hoe rustig laten galoperen en nagevelijk krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

hoe rustig laten galoperen en nagevelijk krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:22

ik huur een paard in de stap en draf geen probleem maar in de galop krijg ik haar niet nagevelijk en ken haar niet rustig laten galoperen.
ze gaat ook niet extreem hard maar ook niet rustig.
iemand tips?

Chernique

Re: hoe rustig laten galoperen en nagevelijk krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:36

Sorry, heb geen tips maar lees even mee :)
Ik heb dit namelijk ook met mijn vzpony

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:40

welkom bij de club :D :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:43

Hoe krijg jij haar nagevelijk in de andere gangen?
Ben daar wel benieuwd naar, want volgens mij gaat dat niet zoals het 'hoort'..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:46

Misschien is de galop gewoon nog te zwaar? Heb je les?
Voordat je een fijne galop kunt rijden, moet je leren je paard te laten dragen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:48

Als ze goed loopt in draf rustig aan laten springen, drukt ze zich er dan uit gelijk terugnemen. Blijven draven tot dat ze weer goed loopt en dan weer aanspringen. Iedere keer als ze in de galop zich eruit drukt gelijk terugnemen, zo voorkom je ook dat ze haar rug steeds wegdrukt. Succes.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:52

ZusJacobs schreef:
Hoe krijg jij haar nagevelijk in de andere gangen?
Ben daar wel benieuwd naar, want volgens mij gaat dat niet zoals het 'hoort'..

gewoon veel overgangen rijden van stap en draf en tempo wisselingen.
lekker ontspannen gaat ze vanzelf al nagevelijk lopen.
heel af en toe moet ik het een keer vragen door te spelen en been maar dat is een fractie van vraag en ze doet het.
Equidea schreef:
Misschien is de galop gewoon nog te zwaar? Heb je les?
Voordat je een fijne galop kunt rijden, moet je leren je paard te laten dragen.

ze is 18 jaar ze kan het allemaal alleen ze heeft een tijd stilgestaan voor ik haar huurde.
momenteel geen les wel hulp van mensen op stal ben nog opzoek naar een goede begeleider.
astridelise schreef:
Als ze goed loopt in draf rustig aan laten springen, drukt ze zich er dan uit gelijk terugnemen. Blijven draven tot dat ze weer goed loopt en dan weer aanspringen. Iedere keer als ze in de galop zich eruit drukt gelijk terugnemen, zo voorkom je ook dat ze haar rug steeds wegdrukt. Succes.

dat ga ik zeker proberen (vanuit de lange zijde aan springen of via een volte??)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:00

Volte :) Dan vraag je zowiezo al wat stelling en dan zal het nageven makkelijker gaan..

Edit; Ik zou je ook aanraden om op die volte te blijven, op rechte stukken gaan sommige paarden wel eens uit elkaar vallen als je niet oplet. En omdat je hier al last mee hebt zou ik dus op die cirkel blijven.
Laatst bijgewerkt door Mallodie op 17-08-09 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:01

Zodra je voelt dat ze ontspannen loopt in de draf rustig aan laten springen. Kan op de volte, maar kan ook gewoon in de hoek. Net wanneer het goede gevoel er is.
Zodra het fout gaat je paard terug nemen en geduldig blijven. Weer opnieuw proberen.. Vooral geduld heben, zodra jij gaat spannen o.i.d. voelt je paard dit en lukt het denk ik niet meer.
Mocht je overgang goed gaan maar gaat hij daarna weer te hard, dan weer terug nemen en overnieuw.
Of galopeer aan, gaat dit goed doe dan paar pasjes galop en neem haar weer terug. Niet te veel, beter heel klein stukje goed dan te lang doorgaan voordat het weer fout gaat. Dan kan je die kleine stukjes langzaamerhand steeds meer uitbreiden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:04

veel met lange teugel gallopeeren. En je paard op je zit rustig houden. Dan zal hij na een aantal weken goed los zijn gekomen in zijn rug en zal het misschien beter lukken. Verder vind ik dat je dit aan je instructeur moet vragen.
Want je kun geen les geven via bokt ;) als dat zou kunnen zou namelijk geen enkele instructeur nog in een koude natte buitenbak gaan staan lesgeven ;)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:05

Mallodie schreef:
Volte :) Dan vraag je zowiezo al wat stelling en dan zal het nageven makkelijker gaan..

