Pony véélste sterk! HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horses_freak

Pony véélste sterk! HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 01:02

Hallo bokkers,

Ik heb een probleempje, mijn pony Fries x Haflinger is echt heel sterk. Ik heb geen bak om in te rijde in rij standaart op een gras veld, maar als ze geen zin heeft draait ze zich om en rent weg en dit probleem heb ik al heel lang met der, als ik iets meer van haar vraag om harder te gaan ofzo dan huppa is ze weg, ze is echt heel sterk ik kan doen wat ik wil op niks reageerd ze.

Ik heb ook les gehad en me instructrice kon het ook niet echt goed oplossen. Ik ben ook op kamp geweest en heb wel een hele week in een bak gerede waar ze dus niet echt weg kon, toch probeerde ze vaak eronder uit te komen. Maar het ging erna beter maar na een tijdje begon ze weer te vervelen...
Ik word er echt gestrest van want dan loopt ze een keer eventjes fijn dan ben ik haar weer kwijt.
Ik rij gewoon met een watertrensje, ik ben eraan aan het denken om een ander bit te halen.

Ik probeer zoveel mogelijk met mijn been haar weer om te duwen en niet weg te rennen maar dan gaat ze alleen nog maar snelller en rent ze weg en is ze zo op de weg en dat is ook weer zo gevaarlijk...

Misschien dat jullie me kunnen helpen met dit probleem...
Groetjes Jouelle!

Calanddra

Re: Pony véélste sterk! HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:14

Iig geen ander bit aanschaffen. Een scherper bit oid lost het probleem niet op.

Is ze helemaal gezond? Heb je m laten controleren door een DA?

Geen bak oid in de omgeving waar je in zou kunnen rijden?

Mocht hij lichamelijk helemaal gezond zijn dan zou ik op zoek gaan naar een instructeur die je wél kan helpen. Plaats een oproepje op MP, bokt, ed. Er is heus wel iemand die jullie kan helpen :)

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 02:23

Misschien is het een idee om in de (grote) wei een kleiner stuk af te zetten zodat je toch het idee hebt van een bak als oplossing dat je geen bak hebt.
Verder is inderdaad een ander bit misschien een oplossing waardoor je haar beter kan houden.
Misschien is het ook nog een optie om met een slofteugel of andere bijzetteugel te rijden waardoor je haar ook makkelijker kan houden dit zou je even bij de ruitershop moeten vragen wat dan het slimst is dat weet ik zo ook niet.
Verder veel succes ermee en ik hoop dat dit inderdaad niet komt door lichamelijke problemen bij de pony want dat zou inderdaad ook nog een verklaring kunnen zijn. (misschien zijn gebit laten controleren geen idee of dat het is)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:31

Ja misschien een stukje af zetten ,
Neem les van iemand die jou wel kan helpen ,
Zeer zeker geen hulp teugels gebruiken , maar zelf leren rijden.
De fout ligt bij de ruiter dus bij jou,

Loswerken en grondwerk wil ook wel eens helpen om je pony te leren kennen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:37

hulpteugels? slof? ander bit( scherper w.s) lijken mij nou niet een oplossing.... Hoe kan je dat nou voorstellen???

Les! Manegeles, clubles, priveles, maakt niet uit! Maar dit gaat TS heus niet oplossen door er een slof aan te hangen en in haar uppie door te ploeteren!

@TS: je zal toch iets moeten gaan veranderen, of een bak afzetten, als het je eigen grasveld is, of ergens stallen waar je wel in een bak kan rijden, of een instructeur erbij halen.
Je pony weet dat ze er tussenuit kan naaien en dat wordt gevaarlijk.
Kunnen je ouders je niet alvast op weg helpen, door gewoon je te helpen als je gaat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:29

Hoe vaker je dit pikt hoe erger het wordt. Hoe erger het wordt hoe banger jij gaat worden en hoe banger jij gaat worden hoe meer zij dat door heeft en er misbruik van gaat maken, steeds erger en erger.

Als ze lichamelijk helemaal in orde is (laat dit dus eerst nakijken!) lijkt het me dat ze flink aan het werk gezet moet worden. Conditie opbouwen en haar bezig houden, leuke dingen doen, zodat ze zich niet verveelt maar het leuk gaat vinden om te werken.
Inderdaad in een afgezet stuk, of nog liever een bak.
En sowieso een instructeur zoeken die je kan helpen, alleen kom je er niet.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:07

Ook niet meer proberen om te zetten met je been. Je gaat nog meer gespannen zitten en drijft daarbij ook nog eens extra aan. Logisch dat hij harder gaat.

