Nieuwe oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Nieuwe oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:57

Het rijden word meer een gewoonte dan een plezier.
Elke keer dezelfde oefeningen, gewoonweg omdat ik geen andere kan bedenken.
Eerst losrijden in stap, draf, galop.
Dan lange teugel, na een paar minuten oppakken en draf.
Schakelen, overgangen rijden, doorzitten, achtjes maken.
Dan galop, terugnemen en naar voren rijden.
Na de draf oefeningen als gebroken lijn, wijken, middendraf.
Dan nog wat galop en stap erdoorheen, even zonder beugels rijden.
En als laatste uitrijden.

Wie heeft nog leuke en leerzame oefeningen, waarbij je geen spullen in de bak nodig hebt?

Irma_Maandag

Re: Nieuwe oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:07

Een fijn boek om je training net even anders in te delen vind ik het boek "101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter" van Jaki Bell.
staan leuke alternatieven in, met hetzelfde doel; het gymnastiseren en trainen van je paard. Wijk je bijvoorbeeld wel eens met je paard vanaf de hoefslag naar de middenlijn? Of spiraalsgewijs een volte openen en sluiten? Volte sluiten kan dmv. gewoon kleiner rijden, of dmv een appuyement. Volte openen doe je al wijkend. Meer van zulk soort oefeningen en tips staan in dit boek vermeld. Alle oefeningen zijn zonder spullen of andere zaken in de bak.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:17

Dat is handig!
Zal zeker overwegen het boek te kopen.
En de andere tips zal ik vandaag eens gaan doen ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:19

heb je ook les? Dan kun je kijken of je steeds wat moeilijkere oefeningen kunt gaan leren.
Anders kun je ook eens wta anders gaan doen zoals grondwerk, of rijden in een andere omgeving. of allerlei gekke dingen in de bak zetten en leggen en dan gaan rijden (schriktraining)...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:49

Een training ziet er bij mij zelden hetzelfde uit. de opbouw daarentegen is wel hetzelfde, maar de ene dag vind ik het nodig om iets ander te werken dan de andere.
Dus opwarm fase: instappen en losdraven, grote voltes en slangenvoltes 3 bogen, diagonalen (lange en korte) (geen galop want mijn paard wordt snel overijverig na galop waardoor ik bijna gaan verzamelde oefeningen meer kan doen)
lange teugel
werkfase: *schakelen, schijnovergangen en echte overgangen. tempowissels tot echt verzamelen, midden en uitgestrekte gangen
*halthouden, stilstaan, stelling links/rechts, achteruit stappen
*gebroken lijnen 5/10m, diagonalen, afwenden van punt A naar B (bv A-X-M of B-X-K).
*Voltes, slangenvoltes, achtjes, voltes verkleinen en vergroten
*keertwending of passage (weet de juiste naam niet): op het einde van je lange zijde een volte 10m inzetten en op de middelijn aangekomen recht naar H rijden of volte 6 m en naar de E rijden, kan ook in de andere richting
*Wijken: zowel vanaf kwartlijn, middelijn als van hoefslag weg of om mijn paard opletten te houden zig-zag of met stukjes rechtdoor ertussen of "omgekeerd" bv op linkerhand afwenden en wijken voor het rechterbeen.
*Schouderbinnenwaarts op lange zijde of op slangenvolte telkens op het kleine stukje rechtdoor tussen de bogen
*kürzkehrt en/of keertwending om de achterhand
*specifiek voor galop: eenvoudige wissels, (galop-stap-galop), vliegende wissels, contragalop eerst door gebroken lijn 5m te rijden en later diagonaal van hand veranderen en de korte zijde tot volledige voltes
Al de rest kan in principe alle gangen gereden worden (alleen wijken niet echt)
cooling down: halsstrekken en uitdraven op enkele grote voltes met neus zo laag mogelijk om ruglijn "op te rekken"

Elke training kies ik een ander type oefening waar ik wil op werken, waardoor ik echt niet elke keer hetzelfde hoef te doen. bv dag 1 vnl overgangen (stap-halt, stap-draf, stap-galop, draf-halt, draf-stap, draf-galop, galop-halt, galop-stap, galop-draf), stilstaan en achteruitgaan. Dag 2 voltes, belang buiging, Dag 3 wijken en schouder binnen

Er zijn nog veel meer oefeningen zoals appuyement, travers, renvers, pirouette, ... maar zover reikt mijn eigen kennis en rijkunst niet ;)

succes en anders een goede instructie zoeken

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:53

Nog een leuke "huiswerkoefening" voor het beter aan de hulpen komen in galop:

Start bij de rode pijl en volg de afbeelding. Over de lange zijde rijd je goed voorwaarts, totdat je bijna aankomt bij C. Daar verzamel je tot voorbij M.Van M tot voor H vraag je enkele passen middengalop, van H tot C weer wat verzameling. Rijd na C weer rechtuit weg in een voorwaartse galop....

Afbeelding

Plaatje "gepikt" uit het al eerder genoemde boek ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:35

even kijken op bol.com

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:42

Klinkt als een leuk boek!

Zowiezo zijn er zulke leuke oefeningen. Ying yangs rijden in stap en kijken of je het hele stuk met aanleuning op je buitenteugel kan doen....schouderbinnen en travers, rechtuit en op de cirkel (en ik rijd gewoon b niveau hoor!). Pionnen in de bak zetten en er omheen gaan rijden. Rijdt es precies op de letter in plaats van ongeveer. Ga passen tellen. Ik wil 5 passen stap- drie passen draf- twee stap-halt-drie stap, 5 galopsprongen etc. Moet je es opletten hoe moeilijk dat is. Daarbij kan je ook veel met balken. Dicht op elkaar leggen en kijken of je dan recht achteruit kan. Labyrinth neerleggen en eerst ernaast, dan erop erdoorheen, desnoods achteruit en steeds smaller leggen. Moet je opletten wat voor fijne communicatie je dan nodig hebt. Je stuurt dan vaak veel te veel.

Nu ja, genoeg te doen volgens mij. Je kan ook dressuur combineren met een sprongetje. Netjes halthouden na een sprong.

Ach...genoeg te spelen hoor :) Maar soms moet je gewoon weer effe wat leuke tips krijgen