Vervolg op mijn vorige topic : Verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celestatjuh

Vervolg op mijn vorige topic : Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:24

Ik heb eindelijk de manier gevonden waardoor ik mijn haflingertje aan die ene kant in de goede galop te krijgen.
Door de tip : Tijdens het aanspringen in galop, een tikje op de binnen achter bil.
Nu mijn probleem.
Als ik dat doe, begint hij eerst heel erg te bokken! en springt daarna in de goede galop aan.
Iemand tips om het af te leren?

Sabinee__

Re: Vervolg op mijn vorige topic : Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:25

Binnenbil :+ ?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:27

nouw een geweldige tip := sla je paard op z'n kont dat tie goed aanspringt :+ :=

Probeer je soms je 25 berichten te halen? ;)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:27

Binnen achter bil idd? :))
Nee snap wat je bedoelt ;)

Dat bokken doet je paardje lijkt mij omdat hij/zij het alsnog wel moeilijk vind. Veel oefenen en veel opnieuw aanspringen dus kleine stukjes gallop en weer draf etc.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:30

just_kiki schreef:
nouw een geweldige tip := sla je paard op z'n kont dat tie goed aanspringt :+ :=

Probeer je soms je 25 berichten te halen? ;)

Ik denk dat de manier waarop ze het probeert zeke rniet de verkeerde is.. Als jij een helpend tikje geeft op zijn bil en hij hierdoor in 1x goed aanspringt.. Sommige paarden hebben te veel tijd waardoor ze verkeerd aanspringen..

Ik heb mijn Fries ook op deze manier gecorrigeerd.. Dat had ik na 2 weken trainen al niet meer nodig.. Als hij eenmaal door heeft wat voor galop hij moet aanspringen dan doet ie het automatisch goed..

Bokt ie gemeen of schopt ie een keer zijn been weg voordat hij aanspringt??

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:38

Dankje voor je begrip lola,
hij bokt best wel gemeen eigelijk,
Waardoor ik eigelijk geen zin heb om dat elke keer te doen.
Omdat het best wel veel moeite kost om dan te blijven zitten omdat hij zo gemeen bokt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:10

Ik denk zoals Ellee ookal zei, hij dit doet omdat hij gewoon moeite heeft met deze galop.. Het is niet voor niets dat hij liever op de andere hand aanspringt..
Ik zou niet echt een goede tip hebben om het gemeen bokken er uit te krijgen.. Ik denk dat dit vanzelf minder word naar mate hij makkelijker aanspringt in de juiste galop.. Je moet niet vergeten dat hij nu ineens andere spieren moet belasten dan hij gewend is.. Deze worden ook vanzelf soepeler en sterker..

Succes ermee in ieder geval!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:36

Wat doet ie aan de longeerlijn?? Ik heb mijn paardje het aangeleerd door veel aan de longeerlijn te galopeeren, wel moeilijk voor het paardje, maar hij heeft het erg snel geleerd.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:15

Gewoon veel buitenstelling aannemen. Je paard moet dan wel zijn binnenbeen eerst verplaatsen en dus in de goede galop aanspringen. Bij correcte galop goed belonen. Heb je ook die zweep niet meer nodig en hoeft je paardje niet te bokken.

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:39

Aan de longeerlijn bokt hij ook voordat hij dan goed aanspringt.
En ik heb geprobeerd de buitenstelling aan te nemen, maar hij reageerd er niet echt op, en springt gwn in de verkeerde galop aan. Ik ga het nog eens proberen met balken in de bak te leggen, misschien dat dat werkt?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:57

als ik je probleem zo hoor dan denk ik maar aan een ding en dat is verzet. verzet omdat je paard ergens last van heeft.

paarden bokken niet zomaar. en gezien je veel moeite hebt om je paard in de juiste buiging te laten gaan en hij daarom verkeerd aanspring in galop denk ik dat je paard waarschijnlijk last heeft van zijn rug.

mensen onderschatten dit. maar 9 van de 10 keer heeft het met rugproblemen te maken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:05

Kijk eens in het andere topic dat (praktisch) gelijktijdig met de jouwe loopt. Daar wordt aangeraden om in contrastelling aan te springen.

