fries otje @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyc

fries otje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:55

hallo -hey-

sinds een paar weken verzorg ik Otje, ze is 4 jaar en een jaar onder het zadel. helaas is ze altijd fout gereden en heel onregelmatig, dan stond ze een half jaar in stal en dan moest ze weken achter elkaar lopen, als ze moest lopen was het enkel zaagwerk dat de ruiter aan het uitvoeren was en daardoor loopt ze te diep en opgekropt. absoluut niet de manier hoe ik met een paard om zou gaan. conditie is op dit moment nog niks, maar we werken er hard aan, eigenlijk laat ik haar nu nog grotendeels op haar eigen benen lopen het is en blijft een jong paard.

het zadel ligt absoluut niet goed, dit was de eerste keer dat ik op haar reed en daarom was mijn houding bagger mede door het zadel. rijd haar nu met een dressuurzadel en dat scheelt een hoop.

oja we rijden nog niet langer als een kwartier en we bouwen het rustig op, we rijden ook niet vaker dan 3 keer in de week derest van de week doen we lekker aan grondwerk. ons niveau is nog lang geen b maar we werken eraan.
meet otje:
Afbeelding

nog niet perfect maar zon hoofd/halshouding heb ik liever dan dat ze gelijk met haar neus tussen dr benen gaat lopen.
Afbeelding

onwennig drafje, ja wat wil je als je een smal welshje gewend bent!
Afbeelding

hier dus een goed voorbeeld dat ze helemaal bovenin wil gaan hangen.
Afbeelding

poging tot strekken, maar dus ook mislukt!_O-

Afbeelding

commentaar mag maar houd het netjes, het liefst tips zodat ik er aan kan werken lessen ga ik zaterdag voor de eerste keer doen.
Laatst bijgewerkt door Amyc op 20-08-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marianne

Re: fries otje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:58

Ondanks je openingspost, vind ik toch dat je nog vrij veel aan de voorkant sleutelt, meer dan ik in ieder geval had verwacht.

Probeer haar lekker voorwaarts-neerwaarts te rijden, dan kan ze lekker over haar rug lopen. Ze hoeft nu nog niet in de oprichting ;)

Longeer je haar ook weleens?

Sweety1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:02

Ik vind het er niet slecht uitzien hoor, ik zou wel je beugels wat langer maken of is dat met je dressuurzadel beter ? En denk aan je pianohandjes. Jullie komen er wel ! ;)

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:04

haar hoofd doe ik juist bijna niks aan, als ik de teugels losser doe loopt ze verschrikkelijk onder me uit en dat krijg ik haast niet opgelost met mn zit. als ik gewoon contact houd duikt ze meteen tussen haar benen en dat wil ik juist voorkomen.

ja ik longeer haar 1 á 2 keer in de week, iemand zij dat ik er dan gerust een halsverlenger aan kan zetten is dat een goed idee?

sweety1987: met dressuurzadel zit ik inderdaad langer, ook was dit de eerste keer en had ik graag mn beugels een gaatje korter kende het paard niet en dan zit ik toch net wat meer ontspannen. pianohandjes is inderdaad iets waar ik echt aan moet gaan werken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:15

Met verruimen zou ik nu nog niet beginnen, zeker als je haar net (weer) bent beginnen rijden. Hou het lekker bij de basis en rij veel overgangen en schijnovergangen zodat die achterhand lekker gaat dragen. Probeer toch naar die vw-nw toe te rijden, want daarvan worden de rugspieren versterkt, wat het ook makkelijker zal maken om op de achterhand te gaan lopen. Denk altijd vanuit de achterhand en laat de voorhand voor wat het is; die komt vanzelf goed als ze vanachter mooi draagt.

