jonge pony inrijden wanneer eerste keer er op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

jonge pony inrijden wanneer eerste keer er op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:42

hallo,

ik ben bezig mijn vierjarige haflinger merrie in te rijden, nu is mijn vraag wanneer de eerste keer erop?
ik ben haar nu nog aan het zadel aan het laten wennen enzo, maar ik wil haar eerst wat sterker hebben, met wat meer spieren voor ik er op ga. dit kan ik gewoon opbouwen door longeren en werken aan de hand, dat is geen probleem.
maar ze kan soms nog wat onberekenbaar uit de hoek komen, het ene moment is ze zo mak als een lammetje en soms ineens explodeert ze en spurt alle kanten op met vier benen van de grond :+ beetje eng dus om daar zomaar op te kruipen :o maar nu is de vraag, eerst trainen tot ze wat kracht en conditie opgebouwd heeft, of juist niet teveel conditie omdat ze dan het 'gek doen' langer volhoudt. ik ben nog maar net begonnen met serieus trianen, en ik heb nog wel hoop dat dit gekke nog wel overgaat na een tijdje training, ook probeer ik altijd haar trainingen interessant te houden want ze is er 1 die zich al na 10 minuten dezelfde rondjes stappen/draven gaat vervelen, best lastig moet ik zeggen om elke keer wat nieuws te verzinnen zodat ze haar aandacht er bij houd, maar het gaat aardig, de ene keer is het longeren, de andere keer grodnwerk, dan is het kunstjes oefenen (voetje geven, spaanse pas, kan ze nog niet maar ben er mee bezig) of schriktraining, over plastic/matras lopen enzovoort. ik train haar om de dag, en soms ook wel 2 dagen achter elkaar niet en dan weer wel, wil haar niet overbelasten en anders gaat ze zich nog meer vervelen op het trainen (heb ik al eens meegemaakt en resulteerde dat ik een uur achter haar kon lopen in de wei als ik met halster aankwam om te trainen) nu komt ze gewoon als ik roep en wil ze graag mee om met me te werken, maar moet wel mn uiterste best doen om het interessant te houden.

ben benieuwd naar jullie mening, zelf ben ik wel van mening dat ze wel wat kracht en conditie nodig heeft voor ik er op kan, maar ben dan ook wat angstig dat als ze dan maf gaat doen dat 'eindeloos'(voor mijn gevoel) volhoudt. en als ze minder conditie heeft is ze sneller moe en stopt ze sneller.

Kris

Re: jonge pony inrijden wanneer eerste keer er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:07

Hoe meer conditie, hoe makkelijker het wordt om jou eraf te krijgen ;)

Als ze vier jaar is en normaal ontwikkeld, dan heeft ze geen goede conditie nodig als je er voorzichtig eens op wil gaan zetten.
Ga eerst een keertje lekker hangen, doe dat bv 2 keer per week als je haar longeert en probeer dat uit te breiden naar voorzichtig er eens op te gaan zitten.

Dus niet teveel conditie opbouwen, daar worden ze vaak alleen maar heter van is mijn ervaring.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:18

dat idee heb ik dus ook :P hoe meer conditie hoe makkelijker ze me er af krijgt. :P vooral omdat ze nogal eens raar uit een hoekje kan komen soms, heb er mn handen vol aan, het gaat al beter na een paar keer longeren en ze is sneller terug te halen nu, hoewel ze wel af en toe nog de lijn uit mn handen trekt, maar pak haar dan gewoon weer op en ga weer verder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:22

hafjegek schreef:
maar ze kan soms nog wat onberekenbaar uit de hoek komen, het ene moment is ze zo mak als een lammetje en soms ineens explodeert ze en spurt alle kanten op met vier benen van de grond :+

Dit gedrag kan ook komen als je eigenlijk teveel vraagt/te snel gaat. Sommige paarden bevriezen dan in eerste instantie en tonen dan heel rustig en braaf, maar dat is schijn, vraag je dan iets meer dan ploft zo'n paard inderdaad schijnbaar vanuit het niets. Goed observeren en probeer er achter te komen of dit ook voor jouw pony zo is.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:36

Ga eens hangen, 2 keer een dag (of 2 dagen) later nog eens hangen, en een stukje lopen (al hangend) dan de volgende keer erop gaan zitten.

Het moet uiteraard rustig aan, maar niet te rustig.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:49

Eerst hangen inderdaad en als dat goed gaat, rustig gaan zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:52

als je dit niet weet, dan moet je het zeker zelf niet doen...........

haal er een deskundige bij die je helpt, anders gaat het geheid mis, zeker bij haflingers

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:35

KiWiKo schreef:

haal er een deskundige bij die je helpt, anders gaat het geheid mis, zeker bij haflingers

ik ben niet blond, nouja, eigenlijk wel :P met kunstmatige intelligentie
heb al vaker haflingers en vroeger shetlanders ingereden. het gedrag gaat wel langzaamerhand over, ik vroeg me alleen af wat handiger is, normaal train ik een paardje eerst voldoende dat ze voldoende spieropbouw hebben gehad om wat makkelijker een ruitergewicht te dragen, en bovendien vinden ze dan sneller hun balans onder de ruiter.
alleen omdat ze af en toe van die gekke sprongen maakt vroeg ik me af of het handig is in dit geval om haar wel die spieropbouw te geven, omdat ze dan nog gekkere sprongen kan gaan maken.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:03

probeer met zijn tweeen te zijn zodat iemand hem van voren vast kan houden als die een sprintje zou willen trekken. probeer dit ook in stap als alles goed gaat kan je er op gaan zitten met nog steeds iemand er naast en zo breid je het uit naar dat die gene wat verder weg gaat staan dat je de teugels oppakt. VERDEEL dit wel goed zodat je niet te snel voor hem gaat.

