Silke, fries, 3 jaar (Arjen X leffert) rijden! Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marritpiebe

Silke, fries, 3 jaar (Arjen X leffert) rijden! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:43

Hee!

Gister even wat foto's laten schieten door vriendin!
Het is de bedoeling dat silke over 2 maand mee gaat naar onderlinge wedstrijd en in januarie officieel ga starten.
Er valt nog wel wat te verbeteren maar voor silke haar leeftijd vind ik dit best goed gaan.
ik zou graag wat tips of complimentjes van jullie willen hebben ;)

Er zitten een paar foto's zonder cap bij, dut komt omdat ik psoriasis heb op mijn voorhoofd, (heb het maar eens in de maand) en dat worden dan wat bulten op mijn hoofd net waar de cap zit en als ik dan ga zweten dan schuurt dat een beetje en die ontsteking die in die bulten zit begint dan vreselijk pijn te doen, dus vandaar een paar foto's zonder cap!
Ik rij normaal nooit zonder cap, jong paard en voor mijn eigen veiligheid houd ik mijn cap op!! maar het ging gewoon echt niet meer...

*Tis silke van de zonnebloem
*3 jaar
* Arjen X Leffert
*zelf beleerd
*nu 4 weken serieus onder zadel gereden
*1 keer in de week dressuur les

Eigen commentaar:
*Tenen naar voren, hakken naar beneden
*Verder voor in het zadel zitten.
*niet naar die mooie silke kijken maar voor me uit!
*polsen niet naar beneden knikken
*soms wat te strenge binnen hand.

Wat vinden jullie ervan?( ze staan niet op volgorde)
Door het uploaden is de kwaliteit erg slecht..

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9. jammer van de hindernissen.. maar hij staat er nog net op:)
Afbeelding

ikduss

Re: Silke, fries, 3 jaar (Arjen X leffert) rijden! Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:32

Leuk paard! Loopt ook al lekker voor net onder het zadel. Gewoon bezig gaan met overgangen rijden zodat die achterhand erbij komt en niet teveel aan de voorkant zitten. Dat komt vanzelf!
Op veel foto's zit je heel netjes rechtop, maar het zitten ook plaatjes tussen dat je iets voorover kantelt. Probeer de puntjes op de i te zetten en het komt helemaal goed!
Hoop dat je hier iets aan hebt!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:37

Leuk paard! Inderdaad je tenen niet naar buiten steken, en voor je kijken, hoe mooi je paard ook is :P persoonlijk vind ik wel dat ze met der 3 jaar erg vroeg ingereden is, vooral omdat het n fries is, die zijn in t algemeen toch later uitgegroeid enz.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:41

heeft leuke gangen,
ik ben zelf om jonge paarden eerst eens lekker los te rijden,
dus lekker proberen te zakken,
dat ze met het hoofdje lekker vwnw lopen.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:58

hee!

DAnkje wel voor de tips!
ik weet dat het lijkt alsof ik veel aan de voorkant zit, maar dit is niet zo, ze loopt uit zich zlef al lekker wat naar beneden. ik ben nu elke keer bezig met lager rijden, stukjes richting halsstrekken, omdat ze dus in z'n standaart plekje loopt met haar hoofd en hals en de hand nog neit goed volgd, maar gaat al steeds beter dit kun je op 1 van de foto's ook goed zien, dan ik even bezig was met wat naar beneden te krijgen!

ik weet ook dat ze jong is (Werk meer me tjonge friesen) ik rij haaar, maandag soms, dinsdag niet woensdag op les donderdag niet vrijdag ook niet en zaterdag en zondag wel, dan rijd mijn moeder er vaak op of mijn vader rijd dan aan de longeerlijn( hij kan nog neit echt goed lichtrijden :o )
dus ze krijgt vaak wel rust dagen, ik wandel op die dagen met haar of gooi haar even los :+

Maar dankje wel voor de tips tot nu toe, is er nog meer, dan hoor ik het graag! :Y)

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:14

Leuk paardje, ziet er netjes uit. Is het je eigen paard?
Misschien een beetje raar maar weet je zeker dat ze 3 jaar is?
Aangezien de eerste letter van de naam S is moet ze net 4 zijn.
Heb zelf ook een silke en een rhena die net 4 zijn. Het gaat per 3 leters
per jaar. Dit jaar was het d,e,f, vorig jaar a,b,c, ga zo maar door.