Je moet om vw-nw te rijden ook niet je teugels losser laten, geef gewoon gedurende één pas even je handen naar voren zodat je haar uitnodigt om naar beneden te gaan met haar hoofd. Misschien dat ze het in het begin niet zal willen of onder je uit zal rennen, maar eens ze begrijpt dat het daar wel lekker voelt, zal ze het beter gaan doen. De Fries die ik rijd had ook moeite met vw-nw, maar als ik er echt vanaf het instappen mee begon, ging de rest van het rijden ook stukken beter. Werd hij ook vele rustiger van.

En verder ga ik ook met de rest mee: je bent écht te veel bezig met de voorhand. Misschien niet bewust, maar probeer echt goed op je zit te rijden en zorg gewoon voor een licht en goed contact vooraan. Rij veel overgangen waarmee je vooral je zit gebruikt en probeer zoveel mogelijk van die teugels af te blijven als je een overgang naar een tragere gang maakt.

Verder vind ik het erg goed dat je haar zo wil rijden en dat je het rustig aan doet, maar houd er wel rekening mee dat Friezen laatbloeiers zijn en dus niet even snel zijn uitgegroeid als andere paarden. En misschien is longeren met een pessoa wat? Daarmee wordt de achterhand wat aan het werk gezet.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:25

heel erg bedankt voor de tips, dat vw-nw zal ik zeker gaan proberen. nee ik ben inderdaad niet bewust dat ik met de voorhand bezig ben. longeren met pessoa zal ik gaan proberen.

die_ana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:22

Dat paard zien heel veel posetief uit :) Veel gelukt met haar, ik denk dat een paard als die een heel veel interesante project zijn ! Ze is veel mooi.

michelle8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:00

let idd op je pianohandjes!!!! verder leuk paard en mooi hoofdstel!!

Niek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:29

Goedzo! ik wilde net zeggen, ga eens vw-nw rijden, maar was je al mee bezig! :)

Let idd op je handen.

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:40

Gewoon lekker mee aan de slag onder begeleiding.
Op de 1e foto heb je je voet van binnen naar buiten in de beugel.
Succes en ben benieuwd naar de foto's over een tijdje

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:05

het vw-nw gaat erg lekker, veel lengte in de hals en ben niet meer bezig met het rond rijden dat komt over een tijd wel. pessoa is besteld dus daar gaan we binnenkort mee longeren!

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:09

Hee :)
Echt super mooie fries! :D
Maar je zegt bij een foto dat je de hoofdhouding wel goed vind, maar ik vind het alsnog een beetje te opgepropt hoor ;)

Als je nog niet in de L rijdt hoeft dat hoofdje nog helemaal niet opgericht te zijn ;)
Dan gaat het er mee rom dat je de basis kent

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:13

ik zeg niet dat ik de hoofdhouding goed vind, ik zeg dat hij daar beter was dan derest van de tijd aangezien ze telkens helemaal opgekropt liep en daar al meer met haar neus eruit kwam. ik wil haar niet oprichten dit deed ze automatisch.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:21

Amyc schreef:
het vw-nw gaat erg lekker, veel lengte in de hals en ben niet meer bezig met het rond rijden dat komt over een tijd wel. pessoa is besteld dus daar gaan we binnenkort mee longeren!

Mooi dat je met de tips aan de slag gaat! Ben benieuwd hoe de volgende foto's eruit zullen zien :)

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:26

Wat een prachtig friesje! Zolang je het lekker rustig opbouwt zoals je beschrijft komt het vast snel goed. :)

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:28

heb alleen wel een probleem, ze is erg lastig aan mn been te krijgen. ze is echt totaal niet voorwaarts.. misschien tips?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:33

Heel veel overgangen rijden en ook snel na elkaar. Daar worden ze actiever van, meer aan het been en is ook goed om achterhand te stimuleren :j Dus stap-draf, draf-stap, galop-draf, draf-galop. Vooral draf-galop en weer terug is ook goed om achterhand & rug los te maken.

Been geven als je bv. van stap naar draf wil; desnoods, als ze niet reageert, klein tikje met je zweep geven vlak achter je onderbeen. Belonen als ze dan wel reageert.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:36

dat zal ik morgen gaan proberen!