4 jarige Bertus @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsiej

4 jarige Bertus @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:57

Hallo!

Na lang denken of ik nou wel een topic zou openen, neem ik het gewoon maar op de gok.

Momenteel ben ik heel erg in de weer met de 4 jarige gekruisde haflinger genaamd Bertus. Alhoewel die op zijn paspoort Albert heet hebben wij hem maar omgetoverd tot Bertus, want de naam Albert vonden wij toch niet erg bij hem passen.

Om aan de regels te voldoen hier een overzichtje.
Bertus is nu ongeveer sinds december/januari echt onder het zadel. Daar bedoel ik mee dat we vanaf toen ongeveer hem regelmatig zijn gaan oppakken. Zadel mak was hij al. We zijn speelse wijs begonnen met hoofdstel, zadel en longeren toen die 2,5/3 jaar was. Om misverstanden te mijden, dit was op speelse manier zodat hij de commando's leerde begrijpen en goed op de stem hulpen reageerde. Toen die 3 jaar was zijn we er zo af en toe op gaan zitten en op zondag een klein rondje naar buiten zodat hij ging begrijpen dat als hij weg ging van het erf, dat hij daarna ook weer terug kwam. Dit hebben we altijd met een ander paard erbij gedaan. Uiteindelijk hebben we hem nog veel rust gegeven, want hij was er gewoon lichamelijk en geestelijk nog niet klaar voor. Wel hebben we hem regelmatig aan de longeerlijn gedaan zodat hij veder kon leren. Wat vooral het punt was dat hij zijn hoofd liet zakken, zijn rugspieren zou gaan gebruiken en zijn achterhand er netjes onder kon zetten.
Vanaf maart dit jaar ben ik hem geregeld gaan rijden en zijn we ook begonnen met het rijden in de bak. Wat niet altijd even makkelijk vind, want alles kan op sommige momenten eng zijn. Maar goed, sinds juni ben ik met hem in de groeps les gaan rijden en rijd ik hem bijna iedere dag.

We hebben natuurlijk punten waar we tegen aan lopen. Bijvoorbeeld het uitproberen. Momenteel is hij erg aan het puberen, want deels komt omdat ik op vakantie ben geweest en hij ook een weekje vakantie heeft gehad.
Ondanks hij af en toe een flink handje heeft van het uitproberen en schrikken, verschilt het soms heel erg kwa rijden hoe dat gaat. De ene keer loopt hij echt de sterren van de hemel en loopt die heerlijk ontspannen en dan het andere moment is het ineens gespannen omdat hij toevallig iets 'engs' ziet.

Hoe ik hem train is voornamelijk om hem ontspannen te houden en hoe ik dat bekijk is als volgt. Als hij zich ontspant, kan ik hem zijn hoofd en hals houding langer en lager laten houden, ontspant hij zijn rug en treed zijn achterhand goed onder. Dit is het voornamelijkste wat ik van hem wil hebben, maar het lukt lang niet altijd!
Veder oefenen we veel op de lange rechte stukken, hij heeft namelijk de zijgangen er goed opgepikt, maar die moet natuurlijk alleen op de momenten wanneer ik dat aangeef.

Omdat de vraag vast nog komt waarom ik met matingaal rijd en met halster.
De martingaal heb ik er voor de zekerheid om, ik gebruik hem niet, en daarom zit er ook nog een extra teugel aan. Want als ik hem nodig heb dan heb ik hem bij me en anders hangt hij er voor de show ;)
Het halster eronder is omdat we eerst 15 min moeten stappen voordat we bij de bak van de vereniging zijn en stel dat er iets gebeurt, heb ik iemand bij me op de fiets die een halstertouw bij zich heeft.

Nog even in het kort:
Bertus
ruin
1.48 hoog
10-06-2005 ( 4 jaar )
gekruisde haflinger

Ik ben veder heel benieuw wat jullie van hem vinden en hoe jullie hem vinden lopen.

Afbeelding
meestal de eerste twee rondjes draf word er van alles bekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
een gespannen moment

Afbeelding
galopje, moet meer zitten en hij meer ontspannen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
even belonen

Afbeelding

de mooiste en fijnste als laatste!
Afbeelding

mirriejj

Re: 4 jarige Bertus @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:01

leuke pony zeg!

Je lijkt wel erg streng in je handen, ziet er nog niet erg ontspannen uit. Heb je les met hem?

Gewoon trouwens een interesse vraagje, waarom rijd je met 2 teugels en 1 met martingaal?

