probleem met nagevelijk rijden heb advies nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tippie4

probleem met nagevelijk rijden heb advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:57

Ik heb eenverzorg pony van 7 jaar.
Ik rij haar nu al vanaf haar 3 jaar. Ik heb haar ook zelf ingereden maar ze was daar erg lastig mee.
Het over de rug en aan de teugel maar ook het van achter rijden vind zij erg moeilijk.
Ik rij met haar afentoe les. Maar omdat ik op een manege les heb leer ik op verschillende paarden te rijden en ook met verschillende paarden omgaan.
Ik rij nu met een enkel gebroken water trens. Ik wil graag een ander bit gaan proberen om te kijken of dit help.
Wat me pony doet is ze doet haar hoofd omhoog zodat je geen contact meer met haar mond heb. Ik rij daarom nu met een martengaal dit gaat stukken beter maar ik wil graag zonder hulpteugels gaan rijden.
Ik had eerst in me gedachten om met een pessoa trens 2 rings te gaan rijden maar ik las dat het niet echt bedoelt is voor dresuur.
Kan iemand mij alsjeblieft advies geven voor een dresuur bit goed is voor mij pony.

EllyC

Re: probleem met nagevelijk rijden heb advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:02

dit is niet op "papier" te beoordelen, laat staan te adviseren.
Of er is eigenlijk maar 1 advies, neem goed les.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:03

Gewoon met het bit blijven rijden die je nu hebt. Priveles is erg belangrijk. Hou je niet te veel bezig met het "aan de teugel rijden". Hou een goed contact met de mond, zorg dat de pony goed aan je been is en rij bijvoorbeeld regelmatig een volte waar je correcte stelling vraagt. Rommel niet te veel met je handen. Als je pony gaat ontspannen dan laat ie vanzelf z'n rug los en dan gaat ie ook met z'n hoofd niet zo hoog lopen. Neem de tijd, dit gaat niet van de één op de andere dag.

Probeer een instructeur te vinden die je hierbij kan helpen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:06

Je kan beter een dubbel gebroken bitje nemen, dit ligt imo prettiger in de mond en is vriendelijker dan een enkel gebroken bitje.
Mijn pony pakt en enkel bit ook vast en laat niet meer los. Dubbel gebroken ligt bij hem veel prettiger en is ook veel rustiger met zijn hoofd

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:09

Als je een probleem ZIET aan de voorkant, ZIT het probleem vaak aan de achterkant. Als er bijvoorbeeld een probleem zit in de achterhand (te stijf, scheef, wat dan ook), dan KAN je pony helemaal niet aan de teugel lopen. Doe je er dan hulpteugels aan dan zie je het probleem niet meer omdat de pony dan niet anders kan dan zo lopen zo jij het wilt.

Kijk eens goed naar de achterhand van je pony als hij vrij draaft en/of galoppeert: buigen beide achterbenen evenveel? Brengt hij beide benen evenveel naar voren? Dat is nuttige info.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:18

Het probleem ligt niet bij je bit, dus die kan je gewoon blijven gebruiken ;)
Ik zou je aanraden om les te nemen van een GOEDE instructeur en zeker niet om een pessoa-bit en een martingaal te gebruiken.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:20

Ik denk dat je gewoon moet lessen... Het is erg lastig om advies te geven via bokt ofzo ! Als je een goede instructeur/instructrice hebt komt het vast snel goed =)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:55

Het probleem zit idd niet in het bit, zoek het probleem bij jezelf en neem les van iemand die jou kan leren je paard te trainen, niet iemand die jou zegt een volte te rijden, maar iemand die jou ook kan vertellen waarom je iets doet en waarom je zeker niet met hulpteugels moet gaan rijden.
Ga desnoods eens een tijdje zonder bit rijden en je eigen ruiter gevoel ontwikkelen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:59

Je kan 100 verschillen bitten gaan nemen maar dat zal niets veranderen aan de zaak. Privéles is de oplossing, kost meer geld dan een manegeles maar daar leer je ook meer. Een paard opleren tijdens manegelessen vind ik zoieso al niet verstandig, maar dat terzijde :)
Ik volg dus de rest hierboven, neem les meid.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:18

Ik kan maar 1 ding zeggen: Les nemen ;) Succes ;)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:20

Ik sluit me aan bij de meeste meningen, neem les. Al is het maar 1x per 2 of 3 of 4 weken, maar neem les!

Qandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:54

Ik heb ook een pessoa bit ,
en de teugel heb ik aan de ²de ring ,
Ze zijn heel erg scherp ,
Dus moet je wel je hand heel stil hebben ,
Ik kan prima met het bit overweg ,
Ik ben heel vriendelijk in de hand ,
maar als ze gaat rennen heb ik wel meer te vertellen.
En een pessoa bit mag gewoon in de dresuur

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:55

gedult, een stille hand, volte's rijden en de achterhand trainen.
Oh en het belangrijkst, een goede instructrice.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:29