Deze tip heb ik ook gekregen en bij mijn vroegere pony werkte het verrassend goed. Door in contra stelling aan te springen heeft de binnenschouder genoeg ruimte en zou het aanspringen makkelijker moeten gaan.

Succes ermee!

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:15

zou hij al sterk genoeg zijn? anders veel longeren en binnenachterbeen eronder laten brengen. Hoe oud is hij? (sorry als je t al gezegd heb, heb je vorige topic niet gezien)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:29

Grote kans dat je paardje z'n evenwicht nog niet helemaal goed kan bewaren of dat jij ongemerkt je paard uit balans haalt.
Ik kreeg laatst de tip om met aanspringen je binnenbeen ipv op de singel, m iets naar voren te steken en je buitenbeen gewoon achter de singel eraan leggen. Mijn pony reageerde toen wel goed :D

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:14

Aangenaam!
Mijn Haflinger doet precies hetzelfde!
Alleen weet ik dat hij scheef is. Het kost hem erg veel kracht in zijn spieren om in de goede galopen aan te springen en hij krijgt de sprong makkelijker als hij daarbij een bokje geeft. Gewoon veel oefenen, dan worden zijn spieren sterker en dan zal hij vanzelf zonder te bokken leren aanspringen (hoop ik, bokken nu gewoon negeren, die van mj is zon goedzak die niet zal gaan bokken voor zn lol. Maar ik weet dat er haffies zijn die graag uitproberen :+)

star33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:57

ik begrijp dat je pony dus moeite heeft met het aanspringen op de ene hand!!
toevallig hoorde ik van de week een goede tip van iemand op stal want er reed ook iemand tussen die had moeite met de galop en die gaf dus ook steeds een bokje.
er werd aangeraden om dus in de hoek voor het lange rechte gedeelte in galop aan te springen voor het aanspringen 2 keer door gaan zitten, dus niet te lang van te voren. en dan het rechte stuk galoperen , voor de hoek weer terugnemen in draf en dan de volgende hoe weer aanspringen en alleen het rechte stuk weer galoperen en dan voor de hoek weer terug nemen in draf.
en dit blijven herhalen!!
ik hoop dat je er wat aan hebt!!
succes en blijven oefenen!!

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:29

Ik lees dit ff mee, en bij mijn Haf zou dit niet helpen. Die wordt zo hyper van elke keer terug nemen terwijl hij goed zit dat ie of weer verkeerd gaat aanspringen of haast niet terug te halen valt.

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 21:26

Ja inderdaad, mijn haffie heeft het dus ook, daar word hij waarschijnlijk te hyper, heb dat ook al eens met mijn intructrice gepropeerd maar het lukte ook niet. Ohja, en harm is 14 jaartjes oud :)

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:27

Ik heb dan geen les. Maar ik hoop er met veel geduld en oefenen het toch goed te krijgen. Want dat is denk ik de beste oplossing. En er zit ook wel verbeteriing in bij mij :). En ik was pas helemaal trots op hem, ik was op buitenrit en wou aanspringen, maakte me niet uit welke kant, springt ie in zijn 'moeilijke' galop :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:31

Nogmaals de tip om contrastelling aan te nemen, heb je dat al eens geprobeerd?

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:59

Ikke wel. Maar ik ben niet de TS :P.
Wss heeft hij gewoon moeite de sprong goed te maken en geeft daarom er een bokje mee. Mijn zusje heeft het een keer gefilmd en hij springt ook eerst achter aan en dan voor (of andersom, igg anders dan normaal :P). Maar met trainen voor zn spieren en oefening erin houden komt het denk ik wel goed :)