Misschien is dit juist een heel eng idee, maar ik denk dat je er zeker iets aan hebt.
Leer rijden met een touwhalster en 1 touw.
Als eerste zorg je ervoor dat hij op de grond snapt dat de druk pas weggaat als híj meegeeft. Ga dus zelf ook goed inlezen hoe ermee om te gaan!
Daarna zorg je ervoor dat hij zijn hoofd op jouw vraag helemaal naar je toe kan draaien, óók als je erop zit en aanbeide kanten.
Je blijft dus gewoon stilstaan, haalt het touw naar je toe en dus ook het hoofd. Pas als je pony weer meegeeft, dus jouw vraag om z'n hoofd helemaal naar je voet te draaien 'beantwoordt' met niet terugtrekken, ontspan je weer en mag hij weer gewoon staan. Gaat dit goed, ga je rustig stappen en 'rem' je door weer zijn hoofd naar je toe te vragen.
Een paard dat zijn neus zo ongeveer bij jouw voet heeft, kan niet meer weglopen namelijk, die kan alleen nog maar rondjes lopen.
Gaat hij íets te hard, stop je hem direct weer op deze manier.
Breidt dit uit naar draf en ook galop.
Je kan het touwhalster ook ónder je hoofdstel doen tijdens het rijden. Gaat het goed gebruik je het hoofdstel, maar als hij er even vandoor gaat 'trek' je hem direct om. Zo kom je niet aan de mond, maar het touwhalster werkt dusdanig scherp in dat 99,9% van de paarden daar wel respect voor heeft!
Maar nogmaals: lees je goed in, zoek informatie erover op.
Je kan het helemaal zelf doen maar het werkt alleen als je ook weer weet wanneer je weer los moet laten...

Als je pony doorheeft dat elke keer als hij wegrent, op deze manier weer tot stilstand wordt gebracht, zal hij het uiteindelijk wel laten, of is het al genoeg om stelling naar binnen te vragen als hij het wel probeert. Goed blijven oefenen, en erg consequent blijven hierin!

horses_freak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:00

Lichamelijk inorde dat is het probleem niet denk ik, ze heeft een tijd super gelopen en toen ze een keer wegrende kon ik het opvangen en deed ze het niet meer. Ik vind het raar dat ze soms helemaal niks doet en dan ineens wel...

Het stuk land afzetten kan al niet want het is niet van mij maar van een auto garage, ik heb geen bak of ik moet met de trailer maar dat gaat niet...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:20

Is er geen optie om de pony te verplaatsen naar een stal waar een bak is?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:28

amondi schreef:
hulpteugels? slof?

dat is het zelfde als een ander bit kopen. Je lost niks op met hulpteugels,
je moet het (bijna) helemaal zelf doen :(:)

een haflinger is natuurlijk al een sterk paard en ja een fries kan ook goed
trekken dus je hebt idd een sterk paard :)
wat je er aan kan doen is sobiezo niet opgeven en in paniek raken ,
blijf koel als het paard je er vandoorvliegt.

laat hem idd even nakijken door de da, en kijk evt. even of hij een tandartsbeurt
nodig heeft. En zet een draatje af zodat hij minder met je kan vliegen.
Het komt vast allemaal goed, laat je inctructrice anders mee helpen en of
laat haar er anders eens op.
MAAR iig laat het paard eerst controleren door de da en zeker de tandarts ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:30

Dit lijkt mij vooral een enorm eigenwijze pony die inmiddels door heeft dat ze op deze manier onder het werk uit kan komen ;) Zodra ze het moeilijk gaat vinden of zodra jij even wat strenger wordt, dan haalt ze dit trucje uit de kast. Ik rij zelf een Haflinger die op het grasveldje dichtbij stal ook telkens aan de haal wil richting huis ;) Het is haar 2x gelukt maar sindsdien kan ik haar elke keer gelukkig voor zijn (ze is een beetje voorspelbaar ;))

Zoals hierboven al is gezegt zou ik zoiezo géén scherper bit op hulpteugels gaan gebruiken :n zeker met een bit zal ze binnen no time ook door dat bit heen rennen en dan zit je weer met de gebakken peren...
Ik zou inderdaad veel grondwerk met haar gaan doen, ook op het desbetreffend weiland. Zo leert ze ook in de grote 'vlakte' op jou te letten. Het is jammer dat je de wei niet kan afzetten...
Kan je niet overleggen met de eigenaar van de wei? Als het een autogarage betreft kan ik me niet voorstellen dat ze bezwaar zouden maken tegen een paar lintjes... Als je gewoon je probleem uitlegt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:30

Wat doet de pony voordat ze wegrent? Veel paarden geven een soort vooraankondiging. Ik heb eens een paard ontmoet dat met haar ene oor wiebelde wanneer ze iets uit ging halen. Mijn paard mest wanneer hij wat van plan is. Dus het zou handig zijn als je op tijd kon ingrijpen. Wanneer de pony eenmaal aan de ren is is er geen houden meer aan zo te lezen. Oplossingen als ander bit, hulpteugels en one-rein-stop (met touwhalster of anderszins) zijn allemaal geen echte oplossingen. Die werken maar even en zijn louter symptoombestrijding.