Succes met rijden de B kom je zo wel door:D

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:14

probeer naar voren te kijken en let op je voeten (dan vooral je hakken niet optrekken)

héeele mooie fries trouwens!! :D

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:17

@Rhenie : ja dat klopt, maar als je goed had gelkezen heet ze ook ze ook TIS silke :Y)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:33

Mooi paard! Kan ook mooi draven zo te zien!
Ziet er al wel aardig uit. Al ziet het plaatje er wat gespannen uit, aslof je veel aandacht schenkt aan het aan de teugel lopen. Omdat ze nog zo jong (kan het niet laten, maar vanwaar die haast?) kun je beter zorgen dat ze gewoon lekker ontspannen en op eigen benen loopt. De rest komt later wel.
Rijtechnisch: misschien dat je je handen ietsje hoger kunt houden, tenen naar binnen en probeer je been lang te houden en je hak niet zo op te trekken. Dan blijf je waarschijnlijk ook beter in het diepste punt van je zadel zitten.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:13

Opzich ziet het er netjes uit. Je zit echter op alle foto's, op de bovenste na, 'op je handen' (dat zeg ik ook altijd tegen mijn lesklanten en die snapten het tot nu toe allemaal, dus ik hoop jij ook :+ ). Probeer je zit te verdelen over je hele zit en benen. Probeer dan je handen en armen onafhankelijk daarvan te bewegen. Daardoor zal het ook al een stuk minder lijken dat je streng bent in je handen én daardoor zal je ook nog fijner in haar mond zijn (doordat je hand niet afhankelijk is van je zit, maar onafhankelijk). Door oa je hakken goed naar beneden te duwen, óók als je aandrijft, zal je een stuk netter zitten!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:07

Ik ga met iDj mee,je houdt je handen teveel naar je eigen lijf toe probeer ze meer naar je paard toe te veren,dan kan ze lengte maken want op veel foto's loopt ze te diep.
Je zit op zich netjes maar je trekt met drijven je hak op,hou je been lang en drijf met je kuit.
foto 5 vind ik helemaal goed! neem je tijd met een jong dier en overhaast de training niet,neem tijd voor het bevestigen van de basis.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:06

probeer iig dat je paard niet te diep komt. vooral op de eerste foto loopt ze ver achter de loodlijn.
Vooral met jonge paarden proberen om de neus eruit te rijden, maar vind het er voor 4 weken ohz al goed uitzien.
Probeer zelf rechtop te blijven zitten en je been lang te houden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:16

Op foto 6 en 7 vind ik haar persoonlijk het fijnste qua halshouding, ietsje voor de loodlijn. Op de meeste andere foto's vind ik ze veel te erg achter de loodlijn lopen, lijkt net alsof ze helemaal opgekropt is in haar hals.

Wat ik zou aanraden is (net als hierboven is gezegd) veel vw-nw rijden, dat versterkt de rugspieren goed. Verder ook veel overgangen en schijnovergangen om haar meer op de achterhand te zetten. Blijf nog eventjes van die voorkant af, want eens de achterhand in orde is zal ze vooraan ook veel makkelijker in te stellen zijn.

4 keren per week rijden vind ik persoonlijk wel erg veel voor zo'n jong dier. Denk er wel aan dat het een 3-jarige is, en zéker met een Fries zou ik het nog wat rustiger aan doen want die groeien nog een hele tijd door. En beginners zoals je vader zou ik er al helemaal niet opzetten.

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:24

toen ik t topic las dacht ik oei, 3 jaar en nu al onder t zadel, zeker voor een fries erg vroeg! Maar het ziet ernaar uit dat ze je aardig kan dragen. Inderdaad 4x per week is teveel, zorg eerst dat ze (aan de longe bv) wat sterker wordt, des te langer gaat ze straks mee! Geen haast maken!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:06

Prachtig paard! Wel wat vroeg voor 3 jaar, friezen zijn laatbloeiers, vergeet dat niet. Probeer haar wat meer uit te schuiven van voor, dus hand richting mond, rustig in tempo, en laat dat neusje er maar wat meer uit komen. (misschien dat een instructeur je dat wat duidelijk uit kan leggen) Probeer het accent meer te gaan leggen op het trainen van de achterhand en het evenwicht, in plaats van het accent voor te leggen. (zoals je nu doet) Staat erg mooi natuurlijk zo'n ingebogen koppie, maar er moet wat meer gebeuren om totale ontspanning te krijgen, en dus je paard lekker te laten lopen en vooral verder te komen. 4 x rijden is wat veel, probeer inderdaad af te wisselen. 3 keer er op lijkt me echt zat, en dan niet langer dan half uur.
Als je wel in januari start denk er dan om dat ze haar niet meteen overlaadt, dus niet meteen te vaak.
Succes er mee, en veel plezier natuurlijk.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:27

Ik ben het met Matsje eens, probeer hem eerst veel meer uit te schuiven, hier krijg je later problemen mee in de zin van vast komen te zitten of achter de loodlijn kruipen (valkuil voor friezenrijders!)
Friezen zijn en blijven laatbloeiers he, dus niet meteen te fanatiek, dat zou zonde zijn van zo een leuk paardje!

