A-symmetrische Beugels of A-symmetrische beugelrubbers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

A-symmetrische Beugels of A-symmetrische beugelrubbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:29

Of allebei?

Wat zijn jullie ervaringen met A-symmetrische beugels en/of rubbers?
En wat werkt voor jullie het beste en waarom?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:51

Heb een tijdje a symmetrische beugelrubbers gehad. Ik vond het een ramp met rijden, mijn benen leden een geheel eigen leven en ik kreeg spierpijn op plaatsen waarvan ik niet wist dat daar spieren zaten. Heb nu gelukkig weer vlakke blokjes erin.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:59

ik ook ook rubbers, ik vind ze prima rijden, kon eerst m'n voeten niet stil houden, en nu wel!

EllyC

Re: A-symmetrische Beugels of A-symmetrische beugelrubbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 06:54

ik heb a symetrische beugels en zweer erbij.
Wat me wel opvalt is dat mensen ze vaak verkeerd om hebben. De korte zijde vd beugel moet nl. buiten en hoe vaak je dat niet andersom ziet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 06:59

Ik vind het onhandig rijden.. geef mij maar gewoon rechte beugels en dito blokjes :)

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:43

geef mij maar rechte
die schuine vind ik rampe dingen

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:36

jury schreef:
ik heb a symetrische beugels en zweer erbij.
Wat me wel opvalt is dat mensen ze vaak verkeerd om hebben. De korte zijde vd beugel moet nl. buiten en hoe vaak je dat niet andersom ziet.

Ja, had net een oud topic gevonden met discussies hoe hij nou om moet...Ik denk dat het voor jezelf meer passen en meten is, wat het beste rijdt...hoewel je, als je ze "verkeerd" om doet, je benen juist meer af gaat steken xD

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:37

inderdaad, als je ze verkeerd om doet dan krijg je juist het tegenovergestelde effect. Dan kun je beter symetrische gebruiken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:41

De bedoeling is toch dat als je de beugel naast het zadel ziet hangen dat het voetstuk recht hangt?Dus dat betekend dat de korte zijde aan de binnenkant zit.Anders steken je tenen toch hardstikke af naar buiten?Dus met de beugelblokjes:de dikke kant aan de kant van het paard?Dat is mijn mening iig,dan liggen je benen mooi rond je paard.Ik vind het zelf ondingen hoor,daar niet van...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:42

je wilt je kleine teen omhoog brengen net zoals met blokken om zo je knie beter aan te laten sluiten.
Dan moet dus de korte kant buiten zitten.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 18-08-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:42

ambre schreef:
De bedoeling is toch dat als je de beugel naast het zadel ziet hangen dat het voetstuk recht hangt?Dus dat betekend dat de korte zijde aan de binnenkant zit.Anders steken je tenen toch hardstikke af naar buiten?Dus met de beugelblokjes:de dikke kant aan de kant van het paard?Dat is mijn mening iig,dan liggen je benen mooi rond je paard.Ik vind het zelf ondingen hoor,daar niet van...

Ik dacht altijd, met beugelblokjes, de dikke kant buitenkant, en met beugels, de korte zijde aan de binnenkant paard...xD

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:43

Dan heb je toch bij allebei een ander effect?
Je knie sluit inderdaad wel beter aan,maar ik zou niet graag mijn teen meer omhoog hebben,bovendien blijf je dan toch meer drukken aan de buitenkant op je beugel en niet meer aan de binnenkant?Als je de hoge kant binnen doet en dan je voet er in zet is de beugel als het ware gelijk aan de grond en belast je dus het hele oppervlak vd beugel.Anders krijg je naar mijn idee van die kapstokken.Misschien dat het wel prettiger rijd maar ik hou het maar bij de rechte
Laatst bijgewerkt door ambre op 18-08-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:44

blokken klopt
beugels helaas niet als korte kant buiten zit dan komt die kant dus hoger en dan heb je hetzelfde effect als met blokken

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:45

jury schreef:
blokken klopt
beugels helaas niet als korte kant buiten zit dan komt die kant dus hoger en dan heb je hetzelfde effect als met blokken

Ok, maar wat is dan het verschil in effect tussen blokjes en beugels?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:47

geen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:47

MiSsY_Me schreef:
ambre schreef:

Ik dacht altijd, met beugelblokjes, de dikke kant buitenkant, en met beugels, de korte zijde aan de binnenkant paard...xD

Dacht ik ook haha :o
Heb eens commentaar gehad bij een RIJ_ITP dat ik mijn beugels verkeerdom had, had toen korte kant buiten omdat ik zadel zo had overgenomen.

:D

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:48

jury schreef:
geen

Maar, als de korte beugelkant aan de paardzijde hangt, is het toch hetzelfde als wanneer je het beugelblokje met de lage kant aan de paardzijde hebt?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:49

Nee,dan moet je het blokje met de dikke kant aan de paardzijde doen,dan heb je hetzelfde effect

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:51

ambre schreef:
Nee,dan moet je het blokje met de dikke kant aan de paardzijde doen,dan heb je hetzelfde effect

Maar dat hoort weer niet zo....xD Aaaargh xD

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:52

Haha!Ik vind van wel,anderen weer van niet.Gewoon doen zoals je het zelf prettig vind en je benen het mooiste lands je paard liggen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:29

pak de stijgbeugel incl. riem maar eens gewoon vast en laat hem dan hangen. Je zult zien dat de beugel dan scheef hangt met de korte zijde hoger

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:28

ik heb scheve beugels en ze hingen idd met de korte kant buiten, zodat de kleine teen omhoog komt en de knie beter aanligt. Er staat trouwens links en rechts op, dus het hoort ook echt zo. De voorkant is ook iets hoger dan de achterkant, dus omdraaien kan echt niet.

Probleem is, dat ik dit belastend vind voor mijn knieën, bij een lange buitenrit krijg ik echt last van de buitenkant. Ik heb ze dus nu omgewisseld en zit dus eigenlijk fout.

Ik ga dus maar weer op zoek naar symmetrische beugels.

(ps nog iemand die graag scheve beugels wil en rechte te ruil heeft? PB maar!)

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:27

Ik heb gewoon symmetrische beuges met symmetrische beugelrubbers, bevalt prima :o

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:48

Ik krijg er heel erg last van mijn enkels van. Ik vind het ondingen.
Als je de korte kant buiten hebt sluit idd je knie beter aan, maar steek je je onderbeen snel af. Zeker met een ronde pony zoals die van mij kun je dan geen effectieve beenhulpen meer geven. Doe je ze andersom ligt je onderbeen beter langs het paard, maar draait je knie weer naar buiten. Geen van beiden ideaal dus.
Mijn ervaring is dat een goed zadel dat echt bij je past qua zit veel meer voor je doet dan een beugelblokje. Sinds ik een goed zadel heb, kan ik ook mijn tenen beter naar voren houden en voel ik weer contact tegen mijn onderbeen. En dat terwijl ik nooit echt slechte zadels heb gehad. Ze pasten alleen niet bij mij qua zit.