Edit; Ik zou je ook aanraden om op die volte te blijven, op rechte stukken gaan sommige paarden wel eens uit elkaar vallen als je niet oplet. En omdat je hier al last mee hebt zou ik dus op die cirkel blijven.

Sannnn schreef:
Zodra je voelt dat ze ontspannen loopt in de draf rustig aan laten springen. Kan op de volte, maar kan ook gewoon in de hoek. Net wanneer het goede gevoel er is.
Zodra het fout gaat je paard terug nemen en geduldig blijven. Weer opnieuw proberen.. Vooral geduld heben, zodra jij gaat spannen o.i.d. voelt je paard dit en lukt het denk ik niet meer.
Mocht je overgang goed gaan maar gaat hij daarna weer te hard, dan weer terug nemen en overnieuw.
Of galopeer aan, gaat dit goed doe dan paar pasjes galop en neem haar weer terug. Niet te veel, beter heel klein stukje goed dan te lang doorgaan voordat het weer fout gaat. Dan kan je die kleine stukjes langzaamerhand steeds meer uitbreiden :)

op het moment dat ze ontspannen is en nagevelijk loopt en ze spring aan in de galop dan rijdens het aanspringen geeft ze al niet meer na

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:07

OF je bereikt geen "echte" nageefelijkehid in stap en draf, of op een foute manier
OF ja paard heeft nog niet voldoende kracht en balans om zich in een rustige galop te dragen.
OF er zit ergens iets "geblokkeerd" waardoord galopperen met ruiter "pijnlijk" is en je paar z'n rug gaat wegdrukken. hiervoor contacteer je best een fysio/osteopaat en eventueel les om rjtechnisch op te vangen.

In eerste 2 gevallen kan je best les nemen om hieraan te sleutelen, want wij kunnen vanachter een pc niet zeggen wat jou niveau is en wat er juist "mis" is met je paard. Enkele tips.
Altijd belangrijk: van achter naar voor rijden, alleen een god actieve achterhand die goed onderkomt, heeft draagkracht. Je drijft je paard van je binnenbeen tegen je buitenteugel. Rechtrichten en gymsnastiseren voor meer balans en draagkracht in de achterhand. Dit doe je dmv tempowissels, schijn- en echte overgangen, veel voltes (kleine, grote en spiraalsgewijs verkleinen en vergroten), slangenvoltes, enkele passen binnenstelling afgewisseld met buitenstelling (stelling is niet hetzelfde als buiging) zowel op rechte lijnen (middelijn, diagonaal, 2de of zelfs derde hoefslag) als op grote voltes, wijken en afhankelijk van de africhtingsgraad (paard) en niveau (ruiter) schouderbinnen, achterwaarts gaan, kürzkehrt.
Bijna alle oefeningen zowel in stap, draf en galop oefenen
Steeds ontspanning zoeken en hoe meer draagkracht en balans je paard ontwikkeld hoe minder "gejaagd" de galop gaat worden.
Ook halsstrekken in draf en galop, je paard heeft dan niet langer steun aan je hand, dus moet op eigen benen lopen, het versnellen zal ook hier verbeteren.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:08

Anoniem schreef:
veel met lange teugel gallopeeren. En je paard op je zit rustig houden. Dan zal hij na een aantal weken goed los zijn gekomen in zijn rug en zal het misschien beter lukken. Verder vind ik dat je dit aan je instructeur moet vragen.
Want je kun geen les geven via bokt ;) als dat zou kunnen zou namelijk geen enkele instructeur nog in een koude natte buitenbak gaan staan lesgeven ;)

lange teugel laat ik haar best vaak galoperen en strekt ze naar beneden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:15

petitparis schreef:
OF je bereikt geen "echte" nageefelijkehid in stap en draf, of op een foute manier
OF ja paard heeft nog niet voldoende kracht en balans om zich in een rustige galop te dragen.
OF er zit ergens iets "geblokkeerd" waardoord galopperen met ruiter "pijnlijk" is en je paar z'n rug gaat wegdrukken. hiervoor contacteer je best een fysio/osteopaat en eventueel les om rjtechnisch op te vangen.

