meer strekking in de hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

meer strekking in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:54

Mijn paard heeft nogal erg de neiging om zich teveel in de krul te werken, nou moet ze dus wat meer lengte in haar nek krijgen.

Welke oefeningen gebruiken jullie om dit punt te verbeteren?

groetjes

Sim

Re: meer strekking in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:43

Zorgen voor de juiste aanspanning vanuit de schoft. Pas dan kun je aan de juiste lengtebuiging werken.

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:52

Een van de paarden die ik rijd heeft hetzelfde. Rug wegdrukken en opkrullen.
Ik probeer zoveer mogelijk in ontspanning te doen.
Ook longeer ik hem met een stiek. Daarmee komt ie lekker met zijn neus eruit en lekker laag 'over de grond'. Datzelfde probeer ik met rijden ook weer iedere keer op te zoeken.
En een beetje afwisselen. Oppakken en weer wat langer laten worden, om te zorgen dat ze je hand volgt.

Juiste aanspanning in de schoft is inderdaad een punt, alleen krijg je dat niet in een keer voor elkaar denk ik!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:20

Va_toutje schreef:
Een van de paarden die ik rijd heeft hetzelfde. Rug wegdrukken en opkrullen.
Ik probeer zoveer mogelijk in ontspanning te doen.
Ook longeer ik hem met een stiek. Daarmee komt ie lekker met zijn neus eruit en lekker laag 'over de grond'. Datzelfde probeer ik met rijden ook weer iedere keer op te zoeken.
En een beetje afwisselen. Oppakken en weer wat langer laten worden, om te zorgen dat ze je hand volgt.

Juiste aanspanning in de schoft is inderdaad een punt, alleen krijg je dat niet in een keer voor elkaar denk ik!

ik wilde vanavond inderdaad longeren met stiek maar is het dan raadzamer om de stiek aan de zijkant of onderkant te bevestigen en tot waar geef je hem dan de ruimte om omhoog te komen??

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:24

Ik zou het onder de man oplossen. Dit is zo specifiek, en als je niet genoeg ervaring hebt met longeren (dat concludeer ik uit je zin "maar is het dan raadzamer om de stiek aan de zijkant of onderkant te bevestigen en tot waar geef je hem dan de ruimte om omhoog te komen??") , dan raad ik aan om erop te blijven zitten om te voelen wat het paard onder je doet!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:39

ga hier niet meer op in, om dan maar gelijk te concluderen dat men geen ervaring heeft!!

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:08

Ik zou hem aan de onderkant bevestigen, aan de zijkant zet je hem juist iets te hoog naar mijn idee. Hij moet juist wat langer worden en zijn neusje eruit halen.
Kan best dat hij ook juist opkrult met zo'n stiek in het begin, deed die van mij ook.

Geduld en vertrouwen geven, gewoon doorzetten en hij komt vanzelf!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:26

Dank je!! Ga ik vanavond nog ene poging doen (gister ging niet i.v.m. slecht weer.

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:08

Succes! Kan best een aantal maanden duren voordat ie begrijpt dat hij je hand moet volgen naar beneden. Al is het moeilijk in te schatten zonder beelden.
Komt vast goed!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:47

Op het moment dat je voelt dat hij gaat krullen, kuit aansluiten en naar voren wegrijden. Tempowisseling rijden dus. In een middengang, mag de bovenlijn wat langer zijn, en kan hij zijn neus bij voldoende ruimte naar voren uitschuiven.
Het blijft moeilijk om hulp te geve zonder beeldmateriaal.
Ik ben het eens met Va_toutje dat het stiek tussen de voorbenen moet. Let er ook op dat je hem dan niet alsnog te strak omknoopt ;-)

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:00

kleinvosje, inderdaad helemaal vergeten: tempowisselingen zijn heel belangrijk! (Wel opletten dat je dr niet overvalt (niet te explosief zijn), dan krult ze waarschijnlijk ook weer op.)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:01

Inderdaad! Korte stukjes doen, zoals twee keer op de lange zijde, of gewoon de korte zijde gebruiken!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 17:18

Oke super dit zijn echt dingen waar ik wat mee kan. We hebben zondag wedstrijd dus ga er nou niet teveel mee puzzelen maar ga er vanaf volgende week mee aan de slag, dan zal ik ook kijken of ik wat beeldmateriaal kan geven ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:31

Heel slim van ej dat je er pas na je wedstrijd mee aan de slag gaat. Anders maak je je paard alleen maar in de war! Ik hoop dat het wil lukken!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:38

Laat hem eerst op eigen benen lopen! teugels lang, met maar het minste contact, en in de wending blijven rijden zoals je ook zou rijden op een lange zijde. Daarna bood mijn pony zichzelf aan, en kan je voorzichtig aan iets meer nageeflijkheid gaan vragen.

Zorg natuurlijk eerst voor ontspanning!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:26

hier mag een slotje op

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:55

bamsy schreef:
ga hier niet meer op in, om dan maar gelijk te concluderen dat men geen ervaring heeft!!

Ik heb niets gezegd van géén ervaring. Het was een goed bedoelt advies om erop te blijven zitten. Maar Have It Your Way!