Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
katje80 schreef:Kan het eventueel iets conditioneels zijn? Krijg je het na een lange tijd doorzitten?

elude schreef:Ik heb problemen met doorzitten, krijg dan vaak steken in mijn middel en pijn in mijn buik.
Ik heb uiteraard goede les en krijg er goede instructrie over maar ik ben toch benieuwd of niet iemand
hier op bokt een handigheidje of wat dan ook weet voor mijn doorzit probleem..
padany schreef:elude schreef:Ik heb problemen met doorzitten, krijg dan vaak steken in mijn middel en pijn in mijn buik.
Ik heb uiteraard goede les en krijg er goede instructrie over maar ik ben toch benieuwd of niet iemand
hier op bokt een handigheidje of wat dan ook weet voor mijn doorzit probleem..
Steken in je middel en pijn in je buik kan komen door het onbewust "vastzetten" van je ademhaling.
door het blijven doorzitten ga je je lichaam waarschijnlijk onbewust spannen en je ademhaling wordt dan oppervlakkig. Heel belangrijk is de goede manier van ademhalen waardoor je ontspannen kan blijven en met de beweging van je paard kan meegaan. het inademen door de neus en uitademen door je mond (rustig uitblazen) helpt al veel maar de basis van het ademhalen is buikademhaling. Als je inademt maak je een bolle buik, budda-buikje, en als je uitademt maak je een platte buik. Veel succes!