last van hypermobiliteit, hoe spieren polsen trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

last van hypermobiliteit, hoe spieren polsen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:48

De laatste tijd ben ik mijn paard iets meer aan het oppakken, ik ben weer fanatiek aan het lessen en wil er graag wat meer uit gaan halen. Maarrr, ik loop stiekem toch tegen een probleem aan: mijn gewrichten zijn hypermobiel. Dit houdt in dat mijn gewrichten meer doorbuigen dan normaal. Ik heb mij er altijd tegen verzet 'ik heb geen last' 'ik kan gewoon net zo rijden als iemand die dat niet heeft'. Maar ik kom er nu langzaam achter dat ik mijzelf een beetje heb voorgelogen. Dit is het probleem:

Mijn paard is een echte merrie; de ene dag is ze lekker licht, aan het been en wil graag naar voren. De week erop kan ze loodzwaar zijn, tegen de hand, niet aan het been en vreselijk scheef. Het lijkt wel erger nu ze drachtig is. Mijn probleem zit m in mijn polsen: zodra ze tegen de hand komt of heel zwaar wordt doet het pijn. Ik houd enkel mijn hand op de plaats maar door de plotselinge druk krijg ik een klap die ik voornamelijk in mijn gewricht voel (een soort stekende, brandende zenuw pijn). Links is bij mij minder ontwikkeld en aan die kant heb ik het meeste last. Ik heb vroeger ook veel last gehad in mijn enkel (die schoten op slot bij druk) dit is echter overgegaan omdat mijn spieren sterker werden door het rijden. Dit wil ik dus ook met mijn polsen maar hiervoor moet ik vlieguren maken. Ik train met gewichtjes maar deze maken mijn spieren niet sterk genoeg voor het rijden.

Nou vroeg ik mij af of iemand een goede tip heeft om al rijdend aan die spieren en pezen in mijn polsen te werken? Ik heb al een beetje zitten denken aan een hulpteugel die voor mij de 'hardste klappen' op kan vangen maar daar zitten nog aardig wat nadelen aan. Zo heb je bij een stootteugel het probleem dat de druk van onderaf komt waardoor het niet begrenst maar van beneden trekt. Een slofteugel zie ik niet zitten omdat die mijn polsen en handen weer gaan belasten. Een thiedeman werkt niet omdat de druk alsnog in mijn polsen terecht komt.

Oftewel: HELPIE! Tips, iemand?

Dani

Re: last van hypermobiliteit, hoe spieren polsen trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:47

Ik heb zelf ook last van HM. Zou je niet op een andere manier kunnen gaan rijden op de dagen dat ze echt niet wil, in ieder geval tot je minder last hebt? Gewoon een buitenritje, of ga een stukje wandelen of zo. Overigens is het niet altijd te verhelpen met spiertraining, maar als het gevoel hetzelfde is als bij je enkels zal het in jouw geval wel werken, vermoed ik. Wat je zou kunnen doen, is bij een lange teugel eventjes heel hard knijpen in de teugels, en dan weer ontspannen. En dat dan herhalen. Daarbuiten kan ik redelijk weinig bedenken; het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je paard last heeft van jouw oefeningen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:59

Wat voor oefening doe je met gewichten?
Dit is een erg goede oefening voor je onderarmen:
Neem een stok ( bv stuk bezemsteel) Gaatje in het midden boren, daar een touwtje doorheen knopen. Ongeveer een meter ofzo. Aan het andere eind hang je een gewichtje, halve kilo is meer dan genoeg :)
Volg je t nog?

De oefening is dat je het touwtje langzaam om de stok heen rolt. Je bovenarmen langs je lichaam, je onderarmen naar voren, handen iets uit elkaar, wat voor jouw prettig voelt. Schouder ontspannen! gewoon rustig het touw oprollen, als het gewichtje bovenaan is, rustig hand voor hand weer afrollen.
Je draait de stok dus omstebeurt met je linker en rechter hand een stukje naar je toe, waardoor het touw korter wordt..

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb... voordoen is een stuk makkelijker :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:19

Er bestaan balletjes om je polsen en bepaalde spieren in je arm die je normaal niet echt veel traint, voornamelijk spieren waarmee je knijpt, te trainen. Ze heten NSD power balls: http://www.powerballs.com/. Misschien iets voor jou!