valt terug in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

valt terug in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:48

het paard waar ik wedstrijden mee rij valt terug in de proeven.
this neit dat ik hem vooruit moet ''schoppen'' maar ik moet een heel stuk harder werken dan als we normaal rijden. this niet een gevoel, mensen aan de kant zeggen het ook. lijkt net of hij zich super ontspant(want ontspannen is die wel) en daardoor minder in actie is. heb ook vaak het commentaar dat het paard meer inpuls moet hebben.

ik heb er al een proef op ''verpest'' dat ik voormezelf zei, spoortjes om en alleen maar voorwaarts rijden en zien wel hoe we de proef doorkomen maar ook dat was geen suc6. gevolg, spanning, stress.

iemand anders tips?

ik rij zinds kort met spoortjes en om scherpere spootjes om te doen vind ik persoonlijk geen optie.

Zahlina

Re: valt terug in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:53

Ga is bij jezelf te raden hoe je zelf verandert op het moment dat je de ring in rijd.
Mijn hengst liet mij ook altijd in de steek in zijn jongere jaren in de dressuurring, totdat ik bij mijn eigen istructeur moest rijden (ook jurylid) en als opdracht kreeg om de rit als training te zien.
Mijn hele houding was zo anders op paard dat mijn hengst ineens de sterren van de hemel liep en ik met allemaal eerste plaatsen thuis kwam.
Nu rij ik elke wedstrijd als training, herstel alles in de ring dan maar wat punten aftrek maar we goede punten voor de dingen die lekker liepen of goed werden opgelost...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:59

ik rij een wedstrijd met in me hoofd van joh we zien wel wat het word, vind al grappig genoeg om wedstrijden te rijden.
het ziet er ook niet slecht uit ofzo, we zijn nu 4wedstrijden gestart en de B door dus het is ook niet slecht. maar dat gevoel ligt er bij mij. ik ga altijd heel relaxt een proef binnen, ben er totaal niet zenuwachtig voor ofzo. zien als training is natuurlijk ook wel handig

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:03

Oh dan moeten jullie gewoon nog heel veel kilometers maken in de ring.
Je zult zien dat als je thuis net zo rijd als in de ring dat er dan niet zo veel verandert maar onbewust (weet het uit ervaring) bouw je als ruiter op een wedstrijd toch altijd meer spanning op dan dat jezelf weet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:50

Nou, als je in 4 wedstrijden 10 wp's bij elkaar hebt gereden zal het wel meevallen. Wat staat er op je coupon voor commentaar bij impuls en bij de gangen? Als de impuls goed is zit het met dat voorwaartse ook wel goed hoor. Ik heb soms ook het gevoel dat hij heel sloom is en als ik dan een tandje erbij doe gaat hij juist over zijn tempo lopen. Je gevoel klopt dus niet altijd met de werkelijkheid. Wat zeggen de omstanders ervan na een proef?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:59

Het probleem dat je vaak ziet is dat ruiter verstijven bij het binnenkomen, ze willen dan gaan zitten volgens het plaatje en onbewust blokkeren ze de hele zaak.
Dus zelf ontspannen blijven en rijden zoals je altijd doet. Verder maak ik voor mijn binnenkomst het paard nog even goed scherp. Overgangen, waarbij je actie reactie verwacht.

Verder heb je soms wel paarden dien eens ze uit een groep komen (inrijterrein) volledig terugvallen op de ruiter. en als het ware in de ruiter willen kruipen. Kan zijn door gebrek aan ervaring, maar in elk geval moet je dat consequent aanpakken.
Ik lever dan liever in op punten dan een paard te krijgen dat er een gewoonte van gaat maken.

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:34

Ik herken dit probleem, maar ik heb ondervonden dat het vooral bij mij zelf ligt, ik bouw te veel spanning op waardoor er te veel druk op de teugels komen te staan. Maar dat is bij jou dus niet het geval.
Met losrijden goed actief houden en scherp op je been, bij het verkennen van de baan goed doorrijden, en in de proef zelf ook goed benen er aan, en als ie niet reageerd even een tikje met je zweep.
Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:49

SusanH schreef:
Nou, als je in 4 wedstrijden 10 wp's bij elkaar hebt gereden zal het wel meevallen. Wat staat er op je coupon voor commentaar bij impuls en bij de gangen? Als de impuls goed is zit het met dat voorwaartse ook wel goed hoor. Ik heb soms ook het gevoel dat hij heel sloom is en als ik dan een tandje erbij doe gaat hij juist over zijn tempo lopen. Je gevoel klopt dus niet altijd met de werkelijkheid. Wat zeggen de omstanders ervan na een proef?

in 4 wedstrijden 11 punten is natuurlijk ook niet verkeerd. this voor mij gevoel dat ik in de ring veel en veel meer moet drijven dan als we gewoon thuis rijden. omstanders zeggen ook wel dat hij te relaxt is.
voor mijn inpuls heb ik vaak een 5 en heb er nu 4x het commentaar bij gekregen dat hij meer inpuls moet hebben.

bulck schreef:
Verder heb je soms wel paarden dien eens ze uit een groep komen (inrijterrein) volledig terugvallen op de ruiter. en als het ware in de ruiter willen kruipen. Kan zijn door gebrek aan ervaring, maar in elk geval moet je dat consequent aanpakken.
Ik lever dan liever in op punten dan een paard te krijgen dat er een gewoonte van gaat maken.

dit herken ik heel erg. als wij uit de ''losrij groep'' komen hangt hij heel aanhankelijk te plakken overal aan. net of die niet echt durfd/vertrouwen heeft om verder te lopen. maar zodra hij weer in de ring is, is die weer netjes normaal aan het doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:50

Mmm, dan is het dus wel zo dat je paard te weinig impuls heeft en dus onvoldoende voorwaarts is in de proef. Is wel de basis van waaruit je verder kan gaan werken. Wat ik zelf altijd doe (mijn paard is flegmatiek) is hem heel scherp aan mijn been maken tijdens het losrijden, zodat ik in de proef hier profijt van heb. Door zo te rijden word ik zelf ook wakker en alert waardoor ik tijdens de proef ook goed bij de les ben. Ik ben dus tijdens het losrijden veel aan het schakelen in draf en galop. Been is reactie en als dat niet zo is krijgt hij een tik. Na een keer of twee, drie valt het kwartje en is hij wakker. Ik heb het geluk dat als hij eenmaal op stoom is hij dat tijdens de proef ook wel blijft.