oudere merrie opstarten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

oudere merrie opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:59

beste bokkers,

Even het achtergrondverhaal.
Mijn instructrice heeft een oudere merrie staan, die tot vorig jaar lekker nog af en toe in de lessen meeliep,
beestje vond het heerlijk.
Nu is ze vorig jaar met een buitenrit uitgegleden en in een sloot beland. Mevrouw heeft hier een flinke peesblessure
aan over gehouden.
Ze moest een half jaar op boxrust.
Omdat deze dame nu al 22 was hebben ze besloten haar met pensioen te doen.
Ze heeft nu anderhalf jaar op het land gestaan.
Momenteel is ze drachtig, en loopt zonder pijn.

Er is mij gevraagd toch nog met deze merrie te gaan rijden, omdat ze echt duidelijk laat merken het werk te missen.
Ik ben rustig aan begonnen, en wat maak ik dat beestje hier blij mee.. ze zadelt zichzelf nog net niet op. :D

Ik ben begonnen met veel stapoefeningen, veel voltes en slangenvoltes, want ze zat rechts helemaal vast.
Momenteel ben ik zo ver dat ze lekker ontspannen draaft, en goed mijn hand volgt.
Ook zet ze haar achterbenen weer goed onder de massa, in stap en draf.

Nu het probleem, de blessure zat links achter.
Ze galoppeert lekker rechts, dit gaat erg goed, alleen links wil het echt niet.
Gisteren moest ik 10 x aanspringen voor ze in de linker galop zat. Het is erg moeilijk voor haar.
Dus uitgebreid beloond, en gestopt.. het begin is er dus wel.
Ook aan de longe vind ze dit erg moeilijk

Nu vraag ik me af of ik dit wel aan haar moet vragen. Ik rijd haar zodat ze goed in conditie komt om
haar veulen te werpen volgend jaar.

Wat zouden jullie doen, nog proberen deze galop weer goed te krijgen, of gewoon haar tekortkoming accepteren, en
lekker doorrijden.

En heeft er iemand nog tips om deze galop eventueel beter te krijgen.

alsvast bedankt.

Imago01

Re: oudere merrie opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:07

Oef da’s een lastige zeg! Wat heerlijk trouwens dat je lekker met haar aan de slag gaat en dat ze zo zichtbaar ervan geniet. Geweldig als ze nog zo lekker enthousiast zijn.

Tja, ik zou bijna geneigd zijn om te adviseren van het láát voorlopig maar even. Gezien de leeftijd en blessure, haar enthousiasme (ze wil erg graag) kán ze het gewoon (nog) niet voor elkaar krijgen.
Loopt ze verder wel gewoon regelmatig? Dus geen kreupelheidje meer te zien? Persoonlijk zou ik dat punt gewoon voorlopig laten voor wat het is en de andere punten alleen meenemen in het rijden. Wellicht wordt ze mettertijd zó sterk en soepel dat ze het vanzelf aanbiedt en het haar stukken makkelijker af gaat.

Het wordt vaak geadviseerd op bokt, ik weet het, maar ik zou bijna zeggen: bel de DA eens die haar behandeld heeft en vraag eens om een advies.

Wat ik wel absoluut zou doen is even een osteo/fysio erbij te halen en de merrie een (paar keer) te laten behandelen.

Heel veel plezier met de merrie enne…zorg ervoor dat ze het zo leuk blijft vinden, stérker nog, dat ze wel straks alvast opgezadeld en wel voor je klaar staat hahahaha!!!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:17

Hoe lang ben je inmiddels met haar aan de slag als ik vragen mag? Je kan nl niet een paard zomaar rustig oppakken zeker niet als ze een peesblessure hebben gehad. Een paard met een dergelijke blessure moet je zo min mogelijk op de volte zetten en stapsgewijs opbouwen. Ik zou de galop voorlopig laten zitten en zeker niet je paard aan de longe doen.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:22

Misschien niet helemaal vergelijkbaar....want jouw paard heeft immers die blessure gehad....Maar met mijn oude merrie had ik ook wat problemen met aangalloperen omdat ze veel "ruimte" nodig had om aan te springen. En ze het ook 'vervelend' vond dat die hoek in de bak alweer zo snel kwam. Ik ben met haar begonnen lekker buiten op het zandpad, daar had ze alle ruimte om in de galop te komen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:28

@ grauwman.. dit is allemaal in overleg met de da..
We zijn begonnen met rechte stukken. Na ong een maand mochten we aan voltewerk beginnen..

Ze loopt wel regelmatig.. de eerste paar passen in draf is ze wel wat korter vanachter, maar dat is na een paar passen weg, zowel op het harde als op het zachte.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:31

Laat eens een fysio of masseur komen, die kan spierblokkades
opheffen. Als ze terugkomen weet je genoeg...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:31

Ik zal het eens overleggen met mijn instructrice, het is nl haar paard.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:32

Ik zou dan toch proberen om in de galop zo min mogelijk voltes te doen of het maar even zo te laten en de galop overslaan, ze is immers al iets ouder en mogelijk als ze wat soepeler in de draf wordt gaat de galop vanzelf ook beter.

Mijn paard heeft ook 8 maanden stil gestaan nu hij beter loopt in de draf merk ik dat hij de galop ook beter aan kan.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:05

Ik zou de galop weglaten en voorlopig lekker rechtrichten. Die galop komt vanzelf wel. :)