vraag n.a.v. mijn ervaring zonder bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

vraag n.a.v. mijn ervaring zonder bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 00:08

Afgelopen week heb ik mijn verzorgpaard met een bitloos hoofdstel gereden (eigenlijk begonnen als grap, had toch niks beters te doen dan maar een beetje rond te hobbelen aangezien de bak nog niet af is en er nu een vakantiestop is met les). Ik had haar gereden met een bloem hackamore, op de minst scherpe stand.
Dressuurmatig vond ik die optoming niet fijn rijden, ik had aanleuning maar ze was niet nageeflijk. En het is dat je 't paard redelijk goed met je zit duidelijk kunt maken welke kant je op wil. (Natuurlijk is er met dat laatste niks mis :D en waarschijnlijk ligt 't puntje van nageeflijkheid ook gewoon bij mij, maar daar wil ik eigenlijk verder niet over uitweiden in dit topic, ik wil een andere issue onder de aandacht brengen.)
Ik dacht, ik hobbel er maar even mee rond en dan heb ik 't ook wel weer gezien. Opzich had een een redelijk ruime draf, maar de galop was echt een wereld van verschil! Ik had een fijne rollende 3takt galop, neusje eruit ging vanzelf en ze kropte zich niet op (met dat opkroppen ben ik vooral tijdens de les bezig geweest)en de galop zat voor 't paard zijn doen ook nog best fijn. Het zou een lekker bosgalopje kunnen zijn. Het tempo zou iets zachter gemogen hebben, meer gesloten, maar ik vond het niet storend, ze was lekker voorwaarts zonder dat ik veel in mijn hand had en niet storend drammerig zoals normaal gesproken wanneer ik voor mijn gevoel 20kg in mijn hand heb. Erna was ze wel wat dribbelig in draf zoals gewoonlijk. Daarna heb ik eigenlijk weer het gewone hoofdstel in gedaan om te kijken of het misschien aan de dag zelf lag, het lome weer zeg maar. Maar de galop was weer een 'gestuiter', drammerig, had weer spierpijn in mijn armen van haar drammerigheid en weer was die niet fijn uit te zitten. Eerlijk gezegd ben ik er helemaal voor om altijd zo min mogelijk in je hand te hebben, maar ik moet bekennen dat het me in de galop bij dit paard niet altijd lukt, behalve deze keer dan! Normaal gesproken heb ik gewoon niks te vertellen weinig te vertellen en kom ik nog niet eens aan het gymnastiseren toe omdat ze gewoon stug wordt van drammerigheid (zou je zeggen ligt aan 'respect' voor de hulp terug, maar ik ben er nou al langer dan een jaar mee bezig met goede les).

Nou vroeg ik me af waar het aan kon liggen, misschien het (soort) bit? Of het bit op zich? De tandarts komt netjes ieder jaar en vorige maand is haar gebit ook netjes gedaan, dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Normaal gesproken rijd ik met een enkelgebroken trensje, ook heb ik een dubbelgebroken trens geprobeerd (beide zowel wat smaller als breder om te kijken wat het fijnst in de mond lag) maar dat maakte eigenlijk weinig tot geen verschil qua rijden en dan met name de galop. Verder heb ik geen andere bitten en zou ook niet weten waar ik moet beginnen met 'onderzoeken' of bedenken wat misschien nog meer fijn zou kunnen zijn. Er zijn zoveel verschillende dingen van wat allemaal mogelijk is. Al heb ik wel een merotisch hoofdstel besteld om te kijken hoe dat bevalt, aangezien dat ook een redelijk goede discriminerende werking heeft, voor zover ik bitloos kan rijden...
Zodra de bak af is ga ik het wedstrijd rijden weer oppaken, helaas is bitloos dressuur rijden nog steeds geen optie bij de knhs...

Maargoed van jullie zou ik graag tips willen over wat allemaal mogelijk is/ervaringen e.d. Er zijn een legio aan bitten en waarschijnlijk nog meer mogelijkheden over wat allemaal nog meer mogelijk is...
Ook heb ik al naar mijn instructrise gemaild, al zal ze het waarschijnlijk op dit tijdsstip nog niet gelezen hebben :D

Alvast bedankt!

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:20

Mijn paard reageerde ook heel heftig op een enkel gebroken bit. Ze was ook erg onrustig in de mond en was heel gestresst (vluchtgedrag). Ik heb toen een Myler-bit aangeschaft. Dit is een bit zonder scharnier. Dus een soort stangetje waarvan de linker en de rechter zijde onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Bij dit bit heb je dus geen 'notenkrakereffect' op de tong en lagen. Het is een vrij dun bit maar anatomisch gevormd. Er zijn verschillende modellen. Ik had er een met een tongboog, zodat de tong nog meer vrijheid heeft. Voor mijn paard was dat een verademing! Na hier een poosje (ca. half jaar) mee gereden te hebben, rijd ik nu met een dubbelgebroken trens of bitloos met het 'dr. Cook' systeem. Dit gaat ook goed.

mirkip

Re: vraag n.a.v. mijn ervaring zonder bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:24

Misschien is een ongebroken bit met tongboog inderdaad wel een optie om te proberen, in ieder geval een bit wat toch rustig in de mond ligt.
Een dubbelgebroken trensje heb ik ook al geprobeerd, maar dat maakte eigenlijk weinig verschil.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:36

Ik had onlangs ook aanleuningproblemen, maar dan niet als in drammerigheid maar in huppelgalopjes en onrustige aanleuning of teugels uit handen trekken.

