Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxyolly

Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:59

Vandaag heeft Blitzz weer goed zijn best gedaan, en dat heeft een paar mooie plaatjes opgeleefd!
We trainen op B nivo , en vooral oefenen we op de galop, hij vind het erg moeilijk om te ontspannen tijdens het galopperen. Blitzz is nu ruim 3maanden onder het zadel, en daarvan ruim een maand vakantie wat hem erg goed heeft gedaan! Ook heeft hij erg moeite met stelling geven, ik zelf moet opletten dat ik niet voorover val.
Foto's van het in en uitstappen heb ik niet.. maar hebben we uiteraard wel gedaan ;)

1. Rustig aan het oppakken
Afbeelding
2.
Afbeelding
3. Rustig drafje
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6. Galop
Afbeelding
7.
Afbeelding
8. Pasje wegrijden
Afbeelding
9. :D
Afbeelding
10. & Nog even op het gras
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.& klaaaar! :D
Afbeelding

Wat vinden jullie er van?

x

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:02

prachtig paard loopt lekker zo te zien ;)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:04

wat een leuk paardje :D
Aventoe trek je je hakken op,maar dat kunnen ook moment opnames zijn ;)
galop komt wel goed,wat meer ontspanning dan gaat dat helemaal goed komen ;)

veel succes ;)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:04

erg braaf voor 3 maanden zadelmak. Zou liever zien dat hij wat meer lengte kreeg, soms loopt hij wat kort in de hals. Mooi naar je hand blijven rijden en dan steeds iets veder laten zakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:05

Ik vind je paard er nog wel heel puberig uitzien, nog een beetje stengelig zeg maar. Ik zou minimaal nog een jaartje wachten met (intensief) rijden, het liefst eigenlijk nog twee jaar.

Je rijdt je paard ook een aantal keer achter de loodlijn, de groeischijven in de nekwervels zijn nog niet gesloten op deze leeftijd en daarom wordt ook afgeraden om het paard op deze leeftijd al zo te rijden.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:05

@ claudianoa : Hij wil ook snel heel erg diep lopen, en echt zakken wil hij nog niet, ook hals strekken vind hij erg moeilijk.
Bedankt voor je reactie

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:06

heb je vandaag gereden?? haha, stoer hoor!
Mooi paard, loopt naar mijn mening te diep en te weinig lengte in de hals! Zeker voor zo'n jong paard zou ik em lekker voorwaarts neerwaarts rijden!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:06

Ik vind het een prachtig paardje. Daarnaast vindt ik ook dat je een mooie zit hebt.

Jammer om te zien dat er zoveel spanning in het paard zijn rug en bovenlijn van de hals zit. Alle foto's zijn gespannen en je paard loopt veel achter de loodlijn. Ga meters maken lekker voorwaarts rijden zodat je paard ook op zijn eigen benen gaat lopen, neusje eruit. Het is zonde om op deze manier door te gaan.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:07

Arabesk schreef:
Ik vind je paard er nog wel heel puberig uitzien, nog een beetje stengelig zeg maar. Ik zou minimaal nog een jaartje wachten met (intensief) rijden, het liefst eigenlijk nog twee jaar.

Je rijdt je paard ook een aantal keer achter de loodlijn, de groeischijven in de nekwervels zijn nog niet gesloten op deze leeftijd en daarom wordt ook afgeraden om het paard op deze leeftijd al zo te rijden.

Hij doet het zelf, en duikt snel te diep, hij hoeft nog niet zo te lopen en het word ook nog niet van hem gevraagd! Ook loopt hij maar 2/3 dagen in de week onder het zadel, en dan maar 15/20 minuten.

Ik geef hem veel been, en wil hem naar voren hebben en dan gooit hij zijn koppie er ook wel wat meer uit. Maar dat vind hij nog erg lastig. en kropt zich graag op.

Def

Re: Bonte Blitzz (3jr) @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:09

Het lijkt er dan op dat hij het bit niet erg aanneemt, als hij ook je hand niet volgt met halsstrekken..
Zou je hand dan meer voor houden en telkens naar het bit toe rijden, als hij het aanpakt erg belonen!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:10

Def schreef:
Het lijkt er dan op dat hij het bit niet erg aanneemt, als hij ook je hand niet volgt met halsstrekken..
Zou je hand dan meer voor houden en telkens naar het bit toe rijden, als hij het aanpakt erg belonen!

Ik heb hem ook niet strak en hij krijgt ook lengte, maar wil het nog niet aanemen indd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:10

roxyolly, niet op opmerkingen van A. ingaan lijkt me.
Ziet er gewoon heel goed uit. Hou vol.
Leuk overigens dat zijn manen wit zijn en maantop zwart.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:11

Volgens mij gaat je paard niet uit zichzelf zo lopen als je de teugels losser zou houden. Als je kijkt op je laatste foto waar de teugels los zijn, heeft hij zijn neus wel naar voren. Je maakt mij niet wijs dat hij met waslijnteugels ook zo opgekropt gaat lopen.

Heel veel ruiters denken nog dat als je een paard in zo'n houding rijdt, dat hij dan dus ook goed en verzameld loopt. Maar het is juist omgekeerd: een paard zń hoofd knikt iets af, tot net vóór de loodlijn, wanneer het verzameld loopt. In de juiste verzameling zal het nooit áchter de loodlijn gaan lopen.

En over de leeftijd, ja daar is dit topic voor [RT-D] ingereden 3-jarige?

Ik kies er zelf voor om mijn nieuwe paard pas in de rijden met vijf en pas door te rijden met 6 ivm het sluiten van de groeischijven in de ruggengraat.