Kijk, wij kennen die pony verder niet. We zien niet wat er gebeurt en we kennen haar karakter niet. Het is zaak dat jij doorkrijgt hoe je met deze situatie om moet gaan, en wel rap ook! Zoals al gezegd, hoe vaker het haar lukt, hoe erger het zal worden. Ik heb destijds in mijn eentje mijn redelijk vergelijkbare problemen met mijn paard opgelost, maar ik ben geen 15 en mijn paard is eigenlijk een watje. Jij hebt een serieus probleem dat alleen maar erger wordt als je zo doorgaat. Neem les, van iemand die je leert rijden en die er niet alsnog een slof aanknoopt of een andere flutoplossing heeft. Wie weet helpt het. En als je er niet uitkomt is het ook heus geen schande dat je (nog) niet opgewassen bent tegen deze situatie. Het is dan eerlijker om het paard niet meer te rijden, en bovendien ook veiliger. Succes.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 01:16

Mijn pony heeft dat ook gedaan uitbreken etc bak uitscheuren met veel geduld goeie begeleiding en zonder hulpstukken is het goed gekomen(na ong jaar)Toen had ik ong ze vertrouwenDus ik zou idd goeie begeleiding zoeken die je hiermee kan helpen

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:54

hestejente schreef:
Veel paarden geven een soort vooraankondiging. Ik heb eens een paard ontmoet dat met haar ene oor wiebelde wanneer ze iets uit ging halen. Mijn paard mest wanneer hij wat van plan is. Dus het zou handig zijn als je op tijd kon ingrijpen. Wanneer de pony eenmaal aan de ren is is er geen houden meer aan zo te lezen. Oplossingen als ander bit, hulpteugels en one-rein-stop (met touwhalster of anderszins) zijn allemaal geen echte oplossingen. Die werken maar even en zijn louter symptoombestrijding.

Ben ik niet helemaal met je eens. Wel in de zin van hulpteugels of een ander bit, maar het touwhalster heb ik persoonlijk ervaringen mee. Ik reed met mijn vaste paard op een stal altijd met touwhalster of (parelli) hackamore.
Als mijn paard een aanwijzing gaf dat hij iets engs zag en vluchtgedrag wilde gaan vertonen, of om een andere reden een sprintje besloot te trekken, hoefde ik hem alleen (weliswaar ruime) stelling naar binnen te vragen. Omdat hij had geleerd dat rennen tot gevolg had dat hij werd 'omgetrokken' en juist niet meer kon weglopen, was dat 'omtrekken' uiteindelijk helemaal niet meer nodig. We waren goed op weg om met alleen stelling te vragen het rennen en sterk maken te voorkomen. Reden dat we niet 'verder' zijn gekomen is omdat ik daar uiteindelijk stopte met werken (het was in het buitenland en ik ging weer terug).
Als je daarna er maar wel weer op inspeelt om dat 'enge' minder eng te maken, of de oefening van dat moment even te verlichten, of iets anders. Je paard moet wel het vertrouwen krijgen dat er inderdaad geen reden is om onder het werk vandaan te komen, op welke manier dan ook. Puur omdat het niet nodig is en jij naar de signalen van het paard luistert...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:05

Hulpteugels etc. zijn geen oplossing voor het probleem.
Maar als het nodig is (voor veiligheid van ruiter), vind ik het als (tijdelijk) hulpmiddel geen probleem.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet verder hoeft te zoeken voor de oplossing van het probleem, maar dat kan een tijdje duren. (ook met hulp erbij)
Ik vind het belangrijker dat een paard onder controle te houden is wanneer iemand een buitenrit maakt, dan dat er ongelukken gebeuren met de 'correcte optoming'.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:13

ik denk dat je vooral "stenger" en consequenter moet gaan reageren als je pony terugdraaid en wegrent. Onmiddelijk op een kleine volte zetten zodat ze geen snelheid kan maken.
Verder je pony steeds proberen voor te zijn,als je merkt dat ze niet aandachtig is onmiddelijk een overgang, een moeilijkere figuur ofzo inzetten zodat ze moet opletten.
Jij bent baas, op de grond en in het zadel en je pony moet dat respecteren. En hieraan moet je werken.

In deze situatie hebben hulteugels weinig of geen zin, de pony loopt prima, wordt het zaakje beu en vertrekt. Ook een ander bit is niet echt aan de orde, want het is slechts een moment dat de pony zich verzet. 't enige wat je misschien wel kan proberen, is een kneveltrens nemen omdat dit iets meer stuur geeft. Indien nodig kan je teugels losgooien en dan aan 1teugel je pony omtrekken als die er vandoor wil, zonder dat je het bit door de mond kan trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:14

Nickas, even serieus. Denk je nou echt dat het handig is als de TS gaat klooien met een oplossing, methode, hoe je het wil noemen, die ze zelf niet kent? Prima als jij ervaring hebt met die parellidingen maar je kunt er niet van uitgaan dat dit meisje dat ook heeft. Als ze niet goed weet hoe ze jouw tips in de praktijk moet brengen - en dat kun je niet even via internet overbrengen - richt ze er alleen maar schade mee aan.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:04

Nee, maar advies geven mag hier, zoals 80% van de mensen hier op bokt doet (over internet ;) ) En ik heb ook gezegd: zoek informatie op.
Begeleiding van iemand in het echt is natuurlijk helemaal tof, maar niet voor iedereen altijd mogelijk.
En ik denk dat er inmiddels meer over het juiste gebruik van touwhalsters uitgelegd staat op het WWW dan over allerlei hulpteugels.