Na het zadel te hebben gecontroleerd en haar mond waar niet echt iets te vinden was heb ik eens het bit veranderd. Dubbelgebroken had geen effect, gedrag werd eerder erger. Op een ongebroken bustrensje gaat het nu met de dag beter, heb een stille aanleuning en geen gehuppel meer. Ik denk dat het het proberen waard is. Mocht het niets zijn ben je er snel genoeg achter en zul je verder moeten kijken.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:41

Inderdaad, het is zeker het proberen waard. Dinsdag ben ik vrij, dan zal ik eens naar de grotere ruitersportzaak rijden hier in de buurt om te kijken wat ze hebben.
Met 't zadel is bij mij trouwens ook niks mis, die heb ik op haar rug aan laten passen.

Edit:
Even een quote van iemand met wie ik aan het pb-en ben:
Citaat:
Maar wat ik zie is een paard dat in galop zijn lendenen/bekken helemaal vastzet, de achterbenen gebruikt ze totaal niet, die houd ze helemaal recht in hoeverre ik dat kan zien op het filmpje

Dit is dan dus wat ik normaal gesproken ervaar in de galop

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:47

Kan je d'r in galop d'r hals naar beneden krijgen ? maw kan ze een beetje stofzuigen met d'r hoofd/hals in galop? Of krijg je alleen maar een paard dat terugkomt in d'r hals/nek? (en galoppeert ze wel naar voren of meer omhoog? )

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:54

Zonder bit heb ik nog niet geprobeerd om haar in galop hals te laten strekken.
Maar met bit is daar nog geen sprake van, ik ben dan allang blij dat ik enigszins controle heb over haar tempo en dat we nu rustig een beginnetje kunnen maken met wat te gaan schakelen (denk dat halsstrekken dan een van de volgende stappen wordt).
Op het moment streef ik naar een vrij voorwaartse arbeidsgalop waarbij ik haar zo min mogelijk probeer om haar in haar mond te zitten of te hinderen, maar dat valt niet mee af en toe. Ze galopeerd juist alleen maar naar voren, het liefst zo hard en zo onstuimig mogelijk als ik haar haar gang zou laten gaan.

edit: typo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:33

Lijkt mij dat er iets is waardoor ze is afgeleid, of in ieder geval niet door kan ontspannen in galop. Het zou ook zomaar kunnen dat dat het bit is... vindt ze de druk van het bit op haar tong niet gewoon vervelend? Voor mijn paard heb ik verschillende bitten geprobeerd, enkelgebroken, dubbelgebroken, watertrenzen, kneveltrens, bustrens... en het fijnste loopt hij op een kimblewick, met een ongebroken mondstuk en een klein tongboogje. Dat is ook een dun, niet te zwaar (van gewicht) bit en ondanks de extra druk op de lagen (doordat het bit niet op de tong rust) accepteert hij dit bit het beste. Vanavond ga ik bit nummer 7 testen, een lichtgewicht, dubbelgebroken bustrens. Ik wil mijn paard gewoon op een trensje kunnen rijden namelijk. Bitje krijgt een ritje of 10 de kans... en als het niet werkt ga ik ook voor de myler. Die zijn dun, licht en lijken me rustig te liggen terwijl je er wel links en rechts afzonderlijk mee kan inwerken, wat met een ongebroken mondstuk niet kan. En er zijn zo veel verschillende soorten mondstukken, daar moet toch voor ons wat tussen zitten! Ik heb het idee dat mijn paard is afgeleid door de druk op zijn tong, en door het beweeglijke van een gebroken, wiebelig bit. Hij wil namelijk alles vastpakken en onderzoeken met zijn mond, wanneer hij dat doet raakt hij erg afgeleid. Vraag eens rond bij de verschillende goede ruitersportzaken in de buurt, er zijn er waar je een tijdje een paar verschillende mylermodellen kunt lenen of huren om te kijken wat het beste bij het paard past. Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:27

Zo te lezen ligt het probleem in jou handen, bitloos heeft ze geen druk op de lagen en tong en kan ze zich meer ontspannen,
Als ze met bit in wel drammerig is, dan is de basis er nog niet helemaal goed in, ga aan de gang met de basis dan zal de galop uiteindelijk ook beter gaan ook met bit in, denk ook niet dat het aan het soort bit ligt.
Ik zou gaan werken aan ontspanning in stap en draf , dat ze los van je hand in stelling en buiging kan lopen , veel aan de zijgangen werken in stap.
Misschien ook wat grondwerk zou kunnen helpen, zorg dat ze wijkt voor druk op elke plek op haar lichaam.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:46

Tsjah, afgeleid op zich denk ik niet. Dan gedraagd ze zich toch wel anders, wat dat betreft is het wel een eerlijk paard. afgeleid door bit zou kunnen; het zou kunnen dat ze de druk op haar tong vervelend vind, maar gaat ze daarvan dan ook haar lendenen vast zetten dan?
Waar wil jij jou paard uiteindelijk graag op een trensje willen rijden hestejente? En niet op de kimblewick?

Het ligt ook niet echt aan de basis midgie. Ofja, natuurlijk moet je altijd basis blijven rijden daar plijt ik mezelf niet van vrij :D Maar opzich zit de basis er goed in, ontspanning in stap en draf is er ook wel. Zolang ik maar niet ga galoperen. Zijgangen doet ze ook hartstikke goed, ook geen moeite mee. We wijken regelmatig een pasje en ook neem ik schouderbinnenwaarts mee om haar recht te krijgen/houden. Grondwerk is ook done, we doen vaak aan synchroonlopen (vind ze echt heel erg gaaf!), en wijken voor druk doet ze ook niet moeilijk over. Dus het is gewoon echt een galopprobleem.