In eerste 2 gevallen kan je best les nemen om hieraan te sleutelen, want wij kunnen vanachter een pc niet zeggen wat jou niveau is en wat er juist "mis" is met je paard. Enkele tips.
Altijd belangrijk: van achter naar voor rijden, alleen een god actieve achterhand die goed onderkomt, heeft draagkracht. Je drijft je paard van je binnenbeen tegen je buitenteugel. Rechtrichten en gymsnastiseren voor meer balans en draagkracht in de achterhand. Dit doe je dmv tempowissels, schijn- en echte overgangen, veel voltes (kleine, grote en spiraalsgewijs verkleinen en vergroten), slangenvoltes, enkele passen binnenstelling afgewisseld met buitenstelling (stelling is niet hetzelfde als buiging) zowel op rechte lijnen (middelijn, diagonaal, 2de of zelfs derde hoefslag) als op grote voltes, wijken en afhankelijk van de africhtingsgraad (paard) en niveau (ruiter) schouderbinnen, achterwaarts gaan, kürzkehrt.
Bijna alle oefeningen zowel in stap, draf en galop oefenen
Steeds ontspanning zoeken en hoe meer draagkracht en balans je paard ontwikkeld hoe minder "gejaagd" de galop gaat worden.
Ook halsstrekken in draf en galop, je paard heeft dan niet langer steun aan je hand, dus moet op eigen benen lopen, het versnellen zal ook hier verbeteren.

in de stap en draf kan ik haar met lange teugel tempo wisselingen laten doen van verzameld tot uitstrekken.
ik ga eerst met haar veel voltes etc rijden (doe ik al veel maar nu echt specifisiek op het nageven en haar achterhand er goed onder houden.)
ik huur haar sinds juli ze heeft lange tijd hiervoor stilgestaan daarvoor buitenrij paard geweest van een oude man en die in de bak met haar dresuur deed rijden (ze kan wat ik gehoort heb tot een leuk niveau lopen)
in de stap en draf loopt ze goed eronder maar soms wil ze nog wel eens uit elkaar vallen ( mij fout)
in de galop galopeert ze op een te voorwaardse manier,met haar neus naar voren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:20

een atleet die een tijd niks doet heeft ook niet meer dezelfde spieren en spierkracht hé.
Na je verder uitleg zou ik bij de aansprong wat proberen te "verzamelen" gewoon een halve ophouding zodat je paard net iets compacter is en iets dieper met haar hoofd. Heel veel voltes sluiten (verkleinen) en vergroten, dit activeert het binnenachterbeen, waardoor je meer draagkracht krijgt ipv stuwkracht. Om het jezelf makkelijker te maken om ze "compacter" te maken/houden, voor je de lange zijde opgaloppeert een volte 10m en en op het einde van de lange zijde opnieuw. of binnen en buitenstelling wisselen, of gebroken lijn 5m om stukjes contragalop in te bouwen en later opbouwen naar volledige grote volte.
Een beetje geduld en veel oefening en het komt wel goed.

Succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:30

bedankt voor de tip

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:37

Aan galoperen op een volte 8 meter en goed je buiten been naar achteren houden en op de volte blijven galoperen.En de achterhand iets naar binnen zetten(met je buiten been).
Ook je buiten teugel eraan houden en je binnen teugel iets van de hals af(om richting aan te gegeven).
Zo krijgt je paard geen kans om uit te breken en hij gaat vanzelf na geven.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:40

bedankt voor de tip

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:32

Heeeeel veel overgangen rijden, en zorgen dat je je paard recht hebt.

