hoe nagelijk laten lopen in wendingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe nagelijk laten lopen in wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:10

mijn hafje begint steeds beter en sneller te ontspanen. In stap gaat het rond lopen en wendingen aardig goed. Kan beter maar mag totaal niet klagen. Maar zodra ik ga draven is de rechte stukken goed maar zodra ik een volte of gebroken lijn 5 m vraagt drukt hij zijn neus eruit.

En als hij een keer goed blijft dan doe ik weer wat verkeerd waardoor we niet goed op de letter rijden.

oja wat vinden jury mensen het belangrijkst. het mooi nagefelijk lopen of goed op de letter?
ik heb 12 sept een wedstrijd (2 proeven) en ik zou leuk vinden als hij dan rond loopt, maar kans dat hij na de galop eruit is is groot, haha want met galop drukt hij er zich nog uit. Ook als ik in draf zit en dan bijv een volte rijdt.

Dus moet ik hem juist nageefelijk hebben in de proef, of juist gewoon normaal, met neusje eruit maar toch wel ontspanning. Volgen jullie het nog :P

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:43

Waarom ga je wedstrijden rijden als je je paard nog niet voor elkaar hebt? Dit geeft alleen maar onrust en stress voor jullie beiden. Heb je les? Meestal is het namelijk andersom, heeft een paard meer moeite om op de lange zijde nageefelijk te zijn als op een volte. Je moet zorgen dat je goed je buitenteugel erbij houd en je binnenbeen geeft ondersteuning, dan moet het vanzelf komen. Mocht je geen les hebben zou ik zo snel mogelijk een goede instructeur zoeken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:06

ik heb les. Maar omdat zei op vakanite is en pas over 2 weken er weer is dacht ik ik vraag het op bokt.

en de wedstrijden zijn gewoon onderlinge haflingerwedstrijden. Dus een wedstrijd met allemaal haflingers. ik doe het puur om ervaring op te doen.

Echt starten doen we pas als we er klaar voor zijn

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:43

Oke, daar doe je goed aan. Jury's ZOUDEN moeten kijken naar de ontspanning van een paard, al helemaal op een onderlinge. Zorg dat je het paard goed voorwaarts heb en hou contact met je buitenteugel. Zodra jij ontspannen word word je paard dit ook sneller. Kneed zachtjes met je binnenhand om wat nageefelijkheid te vragen, zodra paard lekker ontspannen gaat lopen komt die nageefelijkheid vanzelf wel. Gewoon lekker gaan rijden, en zorg dat je zelf veel plezier hebt, hierdoor ga jij ontspannen,en je paard ook.

midgie

Re: hoe nagelijk laten lopen in wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:20

Ja ik zou ook niet starten, waarom jezelf en de pony onnodig stressen als je nog niet eens ontspannen kan draven??
De Jury zou daar idd eens meer naar moeten gaan kijken en punt aftrek moeten geven aan mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en dat zijn veel heel veel helaas.

Ga je pony eens rechtrichten vanaf de basis en leer zelf de nodige theorie die daar bij hoort, ontwikkel jezelf zou ik zeggen, is ook eerlijker voor de pony en ga dan eens een wedstrijdje rijden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:27

mijn paard ontspant zich verder prima. Hij drukt zichzelf niet weg ofzo. Het is dat hij het nog wat lastig vind om aanleuning te zoeken als hij eenmaal rond loopt.

En ik heb al vaker wedstrijden gereden, en hij is dan niet gestress. hij wil dan graag alles zien waardoor hij zijn neusje eruit drukt.
We zijn nu ook hard aan het werk om in draf en galop ook zo te krijgen

Scum

Re: hoe nagelijk laten lopen in wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:54