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:31

vindt er al goed uitzien voor zo een jong paard.die onderlinge wedstrijd gaat volgens mij helemaal goed komen

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:21

even voor de duidelijkheid: een paar van jullie zeggen dat ik te veel met de voorhand bezig ben, dit klopt niet. omdat ze van zich zlef in een standaart houding loopt met hoofd en hals, is het dus wat lastig om dat vw-nw te rijden, daarom zei ik ook al, dat ik daar op het moment veel mee bezig ben, zodat ze mijn hand wat meer volgt! ik zit totaal niet aan de voorhand, zo loopt ze eigenlijk uit zich zelf. dat standaart houdinkje van silke komt omdat ze een paar weken geleden naar de keuring moest, bij de mensen die haar keuringsklaar gingen maken is ze elke dag gelongeerd met longeersingel en touwtjes zodat ze de achterhand er mer onder ging zetten, door dat ze toen dus 'altijd vast' liep loopt ze nu dus ook zo, ik ben er erg mee bezig.

ik rij haar ook niet intensiev, vraag niet te veel en te lang. ook vaak maar even 20 minuten door het bos.

Ben ook veel bezig met overgangen rijden, schijn overgangen nog niet echt gedaan, maar daar zal ik ook mee bezig gaan;)

Dankje voor de tips! :Y)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:18

Ik heb precies zo`n fries als jij zelfde bouw zelfde gangen en zelfde halshouding. Nu 4 jaar en die wilde in het begin ook niet Vw-Nw laat je teugels dan iets langer dan komen ze steeds lagen en geloof me het werkt echt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:26

Het lijkt zo (dat je met de voorkant bezig bent) doordat je naar haar hoofd kijkt en door je handhouding,
Die zou van mij meer mogen zoals je ze op foto 5 hebt, zodat je ze niet vast kunt zetten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:31

Hier paar linkjes van mijne dan zie je hetzelfde probleem:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OF8COJBU.jpg
Zo begon zij na een tijdje haar training ver opgericht en niet willen zakken.

na een tijdje losrijden gaan ze ontspanning voelen dan hoef je maar heel klein beetje meer teugel te geven.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H4DOHCKM.jpg
Hier is ze al losser en krijgt zij een fijnere hals houding daar gaat ze pas loslaten overal. maar in jouw galop zie ik hetzelfde als mijn galop. Het ziet er van voren best strak uit maar ze zijn heel licht in je hand.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JK3CJ3NN.jpg
Deze is wel waazig maar je ziet dat het net een bom lijkt maar in het echt galopeerd ze heel rustig en fijn onder me.

Probeer lan los te rijden. Ik doe nu de 1e 10 min instappen dan in stap teugel wel aanpakken maar haar zo laag mogelijk houden. daarna ga ik draven met lange teugel de eerst paar rondjes zal ze gegarandeerd haar rug weg gaan drukken en gaan klieren maar als jij ontspannen blijft zal zij ook gaan ontspannen en dan komen ze na een tijdje lager en fijner in je hand.

je moet het voor de gein is proberen. Ik zie in dit friesje tijdens het rijden namelijk heel veel terug. hoe je het uitlegt enzo het is precies mijne toen ze 3 was

Shiirleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:11

leuke fries! :D
commentaat geef je zelf al
maar de achterhand mag er wel wat meer bij, veel overgangen rijden

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:02

mamakaren schreef:
toen ik t topic las dacht ik oei, 3 jaar en nu al onder t zadel, zeker voor een fries erg vroeg! Maar het ziet ernaar uit dat ze je aardig kan dragen. Inderdaad 4x per week is teveel, zorg eerst dat ze (aan de longe bv) wat sterker wordt, des te langer gaat ze straks mee! Geen haast maken!

Hier ben ik het mee eens, probeer ook goed de dagen te verdelen. Las net dat je zaterdag en zondag en maandag rijdt. Drie dagen dressuur is voor een jong paard niet niks om te verwerken. Probeer het goed af te wisselen met vrije dagen, buitenrijden en longeren. Verder zou ik nog geen vier maar drie dagen werken met haar gezien haar leeftijd. 2 dagen rijden en 1 dag longeren. Verder ziet het er goed uit probeer alleen wat trotser te gaat zitten. Op sommige foto's zit je nog wat naar voren.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:46

Leuke friesch, ik heb alleen telkens idee dat ze wat contra-stelling heeft. Probeer haar recht voor je te houden en iets meer neusje eruit te krijgen. Weet dat het lastig is, die van mij vindt het ook moeilijk. Probeer je handen iets voor je te dragen zodat ze je handen kunnen volgen (je hebt ze nu haast in je buik zitten). Ook proberen die ruimte te geven zodat ze op haar eigen benen kan lopen.

Komt wel goed hoor, ze is nog jong. :)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:33

leuke fries heb je :j ik vind het er erg nettjes al uitzien voor een 3jarige !
alleen misschien lijkt het maar zo ? maar je gaat heel erg aan de achterkant ven je zadel zitten waardoor het soms lijkt dat je nnaar voren valt, ( maar het zou ook kunnen zijn dat het een moment is hoor !! )
veel succes veder .