Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chitra schreef:hmm.. de 3 punten die je opnoemt hebben helemaal niets mer conditie te maken. Alleen met consequent je hulpen geven en duidelijk zijn dat je niet wil dat het paard wegschiet of terugvalt in een langzamer tempo.
Conditie bouw je op door te gaan rijden/ longeren..
amyve schreef:chitra schreef:hmm.. de 3 punten die je opnoemt hebben helemaal niets mer conditie te maken. Alleen met consequent je hulpen geven en duidelijk zijn dat je niet wil dat het paard wegschiet of terugvalt in een langzamer tempo.
Conditie bouw je op door te gaan rijden/ longeren..
Ja ik weet dat de 3 punten niets met conditie te maken hebben.. Maar ik krijg niet eens stelling bij haar terwijl ik wél weet hoe het moet.. Ze is niet erg soepel in d'r hals.. Misschien een elastiek of bijzetteugels gebruiken bij het longeren?
AMarijn schreef:ik zou eerste even gewoon gaan rijden, mij komt het bekend voor, een jaar geleden deed mijn vzpony dat ook. niet toe staan dat ze weg schiet in de hoeken, en veel over gangen maken, proberen te verzamelen en verruimen in de draf, en de galop even laten voor wat het is. dat komt later wel, ook veel figuren rijden, dan komt de soepel heid vanzelf.
Ik vraag me eigenlijk af waarom ze in stelling moet lopen meteen. of met elastieken beginnen als je het ook gewoon heel anders kan oplossen met veel figuren te rijden enz.
Ze moet van mij niet per sé in stelling lopen.. Gelukkig weet ik nu dat ik het wel kan oplossen door veel figuren te rijden! Veel mensen in die privé-stal zagen in de mond van hun paard of hangen er een elastiekje bij of bijzetteugels maar ik zocht iets zodat dat allemaal niet nodig is. Citaat:Ok bedanktZe moet van mij niet per sé in stelling lopen.. Gelukkig weet ik nu dat ik het wel kan oplossen door veel figuren te rijden! Veel mensen in die privé-stal zagen in de mond van hun paard of hangen er een elastiekje bij of bijzetteugels maar ik zocht iets zodat dat allemaal niet nodig is.
Evelieveling schreef:Paard is dus gewoon niet aan de hulpen. Heeft weinig met conditie te maken. Paard wil niet buigen (dus gewoon stijf in het lichaam), is niet aan de been- en zithulpen.
Dus eerst het paard aan het been zetten, zorgen dat het voorwaarts opgelost kan worden. Goed en veel schakelen en verder lekker laten inbuigen.
barbara28 schreef:conditie krijgt hij vanzelf, gewoon elke dag rijden, steeds iets meer opbouwen.
Ik vind het verder een beetje overkomen alsof de eigenaresse niets doet met het paard in jou ogen en er daarom nog heel veel gesleuteld moet worden. Kan het niet ook aan jou liggen? dat jullie nog een beetje meer op elkaar ingespeeld moeten worden?
Als er nu een vreemde op mijn paard gaat zitten, loopt hij alleen maar met zijn kop omhoog, is niet aan het been etc etc. Terwijl als zijn vaste berijdster hem rijdt (ik rijd nu even een paar maanden niet) er geen enkel probleem is, alle knoppen zitten er dan op en hij loopt de sterren van de hemel.
lekker longeren, beetje wandelen, rustig het rijden opbouwen, dan ga jij ook meer de knopjes vinden, leren jullie elkaar lekker kennen en komt de rest allemaal vanzelf goed