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:07

dat staat in haar begin post

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:08

Ik heb weekelijks les bij de vereniging en heb veder nog hele goede instructie van de eigenarresse.
Waarom ik met 2 teugels rijd is gewoon voor de zekerheid, want een ongelukje zit in een klein hoekje zeggen we dan maar. De teugel van de martingaal zit door 1 teugel, omdat die normaal gesproken niet nodig is. Is die wel nodig heb ik hem altijd bij me met een extra teugel.
Ik denk dat het lijkt dat ik streng met mijn handen ben omdat ik mijn teugels meestal te lang heb. Ik ga in stap mee met mijn handen, want aangezien een paard iedere stap zijn hoofd voorwaarts beweegd en weer terug, zorg dat ik aan de voorkant aan hem geef, in plaats van neem. Veder zorg ik ervoor dat ik in draf mijn handen stil heb, al is op de juiste hoogte houden bij hem nog een probleem omdat ik hem graag laag wil hebben in zijn houding. Iets wat ik dus niet moet doen en ook aan het werk ben.

Ik hoop dat ik het voldoende heb uitgelegd en bedankt voor je reactie

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:10

Sorry had het laatste stukje ervan idd niet gelezen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:14

Waarom Doe je ipv een martingaal niet bv een oude stijgbeugelriem om de hals van de pony? Dan pak je die vast ipv die martingaal.
Op die manier heb je houvast voor als hij wat doen en je zit niet per ongeluk in zijn mond.
Is voor jezelf een stuk rustiger. Zo rijd ik mijn 4 jarige die nu net 4 maanden onder het zadel is.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:25

Dat is inderdaad een goede oplossing, maar voor de streken die die af en toe in zijn mars heeft als die weer eens een puber moment heeft ( hoofd echt in de lucht en daarna een bok partij en evt. rennen ) neem ik het risico niet om de martingaal eraf te halen. Gelukkig doet hij dit nog maar heel zelden!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:29

Ja maar de martingaal heeft volgens mij niet veel meer inwerking dan de riem om hals heen?
die van ons kan ook ineens ervandoor gaan. Oplossing zitten, zitten en die band hard trekken. door de druk stopt hij vanzelf maar goed als je paard echt doordenderd is het waarschijnlijk geen optie. Je kan het misschien wel eens oefenen aangezien hij braver wordt?
Al met al lastig met dat jonge spul. ;)

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:34

Ik denk dat ik het zeker eens ga uitproberen bij hem! Lastig is het wel, tot nu toe is het de 'moeilijkste' die ik heb ingereden. Om moeilijkste, hij heeft vanzichzelf een heel matcho en brutaal karakter, dus heel moeilijk is hij niet, maar is totaal verschillend in vergelijking met de andere. Maar als ik hem genoeg beweging en aandacht blijf geven moet hij vanzelf rustig en braver worden!
Maar erg bedankt voor de tip!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:36

Succes!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:39

maar je hoeft een martingaal toch helemaal niet om ee n andere teugel te doen? als de hoofd-halshouding normaal is werkt een martingaal helemaal neit in

verder ziet eht er in mijn ogen wel prima uit, nog wat gespannen af en toe, maar dat mag bij een jong dier

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:43

ze heeft een tweede teugel aan het bit niet aan de martingaal.
daarom stelde ik voor om ipv tweede teugel en martingaal een band te gebruiken. Omdat je onbewust altijd aan die tweede teugel anders gaat zitten als pony wegschiet. artingaal heeft zo verder juist niet de werking die je waarschijnlijk wil en dat is remmen. Daar werkt een martingaal niet voor. das meer een hulpmiddel als paard veel met hoofd schudt of omhoog gooit. Wat pony dus ook doet.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:12

Ik zie niks verkeerds aan een 2e teugel mijn 4 jarige loopt buiten op een pelham ook met 2 teugels de onderste gebruik ik vrijwel nooit alleen als ze echt blind word voor bijna alles.

Als zij onnodig wegschiet dan pak ik de onder teugel niet dat weet ik omdat ik heel lang vind dat ik het op kan lossen met zit en bovenste teugel.

Lisa ik heb jullie een keertje zien rijden. Opzich zijn er natuurlijk puntjes waar je aan kan werken. Je valt in de galop voor het mooie te veer naar voren dus meer op die billen zitten ;)
maar wat ik zag vond ik eigelijk wel heel netjes hij is 3,5 dus wat verwacht je. Dit ziet er gewoon goed uit. Succes ermee

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:26

@ EmptyWords: Het klopt wat je zegt, maar omdat ik de martingaal ook nog door extra teugel heb, want als je buitenrijd over de weg dan is een extra teugel nooit weg.

