaam hebt, ook in je bovenarmen, waardoor je verbinding met de mond niet zo flexibel en gevoelig is als zou kunnen. Want het lijkt ook dat je in je hand en vingers dat gevoel best wel hebt.
Je benen zijn onrustig, maar daar ben je je al bewust van.
Dus als tip, misschien eens iemand het paard aan de longe laten nemen en zelf zonder teugels gaan zitten en je armen ontspannen langs je lichaam laten hangen, schouders ontspannen, en niet elke pas aandrijven (spreek bijv met degene die de longe vastheeft af dat die het voorwaartse bewaakt, zodat je zelf even helemaal op je zit kunt concentreren). Doe ook wat oefeningen zoals vroeger op ponyles: draaien met je bovenlichaam, rondgaan met je armen en handen volgen met je hoofd, enz.
Ook met springen, boven de sprong handen meer naar voren vanuit je bovenarmen.
Mooi paard, springt ook leuk!

neigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:08

heb het idee op sommige foto's dat je nog niet erg goed in balans bent met je paard. Misschien wat meer afwisselen met cavaletties lopen een idee?

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:49

Let op je benen, die gaan overal heen :P

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:43

Dressuur matig ziet het er al super uit!

Spring matig zal ik thuis nog wat meer oefenen voordat je aan parcoursen begint, hij kan zeker beter presteren als jullie meer gaan oefenen. En probeer bij het springen ietsje dieper te staan zal ik maar zeggen, bij de eerste paar foto`s sta je er half boven, en bij de laatste hang je weer vrij veel op de nek van je paard. Dit heeft te maken met jou everwicht, maar aangezien je niet sirieus wilt springen is het makkelijk te doen voor het paard zoals je het nu doet.
Probeer alleen bij het springen iets minder je benen naar achteren te doen, het is wel goed dat je hem voor de sprong dat laatste zetje mee geeft, maar ik vind je benen toch wel een beetje veel naar achteren, dit heeft ook voor een deel te maken met je balans.
Dus dan zou je eerst je eigen balans moeten vinden waarop je het beste dat laatste stukje aan kan sporen om hem erover heen te laten springen en dat je ook nog confortabel zit en er niet bij een weigering afvalt.
Succes

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:55

Probeer je handen wat meer te dragen. ;) Zit trots op je paard. Dus wat meer rechtop! Maar, super paardje voor 4 jaar oud hoor!

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:03

DonnaWho:
Inderdaad klopt het dat ik mijn bovenlichaam te veel aanspan dit woord overigens steeds beter, omdat ik zoals je al voorstelde minimaal een keer in de maand zitles heb wat vaak aan de longe is of zonder teugels rijden en oefeningen doen. Deze gespannenheid had volgens mij veel te maken met mijn rugklachten, want door de pijn spande ik alles aan om toch te kunnen rijden.
Het advies van het springen met mijn handen is ook helemaal terecht hieraan ben ik ook al hard aan het trainen tijdens spring les haha maar dit is pas de eerste keer dat ik echt spring met mijn paard en in mijn hele leven :).
Neigi:
Over de cavaletti's lopen. Dit doe ik zo vaak mogelijk dat ik wat balkjes leg ofzo tijdens het dressuur rijden en tijdens de spring les doen we zoveel mogelijk lage hindernissen nemen, omdat we inderdaad nog aan het zoeken zijn naar een goede balans en ritme.

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:05

Dankjewel allemaal voor het fijne advies heb veel dingen voorbij zien komen waar ik met al van bewust was en al hard aan het trainen ben. Verder heb ik ook sommig advies gezien waar ik heel veel mee kan vooral kwa spring techniek omdat ik dat toch nog niet vaak heb gedaan en dus onervaren in ben.
Alvasts bedankt en hoop nog meer positief kritiek te krijgen.

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:47

Wat een mooi paard zeg!! Ziet er goed uit. Je heb al wat goede adviezen gekregen. Probeer wel op je handen te letten. Zo heb je erge piano handjes en kun je niet soepel in je polsen zijn.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:56

Ambrasoft schreef:
Probeer je handen wat meer te dragen. ;) Zit trots op je paard. Dus wat meer rechtop! Maar, super paardje voor 4 jaar oud hoor!

Dit is ook mijn commentaar en advies.

die_ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:50

Ik vind dat ze nu meer ...grown is ? (ik kan niet de woord for dat, ik bedoelt dat ze ...looks to have grown into her body, that shes fuller ?) De springen fotos is heel grappige... niemand kan missen dat ze een betjee spooked is. Maar dat is goed excersise voor hoofd een body.