Bij de spaanse rijschool rijden ze een paard bij het inrijden het eerste jaar vooral met lange teugel en lange stukken rechtuit, het jaar erna komen pas de afwendingen etc. Pas veel en veel later na het achtste jaar worden de moeilijkere oefeningen aangeleerd waarbij verzameling wordt gevraagd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:13

[quote="Arabesk"]Volgens mij gaat je paard niet uit zichzelf zo lopen als je de teugels losser zou houden. Als je kijkt op je laatste foto waar de teugels los zijn, heeft hij zijn neus wel naar voren. Je maakt mij niet wijs dat hij met waslijnteugels ook zo opgekropt gaat lopen.

Dat is onzin, mijn paard heeft dit ook heel erg gedaan in het begin. Ik kon mijn teugels helemaal los gooien en nog liep ze zowat met de kin op de borst. Ik wil niet zeggen dat dit juist is en ik ben het ook eens met je commentaar over 3 jarigen.
Maar dit is rijtechnisch prima op te lossen, heeft alleen tijd nodig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:18

jury schreef:
roxyolly, niet op opmerkingen van A. ingaan lijkt me.
Ziet er gewoon heel goed uit. Hou vol.
Leuk overigens dat zijn manen wit zijn en maantop zwart.

voor een deel ben ik het wel eens met Arabesk hoor...

Ik zou hem nog meer lengte geven in de tegeuls ookal doet hij er nog niks mee...

Hij ziet er idd nog een beetje stengelig uit, maar je kan hem rustig 2 keer per week rijden, mits je niets meer dan de basis vraagt...

michelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:56

wat een leuk paard.
maar waarom al als 3jarige zo rond laten lopen??? erg jammer
let op je pianohandjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:04

Arabesk schreef:
Volgens mij gaat je paard niet uit zichzelf zo lopen als je de teugels losser zou houden. Als je kijkt op je laatste foto waar de teugels los zijn, heeft hij zijn neus wel naar voren. Je maakt mij niet wijs dat hij met waslijnteugels ook zo opgekropt gaat lopen.

Heel veel ruiters denken nog dat als je een paard in zo'n houding rijdt, dat hij dan dus ook goed en verzameld loopt. Maar het is juist omgekeerd: een paard zń hoofd knikt iets af, tot net vóór de loodlijn, wanneer het verzameld loopt. In de juiste verzameling zal het nooit áchter de loodlijn gaan lopen.

En over de leeftijd, ja daar is dit topic voor [RT-D] ingereden 3-jarige?

Ik kies er zelf voor om mijn nieuwe paard pas in de rijden met vijf en pas door te rijden met 6 ivm het sluiten van de groeischijven in de ruggengraat.

Bij de spaanse rijschool rijden ze een paard bij het inrijden het eerste jaar vooral met lange teugel en lange stukken rechtuit, het jaar erna komen pas de afwendingen etc. Pas veel en veel later na het achtste jaar worden de moeilijkere oefeningen aangeleerd waarbij verzameling wordt gevraagd.

En dat betekent niet gelijk dat je in alle topics over 3-jarige die ingereden zijn dit moet verkondigen.

Maar goed.
Ik vind dat je echt een ontzettend leuk paard hebt, maar jong of oud, hij loopt achter de loodlijn. Dat is op zich niet zo erg, mits hij ook wat lager loopt, maar hij doet dat dus niet... Misschien een puntje om aan te werken :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:05

Ik vind het een zeer aansprekend diertje, goede bewegingen.
Tja je geeft zelf aan dat je 2-3 keer per week rijdt, dus zie het probleem niet.
Vind je paard er zeker niet slungelig uitzien en denk dat je zelf genoeg ruiter bent om te zoeken hoever je kan gaan.

Wat ik wel zou doen is hem iets meer met het neusje eruit rijden of anders net ietd dieper zet. Maar prioriteit mag dit absoluut niet zijn. Belangrijk is vertrouwen, balans en een goede opbouw in de opleiding.

Veel succes

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:51

Ik hou normaal niet van bonte paarden, maar wat is deze leuk zeg! en voor een 3 jarige loopt die echt goed, en vooral de strek foto heeft die goed de achterhand er onder.

Veel succes met die beestje maar dat komt zeker wel goed!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:55

Ik vind dat Arabesk het (dit keer) heel netjes verwoord en kan me er ook wel in vinden! Je paardje is van juli 2006 en dus nog maar net 3! Verwacht niet teveel, dan kom je jezelf straks tegen. Ik zou ook graag wat meer lengte zien in de hals..durf je hand eens iets naar voren te doen! Verder vind ik het een onwijs knap diertje!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:57

TS, ik vind dat je een nette houding hebt en ook een heel nette handhouding. Als je je handen nog iets meer zou dragen zou het helemaal top zijn!

Arabesk, je geeft zelf al aan dat er een ander topic over de leeftijd is. Houdt die discussie dan ook daar.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:00

Soms zie ik wat spanning in de hals, misschien eerst wat meer concentreren op het voorwaarts en neerwaarts rijden? Ik kan me voorstellen dat je graag kijkt naar zo'n mooi dier, maar probeer toch ook voor je uit te kijken ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:06

ziet er goed uit!
wat goed is om veel te halstrekken en dan langzaam wat hoger nemen! ;)
zo gaat het paard meer over zijn rug lopen!
en gaat het vanzelf allemaal wel makkelijkerder, tenminste bij mij gaat het dan wel fijner!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:01

Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor jou: loslaten.

Dat het paard zich zo opkropt wordt veroorzaakt door de ruiter. Paardje doet gruwelijk hard zijn best, maar ja, als de handen niet meegaan...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:09

Moderatoropmerking:
Zullen we het verder over deze foto's hebben en de leeftijdendiscussie in het eerder genoemde topic houden?