Na lang denken of ik nou wel een topic zou openen, neem ik het gewoon maar op de gok.
Momenteel ben ik heel erg in de weer met de 4 jarige gekruisde haflinger genaamd Bertus. Alhoewel die op zijn paspoort Albert heet hebben wij hem maar omgetoverd tot Bertus, want de naam Albert vonden wij toch niet erg bij hem passen.
Om aan de regels te voldoen hier een overzichtje.
Bertus is nu ongeveer sinds december/januari echt onder het zadel. Daar bedoel ik mee dat we vanaf toen ongeveer hem regelmatig zijn gaan oppakken. Zadel mak was hij al. We zijn speelse wijs begonnen met hoofdstel, zadel en longeren toen die 2,5/3 jaar was. Om misverstanden te mijden, dit was op speelse manier zodat hij de commando's leerde begrijpen en goed op de stem hulpen reageerde. Toen die 3 jaar was zijn we er zo af en toe op gaan zitten en op zondag een klein rondje naar buiten zodat hij ging begrijpen dat als hij weg ging van het erf, dat hij daarna ook weer terug kwam. Dit hebben we altijd met een ander paard erbij gedaan. Uiteindelijk hebben we hem nog veel rust gegeven, want hij was er gewoon lichamelijk en geestelijk nog niet klaar voor. Wel hebben we hem regelmatig aan de longeerlijn gedaan zodat hij veder kon leren. Wat vooral het punt was dat hij zijn hoofd liet zakken, zijn rugspieren zou gaan gebruiken en zijn achterhand er netjes onder kon zetten.
Vanaf maart dit jaar ben ik hem geregeld gaan rijden en zijn we ook begonnen met het rijden in de bak. Wat niet altijd even makkelijk vind, want alles kan op sommige momenten eng zijn. Maar goed, sinds juni ben ik met hem in de groeps les gaan rijden en rijd ik hem bijna iedere dag.
We hebben natuurlijk punten waar we tegen aan lopen. Bijvoorbeeld het uitproberen. Momenteel is hij erg aan het puberen, want deels komt omdat ik op vakantie ben geweest en hij ook een weekje vakantie heeft gehad.
Ondanks hij af en toe een flink handje heeft van het uitproberen en schrikken, verschilt het soms heel erg kwa rijden hoe dat gaat. De ene keer loopt hij echt de sterren van de hemel en loopt die heerlijk ontspannen en dan het andere moment is het ineens gespannen omdat hij toevallig iets 'engs' ziet.
Hoe ik hem train is voornamelijk om hem ontspannen te houden en hoe ik dat bekijk is als volgt. Als hij zich ontspant, kan ik hem zijn hoofd en hals houding langer en lager laten houden, ontspant hij zijn rug en treed zijn achterhand goed onder. Dit is het voornamelijkste wat ik van hem wil hebben, maar het lukt lang niet altijd!
Veder oefenen we veel op de lange rechte stukken, hij heeft namelijk de zijgangen er goed opgepikt, maar die moet natuurlijk alleen op de momenten wanneer ik dat aangeef.
Omdat de vraag vast nog komt waarom ik met matingaal rijd en met halster.
De martingaal heb ik er voor de zekerheid om, ik gebruik hem niet, en daarom zit er ook nog een extra teugel aan. Want als ik hem nodig heb dan heb ik hem bij me en anders hangt hij er voor de show
Het halster eronder is omdat we eerst 15 min moeten stappen voordat we bij de bak van de vereniging zijn en stel dat er iets gebeurt, heb ik iemand bij me op de fiets die een halstertouw bij zich heeft.
Nog even in het kort:
Bertus
ruin
1.48 hoog
10-06-2005 ( 4 jaar )
gekruisde haflinger
Ik ben veder heel benieuw wat jullie van hem vinden en hoe jullie hem vinden lopen.

meestal de eerste twee rondjes draf word er van alles bekeken.

een gespannen moment

galopje, moet meer zitten en hij meer ontspannen

even belonen

de mooiste en fijnste als laatste!

).
ik ben ook erg trots op hem!