want als ze recht is en je kunt in stap,draf en gelop schakelen kwa tempo, zal ze vanzelf meet op dr achterbeen komen,
waardoor ze gaat nageven.
en altijd naar je hand toe blijven rijden.
Voltes zijn inderdaad ook fijn om je paard soepeler te krijgen, of 8jes rijden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:00

ik heb haar gisteren veel voltes laten lopen in stap draf en galop en steeds kleiner gemaakt en dan weer groter ze ging zelf in de stap en draf al nagevelijk lopen in de galop heb ik haar met lange teugel laten galoperen en de volte steeds kleiner gemaakt en dan weer groter en ze kwam omlaag toen ze ontspannen omlaag galopeerde heb ik rustig aan de teugels iets korter genomen en dit deed ze goed alleen kreeg haar niet rustiger in de galop maar eerst het 1 dan het ander
gisteren ook travers met haar gedaan in stap en opeens ging ze lopen als een dresuurpaard hellemaal opgepompt en mooi rond :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:13

leuk te horen dat je al enig verschil kan merken in de meer bevestigde gangen.
De galop gaat niet op 1-2-3 veranderen, maar langzaamaan gaat die ook steeds rustiger, meer gedragen worden. je paard moet z'n evenwicht zoeken en als jij je teugels losser laat, valt er een steunpunt weg, dus wordt het tempo tijdelijk weer wat opgeschroefd, maar oefening baart kunst :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:19

Allereerst laat een paard galopperen. Wat ik vaak zie is dat ruiters toch vaak willen tegenhouden. Een paard dat galoppeerd neemt nu eenmaal ruimte en sprong. dus eerst zorgen dat je dat al verwezenlijkt krijgt. Eens dat erop zit kan je beginnen werken met schakelen, dus een paar passen vooruit en rustig en recht voor je terugnemen op je zit. Door het activeren van de motor, gaat je paard automatisch de hand willen opzoeken, het is echter aan de ruiter om met gevoel daar gebruik van te maken en dan krijg je een correcte aanleuning en komt de nagevelijkheid. Rustig laten galopperen bestaat niet. Je hebt ofwel arbeidsgalop, de verzamelde galop en de verruimde galop. Verzamelde galop is rustig qua opzicht, maar vereist (zoals de benaming doet vermoeden) verzameling en dat vraagt training en geduld en kan je dus niet afdwingen maar is enkel het resultaat van je inzet en werk.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:55

bulck schreef:
Allereerst laat een paard galopperen. Wat ik vaak zie is dat ruiters toch vaak willen tegenhouden. Een paard dat galoppeerd neemt nu eenmaal ruimte en sprong. dus eerst zorgen dat je dat al verwezenlijkt krijgt. Eens dat erop zit kan je beginnen werken met schakelen, dus een paar passen vooruit en rustig en recht voor je terugnemen op je zit. Door het activeren van de motor, gaat je paard automatisch de hand willen opzoeken, het is echter aan de ruiter om met gevoel daar gebruik van te maken en dan krijg je een correcte aanleuning en komt de nagevelijkheid. Rustig laten galopperen bestaat niet. Je hebt ofwel arbeidsgalop, de verzamelde galop en de verruimde galop. Verzamelde galop is rustig qua opzicht, maar vereist (zoals de benaming doet vermoeden) verzameling en dat vraagt training en geduld en kan je dus niet afdwingen maar is enkel het resultaat van je inzet en werk.

ze zit nu echt tussen de arbeids galop en de verruimde galop in ;) en die wil ik eerst terug zetten naar de arbeids galop verzamelde galop komt later wel vindt momenteel het belangrijkste dat ze in de galop nageeft als ze dit doet komt de rest ook wel.
gisteren deed ze het heel goed.
ik hoef het niet binnen een week gedaan te hebben al doen we er maanden over heb tijd zat :D

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:56

petitparis schreef:
leuk te horen dat je al enig verschil kan merken in de meer bevestigde gangen.
De galop gaat niet op 1-2-3 veranderen, maar langzaamaan gaat die ook steeds rustiger, meer gedragen worden. je paard moet z'n evenwicht zoeken en als jij je teugels losser laat, valt er een steunpunt weg, dus wordt het tempo tijdelijk weer wat opgeschroefd, maar oefening baart kunst :)

alles gaat goed komen ze pakt alles heel snel altijd op maar heb de tijd

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:40

als het paardje er vandoor gaat meteen terug in draf vragen en opnieuw beginnen, doe ik ook