L'espoir @ work na 3 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

L'espoir @ work na 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:20

Begin dit jaar, ongeveer Februari ben ik begonnen met een nieuw paardje te rijden.
Pony is 17 jaar en was te sterk en fel voor zijn jonge bijruiters.
Hierdoor is er eigenlijk ongeveer 3 jaar niks met de pony gedaan.

In Februari ben ik dan weer rustig met hem begonnen.
Hier zijn wat foto's van April (moet nog nieuwe maken).
De manier van rijden is nu eigenlijk nog ongeveer hetzelfde, alleen is er nu beter contact tussen ons.

Belangrijk:
Ongeveer 3 weken geleden heeft hij mij tijdens een buitenrit eraf geknalt (rug flink gekneusd) en het gedrag laten zien,
wat hij bij zijn jonge ruiters vertoonde. En hij bokt best heftig. Door dit voorval ben ik even het vertrouwen in
hem kwijt geraakt en vraag dus hulp en tips van jullie!

Wedstrijd

Het lijkt me leuk om met hem kleine wedstrijdjes te rijden, gewoon simpel, voor de lol en nieuwe ervaringen op te doen.
Maar door mijn val, heb ik mijn 1e wedstrijd met hem afgezegd. Want we zijn er duidelijk niet klaar voor. Omdat ik me
zo heb laten beinvloeden door zijn bokken en de val. Vroeger heeft L'espoir spring wedstrijden gelopen in Duitsland, op hoog
niveau. Maar ik ben geen springer dus wil me echt op Dressuur gaan richten.

Foto van L'espoir de 1e 3 weken dat ik hem verzorgde (februari):
Afbeelding

Foto's April:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigen commentaar:

- meer buiging in de ellebogen
- Piano handen
- Naar beneden kijken.

Leuk om even toe te voegen, L'espoir nu:
Afbeelding
Afbeelding

wonderworst_

Re: L'espoir @ work na 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:32

wauw je ziet wel verandering in zijn uiterlijk..
somminge foto's heb je je armen te laag of een gekke knik in je polsen, en je mag er wel wat trotsen op zitten schouders naar achteren en rug recht.... wel een leuk beesie!! bij mij werkt vertrouwens terug krijgen door er gewoon op te gaan zitten en gaan... als je blijft denken hoe je het terug krijgt en wat ie allemaal kan doen, krijg ik geen vertrouwen terug, ik moet het gewoon doen! :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:35

wow jij bent op de goede weg bezig,
graag zie ik hem nog wat liever over de rug heen lopen,
dus iets meer erdoorheen zeg maar,
lekker ding heb je.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:17

woow.. volgens mij ben ik de enige die nou heel erg gaat zeuren? Nouja, ik zeg even wat ik zie, hopelijk kun je mijn punt zien/begrijpen.

Ik zie een paard die een soort van naar beneden "gedwongen" word. Kijk een naar de stand van je handen? Heel wijd en laag (foto 2, 4, 6.. en bij foto 5 mond open)

Probeer wat zachter met je hand je zijn want eerlijk gezegt vind ík dit er niet zo vriendelijk uitzien ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:28

Mijn commentaar: handen hoger en bij elkaar,
niet naar beneden dwingen ;)
Wat een verschil ! :)

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:33

Ziet er leuk uit :)
Jij doet hetzelfde als ik en krijg het zelf ook moeilijk af geleerd; je handen te laag en te ver uit elkaar

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:49

Wauw wat een verandering.
Je mag je handen wel wat meer dragen en je rug wat rechter.
Ook lijk je best streng in je handen!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:03

Minjon schreef:
woow.. volgens mij ben ik de enige die nou heel erg gaat zeuren? Nouja, ik zeg even wat ik zie, hopelijk kun je mijn punt zien/begrijpen.

Ik zie een paard die een soort van naar beneden "gedwongen" word. Kijk een naar de stand van je handen? Heel wijd en laag (foto 2, 4, 6.. en bij foto 5 mond open)

Probeer wat zachter met je hand je zijn want eerlijk gezegt vind ík dit er niet zo vriendelijk uitzien ;)

Je bent eerlijk, en daar vraag ik ook naar ;)
Wat je beschrijft is me zelf ook opgevallen.
Toen ik hem pas ging rijden viel me op dat hij enorm tegen de hand aanloopt, en best heet is soms.
Dat verklaart ook op sommige momenten mijn handhouding (mijn fout, want ik reageer er verkeerd op)
En dat hij op sommige momenten zijn mond open doet.

Vlak voor mijn val, ging dit al stukken beter en werd hij al een stuk losser. Ik moet snel nieuwe foto's maken,
maar qua mijn houding moet er nog heel wat gebeuren.

thnx voor je reactie! ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:28

Oke, goed dat je eraan werkt, en ik wacht op nieuwe foto's.. vind het een hele mooi sprekend beestje :)

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:24

mooi beestje zeg!

alleen zitten je benen niet een beetje ver naar voren?

Verder ziet het er goed uit, soms alleen wat mee ontspannen..

groetjes

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:26

Ziet er een stuk beter uit! Ik hoop dat 't weer helemaal goed komt ;).

