Wat info voor de netheid dan maar,
Serengo is een 10 jarige ruin van Ferro. Hij is nu zo'n anderhalf jaar in mijn bezit, en we gaan langzaam vooruit. Het doel is om in November onze eerste B wedstrijd te starten.
Vanwege zijn iets wat problematisch verleden ben ik erg blij om deze plaatjes te laten zien. Voor het hele verhaal verwijs ik je naar mijn profiel.
We hebben voornamelijk nog erg veel moeite met de galop. Dit is altijd een erg stress moment voor hem. Linksom gaat nu al een stuk beter. Hier kan ik aangalopperen terwijl ik hem wat opgericht kan houden. Rechtsom gaat dat niet. Hij springt over, en vervolgens blokkeerd hij helemaal. Er is iemand bij geweest en die noemde het woord black-out. Dit beschrijft het beste wat er gebeurt. Hij snap ineens niks meer, kuit is aanstappen komt al niet meer door. Wat we nu dan ook proberen is om de rechtergalop al vroeg in de training mee te pakken, waardoor hij nog de lengte en de onspanning in zijn nek heeft. Tot nu toe werkt dat erg goed en blijft hij netjes galopperen.
Verder loopt hij nog wat te diep. Toch ben ik al erg tevreden met deze plaatjes. Het was namelijk nog veel erger, en daarbij wilde hij mijn hand niet aannemen. Nu is het al zo ver dat ik heb echt naar mijn hand toe kan rijden. In kleine beetjes rij ik zo veel mogelijk het neusje er wat verder uit, maar ook hiervan raakt hij nog wel eens in de stress, dus dit gebeurt in kleine stapjes.
Voor mezelf zijn er ook wat verbeterpunten, ik ben namelijk enorm scheef. Niet alleen als ik op het paard zit, ook wanneer ik gewoon met 2 voeten op de grond sta. Het vervelende is dat ik dit zelf niet merk, dus deze foto's zijn voor mij weer een openbaring. Ik moet mijn linker schouder wat meer naar voren brengen, en daarbij mijn rechter naar achter. Op deze foto's gebeurt dat al een heel eind. Daarnaast moet ik mijn linkerschouder wat omhoog brengen zag ik.
Hopelijk hebben jullie nu voldoende info, dan komen nu de foto's.

wat verder opgepakt

Begin van de draf. Iets te diep maar wel onspannen

Galopje, dit pakken we tegenwoordig al in het begin van de training, zodat hij zich nog niet opdrukt en daardoor zijn balans en buiging kwijt raakt. Dit zorgt voor de blackout/stress momenten.

Na de galop, hier zie je dat hij zich wat druk maakt over het feit dat we net galoppeerde. Hij gaat zich wat opdrukken en zet zijn kaak vast. Ik vraag hem daarom ook wat door

Vervolgens ontspant hij weer, iets te ver naar benenden, dus ik had wat meer been erbij moeten houden.

Wat verder in de training. Iets meer opgepakt, nogsteeds wat te diep maar hier ben ik zeker te vreden over. Vooral omdat hij snel wegknikt op het moment dat ik hier een ophouding wil maken. Dan heb ik dus niks meer in mijn handen, en zet hij mij buiten spel. Kan ik hem dus hier houden dan ben ik tot nu toe tevreden

Mooi actief van achteruit.

Met dit plaatje ben ik zeer tevreden, mijn binnenhand staat hier eindelijk goed! Die leid af en toe een eigen leven. Nu nog mijn linkerschouder wat omhoog brengen.

Nog een galopje aan zijn 'makkelijke kant'

Na de galop even het ritme van de draf opzoeken

en klaar