Vluchtgedrag/kuddeinstinct bij jong paard wat vast staat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nononsense

Vluchtgedrag/kuddeinstinct bij jong paard wat vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:48

Hi,

Als mijn verzorgpaard (4,5 jr) vaststaat om gepoetst te worden en er komt een ander paard voorbij, dan raakt ie in paniek, en wil ie graag met de voorbijganger mee. Is dit gewoon een kwestie van : vast laten staan (zodat vroeg of later 't kwartje valt en ie merkt dat in paniek raken geen zin heeft, dat ie toch gewoon vast blijft staan) en laten wennen, en gerust stellen, of moet ik actief iets doen ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:42

Wat gebeurt er precies? Kan hij het andere paard zien en wil hij daarom mee? Trekt hij erg aan het touw? Hoe en wanneer heeft hij geleerd aangebonden te staan?
Wat je zou kunnen doen is een touw door de ring (waaraan je hem vast zou zetten) doen en dat naar je hand, zo kun je door het touw te vieren met hem meebewegen zodat hij niet steeds een ruk van het touw krijgt maar wel de ruimte heeft om te reageren. Ik heb geen idee wat het karakter van het paard is, mijn paard reageert in spannende situaties het beste op lucht, hij moet weg kunnen en dan is er over het algemeen niks aan de hand. Hij heeft dan maar weinig ruimte (1 of 2 stapjes) nodig. Wat je ook zou kunnen doen is touw door de ring en dan een gewicht eraan, paard staat zo vast (want het gewicht kan niet door de ring), touw wordt iets strak gehouden door het gewicht en wanneer het paard reageert zal het touw meegeven. Beetje het idee van die houten blokken aan het einde van de ketting/het touw bij paarden die in een stand staan.

annelotten

Re: Vluchtgedrag/kuddeinstinct bij jong paard wat vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:22

Mijn paard raakte soms ook in paniek als hij vaststond.. Alsof hij 'schrok' dat hij vaststond, ging hangen e.d. Idd, touw door de ring doen, laten vieren wanneer hij om ruimte vraagt. Maar volgensmij verschilt het ook per paard ;)