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:26

Mooi beestje!
Je moet je handen soms iets meer meer meegeven naar voren en ze hoger & bij elkaar houden, dan blijven je ellebogen ook makkelijker aan je zij & dan ontspannen je schouders makkelijker, dan zit jij ontspannender & loopt je pony ook beter! :)

Succes met je wedstrijden nog!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:07

Ik zie alleen maar hand werk. ;) Teminste, zoals minjon al zei, teveel. Probeer vanachteruit te gaan werken. Laat z'n mond even met rust, hou alleen contact. Rij veel overgangen en figuren, en dan loopt hij in een 'natuurlijke krul'. Maar, ik vind het wel een toppertje hoor! :D

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:11

Staat dit paardje ook op het land of staat hij nauwelijks buiten?
Wat krijgt hij aan krachtvoer gevoerd?
Wil je weer vertrouwen in hem krijgen zul je dat toch echt zelf moeten doen. Ik denk dat je je angsten over boord moet gooien en er gewoon op moet stappen met het idee ‘als je me wat flikt krijg je er toch van langs, ik zeg hier wat er gedaan moet worden!!’
Als je erop stapt met een bang gevoel ben je al nergens, draag desnoods een bodyprotector ;) voorkom je een hoop gedoe mee.

emmmy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:38

handen dichter bij elkaar, dat zou ik doen;)
maar echt 17 jaar, dan vind ik hem er goed uitzien
ik zie een foto waar je je handen ontspant, dan ziet hij er ontspannen uit, en de foto`s waar je trekt juist gespannen, ik zou meer uit zijn mond blijven en dan meer bijbene
maar ziet er wel netjes uit, als hij echt zo lang niet gereden heeft;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:44

Hey leuk paardje. Bak komt me niet meteen bekend voor. Waar staat hij? Ik woon in de buurt van Landgraaf :D. Mag me ook pben hierover :).

We hebben geen foto's gezien van hoe hij bij zijn eigenaren liep. Wie weet is ze al super vooruit gegaan! Het lijkt me ook niet de makkelijkste om te rijden. Oké, er is hier en daar wel spanning, maar als je daar zelf aan werkt en dat commentaar had je ook al gekregen gaat dat helemaal goed komen hoor.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:48

Meeste commentaar is eigenlijk al gegeven, dus ik heb niks meer toe te voegen!

[Zou iedereen willen reageren in het topic van m'n onderschrift?]

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:18

Roweentje89 schreef:
Hey leuk paardje. Bak komt me niet meteen bekend voor. Waar staat hij? Ik woon in de buurt van Landgraaf :D. Mag me ook pben hierover :).

We hebben geen foto's gezien van hoe hij bij zijn eigenaren liep. Wie weet is ze al super vooruit gegaan! Het lijkt me ook niet de makkelijkste om te rijden. Oké, er is hier en daar wel spanning, maar als je daar zelf aan werkt en dat commentaar had je ook al gekregen gaat dat helemaal goed komen hoor.

ik woon ook in Landgraaf ;)
De stal heet: Heihof, in Abdissenbosch, op de grens van Duitsland. Was vroeger een manege.
Hij is officieel de pony van de staleigenaars zoontje. Maar hij kon de pony niet goed aan, dus werden andere kinderen erop gezet.
Beginners dus. En die heeft hij allemaal eraf gebokt. Het is een lief paardje, maar kan geen geduld op brengen voor kinderen
die niet goed op hem rijden. Hij moet aan het werk gezet worden.. doe je dit niet, gaat hij etteren en vervelen, en dus flinke
bokken uitdelen. Hij bedoeld het niet kwaad, maar zijn bokken zijn behoorlijk overweldigend en best heftig, vooral als hij je dus
eraf moet hebben. Gelukkig is dat nu pas 1x gebeurd. Maar ik krijg veel complimenten over mijn omgang met het ponytje.
Voor mijn gevoel kan het veel beter, vooral het rijden, maar ondanks dat zijn veel mensen trots op me.

Maar doordat hij 3 jaar niets gedaan heeft en al zijn ruiters eraf gekregen heeft, moet er weer even aan het vertrouwen gewerkt
worden. En ik baal ervan dat mijn val dit vertrouwen van mij in hem geschaadt heeft. Voelt alsof we weer helemaal opnieuw kunnen
beginnen. Maar momenteel doe ik veel longe werk met hem en aan de hand oefeningen. Dat pikt hij heel goed op en vindt het ook
erg leuk om voor je te werken zonder dat je erop zit.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 01:43

Leuke pony.

Handen hoger en omhoog kijken en het hele plaatje zal er beter uitzien en het zal ook makkelijker gaan.

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:25

hij ziet er al een stuk beter uit dan eerst.
toch vallen mij wel een paar dingen op: zoals anderen ook al zijden zet je je handen te wijd en te laag. probeer ze wat meer bij elkaar te houden en iets hoger. probeer hem ook iets meer van achter naar voor te rijden.
Ik heb het idee dat je niet echt goed in je zadel zit.
of je zadel is wat te klein voor je of je beugels zijn nu te kort.Ik denk dat wanneer je je beugels wat langer doet je al minder ver achter in het zadel gaat zitten en je bij je knieën ook meer steun krijgt,aangezien je knieën nu ietsjes over de wrongen liggen.
Verder ben je goed bezig met longeren en handwerk en dat is zeker goed voor het vertrouwen. +:)+

coxietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:02

ziet er best goed uit!maar let op je handen en schouders!
dan komt alles goed.
laat hem ook zien wie de baas is als hij nog eens bokt!
is heel goed hoor

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:19

Wow ik vind het heel knap dat je hem na 3 jaar stilstaan durft te rijden!
Bij ons op de manege rijden paarden wel eens 3 dagen niet en dan zijn ze al erg fris. :(:)
En dan ben je er ook nog afgevallen en dan weer zo rijden, echt knap!
Ik vind het er mooi uitzien, verbeterpunten geef je eigenlijk zelf al.
Succes verder! :D

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:20

meissie toch je handjes!! :+

Je hebt hele erge piano handen.
Je moet ze echt proberen rechtop te houden ;)
Maar verder ziet hij er echt super leuk uit!

Zeker zijn uiterlijk is erg veranders (kan ook door foto kwaliteit komen maarja...)