Ok. De grote vraag. Ik rij een 5 jarige Democraat waar ik erg graag mee wil springen. Het is alleen zo'n drol (in positieve zin bedoeld
) dat hij gewoon niet kijkt naar wat hij springt. Pas op een halve centimeter afstand ziet hij wat voor hindernis er staat en á la minute reageert hij daar dan pas op. Als ik met hem spring is er niks aan de hand zolang ik hem voor de hindernis wat attenter maak (en niet te hoog spring
),afgelopen weekend liet ik hem vrijspringen en toen ging het als volgt: Ik had een sluisje met een dubbele sprong erin gebouwd. Eerst kruisje was plusminus 40 cm hoog (appeltje eitje voor meneer), daarna weer een sprong die geleidelijk wat hoger ging. Op een gegeven moment zet ik m op z'n hoogst: 1.10m
Meneer komt aangalloperen. Ziet de sprong en gaat in de ankers want hij kwam natuurlijk helemaal niet uit (meneer had waarschijnlijk niet gekeken). Ik heb hem uit de sluis gehaald en opnieuw laten aangalloperen. Meneer komt aan, neemt het eerste kruisje, dan de 1.10m sprong en vlíegt werkelijk eroverheen met het grootste gemak (ik trots: meneer blijkt springtalent). No problemo.
Vervolgens wil ik hem nog een laatste keer een kruisje laten springen op 40 cm voor zijn zelfvertrouwen. Wat gebeurt er: meneer gaat in de ankers ruim voor het sluisje (nu ken ik m ondertussen een beetje en heb een redelijk goed vermoeden wat er in zijn hoofd omgaat): NO WAY! Ik zweer je dat ik hem zag denken: je denkt toch niet dat ik weer zo hoog ga springen he! Dus even aangemoedigd en ok, toen ging hij eroverheen, maar natuurlijk veel te groot.
Het lijkt erop dat hij gewoon niet ziet wat voor hindernis eraan zit te komen. Ohz kan ik hem helpen, maar uit zichzelf doet hij dit niet. Kan ik hem dit aanleren?