@ Dancie: Dankjewel voor je reactie! Vind ik echt leuk dat je het gezien hebt! Het klopt dat ik nog wat naar voren tuimel in galop, het is nogal wennen in vergelijking met Bella ;) Maar dat zie je ook vast wel aan het uitelijk!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:29

Ik wil eerst even kwijt dat je een leuk paardje hebt.
Normaal reageer ik nooit in HAW,maar omdat mij wat opviel waar ik zelf ook tegen aan ben gelopen wil ik toch even reageren.

Het viel me op dat je op veel foto`s voorover zit,en als ik zo naar de foto`s kijk lijkt het net of dat je ook niet genoeg ruimte achterin je zadel hebt om goed op je billen te zitten.
Ik heb zelf een poos met een te klein zadel(voor mijn billen dan)rondgereden en kon dus ook niet mooi zitten.
Totdat iemand mij er op wees,ik heb nu een inch maat groter en wat een verschil ik kan nu mooi en recht in mijn zadel zitten.
Je kunt het zelf zo testen door goed in je zadel te gaan zitten,en dan moet je je hand achter je billen leggen zoveel ruimte moet er zitten tussen jouw billen en het eind van je zadel.

Verder vind ik het erg goed uitzien en wens je veel succes met dit leuke paardje

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:12

ik vindt dat je erg streng bent met je handen. maar waar ik me ook aan stoor, is dat je op iedere foto naar beneden kijkt.
ook ben ik het eens met meliza, je zadel is wat aan de kleine kant.

verder vindt ik het ook al best netjes voor een 4 jarig paardje.

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:20

je moet er om denken dat je goed rechtop blijft zitten!
en je mag trots vooruit kijken , want je zit op iets om trots op te zijn!
leuke combi!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:36

Delfa ik wil me der totaal niet mee bemoeien hoor maar ik heb deze combinatie wel eens zien rijden en het lijkt idd of dat ze heel sterk in haar handen is maar in werkelijkheid valt dit reuze mee.

Ik zie idd dat dit heel wat anders dan bella is. De laatste keer dat ik hem goed gezien heb was die een jaar of 2. Dan word het nu al een echte pony. Hij is ook best groot

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:09

Leuk paardje! Heb jou weleens zien rijden met een fjord en Merel (je staat toch bij martha of heb ik een verkeerde voor me :o).

Wat me opvalt is dat je veel naar beneden kijkt, en je handen soms erg laag draagt. Denk als je je handen wat meer draagt en de teugels meer op maat houd dat het beeld wat prettiger overkomt.
Het is al eerder genoemd maar je zadel lijkt te klein voor je.

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:44

Het zadel lijkt inderdaad wat klein.
En zoals ook al eerder genoemd: rechtop zitten en niet naar beneden kijken.
Dat halster eronder stoort me heel erg maar je hebt al gezegt waarom het eronder zit dus het kan niet anders!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:47

je zit erg voor over dat is niet fijn voor een jong dier probeer dus even aan je houding te werken
en je handen wat hoger en niet naar beneden druken
verder ziet het er goed uit en denk aan je stelling

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:56

Meliza: Het klopt dat het zadel aan de kleine kant is voor mij. Maar aangezien Bertus nog een jong paard is en hopelijk kwa bespiering nog erg zal veranderen heb ik een zadel die nu perfect op hem ligt, maar iets minder voor mij. Als hij uitgegroeid is neem ik de inch maat gewoon groter. Dit is namelijk 16,5' of net een 17'.

KIMMM___: Dankjewel! :D ik ben ook erg trots op hem!

miss_nadine: Klopt wat je zegt ;) Teugels korter en dan mijn handen meer voor het zadel plaatsen. Het word steeds gezegd tijdens de les, maar bij hem sluipen er soms rare dingen in mijn houding! Veder heb je de goede persoon voor je, ik rijd ook de fjord!

Veder reacties: bedankt!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:13

xxxkatyxxx: bedankt voor je reactie! zoals ik eerder al aangegeven heb is de reden waarom er een martingaal, halster en tweede teugel aanziet.
puur voor de zekerheid van mij en hem

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:22

Als je hem in aanleuning gaat rijden, ontspan dan ook he al gaat hij met zijn koppie naar beneden! Gewoon een licht contact houden met je hand, zonder spanning en al komt hij naar boven zet je weer spanning met beide handen. Goed voorwaarts rijden met je been, zorg dat hij in jouw tempo loopt en niet in het zijne. Als je hem naar beneden wild rijden, doe dat dan met evenveel druk in beide handen, ga niet lopen wiebelen of om en om druk geven in je hand. Netjes teugels op maat en evenveel druk in beide handen, en dan met je been naar je hand rijden, zodra hij naar beneden komt gelijk die druk eraf.
Succes!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:58

Hoi Lisa, wat een leuke pony! Veel plezier en succes met verder inrijden!