p.s: je kan als die zig begnt te vervelen wat balkjes naar leggen dan word die wat steviger op zijn hoeven. En gaat de zjn voeten hoger optillen en maakt die mooiere passen

SUCCES

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:08

Naar mijn mening zou het voor jou niet zoveel uit moeten maken of ie gekke sprongen kan maken met jou of niet, jong beest gaat nog veel meer gekke sprongen maken hoor, vooral na het inrijden, niet tijdens. (dan zijn ze meestal nog teveel bezig met dingen verwerken, wennen aan het bewegen met jou op de rug etc.)

Ik zou dus kiezen wat voor het paardje het handigste is, en dat is iig meer spieropbouw.

Je argument dat ie sneller moe is en dan stopt maakt alleen je training korter, op een jong moe paard doorrijden doet meer slecht dan goed. Ook alsie nog actief en springerig is kun je de training beëindigen;) Het gaat er niet om of je paard moe is of niet, maar wat ie geleerd heeft in de training.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:50

KiWiKo schreef:

Okee nu ben ik mss weer een spelbreker, maar daar ben ik het niet mee eens ;) Haflingers zijn koudbloeden, daar doe je niet zoveel verkeerd bij.

Heb mijn haffie zelf ook -zonder deskundige hulp- beleerd terwijl ik absoluut niet kan zeggen dat ik goed kan rijden (in tegendeel, ik ben een behoorlijke schijtbak) en ik had ook geen ervaring maar toch is het me zonder problemen gelukt.

Maar om op TS terug te komen: waarom zou je de spieren eerst op willen bouwen? Je gaat er toch niet meteen een uur op rijden? Zodra je paard gewend is aan het zadel en niet meer bokt met zadel, kan je er op! Desnoods ga je eerst alleen steeds hangen, tot je het zelf vertrouwt. In de loop der tijd bouwen ze dan zelf wel spieren op, zodat je steeds wat langer kunt rijden. En die gekke sprongen, dat deed mijn haflinger ook aan de longe, maar als ik er op zit doet ze dat niet.
Succes!

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:10

Ik ben het met Hinke eens!
Zelf ben ik mijn arabier aan het inrijden -zonder zeer deskundige hulp- en dat gaat prima! ;)
Inderdaad eerst op het zadel drukken, dan hangen, stapje voor stapje kun je dat uitbreiden naar zitten (laag blijven met je hoofd) en echt zitten(rechtop). Zorg er altijd voor dat er iemand in de buurt is en als je gaat hangen/zitten moet je er altijd voor zorgen dat iemand hem beet heeft, die je paardje aankan en wat ervaring heeft met paarden! (liefst die je paardje en jou goed kent) Jij bent op dat moment overgeleverd aan diegene dus jij moet diegene wel (kunnen) vertrouwen!! (zo niet, zoek een andere hulp!)
Waarom moet je pony eerst goed bespierd zijn en conditie hebben, voor je er op gaat? (de meeste spieren komen denkik als je er op gaat rijden..) Als je pony veel conditie en spieren heeft, krijgtie je er eerder af denkik..
Wees altijd voorzichtig, ga er (in het begin) pas op als je pony al aardig moe is van het longeren. Dan doet ze niet meer zoveel.
Bouw het rijden ook op, eerste keren maar enkele minuten, uiteraard aan de longe. Neem niet te grote stappen!
Wat ook fijn is voor een pony; begin (en sluit af) met een vertrouwde activiteit. (kan bijv. 'hangen' zijn)
En knuffel je pony regelmatig :)

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:46

Ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt door eerst conditie en spieren op te bouwen. Gewoon even kort longeren en niet teveel vragen maar alleen wat overgangen en tempowisselingen. Dan hangen en eventueel er even op.

Hoe meer conditie en spieren, hoe beter ze dit ook tegen jou kunnen gebruiken.

Die spieren en conditie bouw je samen wel op.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 17:29

Sassol schreef:
Naar mijn mening zou het voor jou niet zoveel uit moeten maken of ie gekke sprongen kan maken met jou of niet, jong beest gaat nog veel meer gekke sprongen maken hoor, vooral na het inrijden, niet tijdens. (dan zijn ze meestal nog teveel bezig met dingen verwerken, wennen aan het bewegen met jou op de rug etc.)

Ik zou dus kiezen wat voor het paardje het handigste is, en dat is iig meer spieropbouw.

Je argument dat ie sneller moe is en dan stopt maakt alleen je training korter, op een jong moe paard doorrijden doet meer slecht dan goed. Ook alsie nog actief en springerig is kun je de training beëindigen;) Het gaat er niet om of je paard moe is of niet, maar wat ie geleerd heeft in de training.

als ik de training bëeindig terwijl ze nog springerig is zal ze de volgende keer ook springerig zijn omdat ze dan leert dat springerig enzo braaf is en ik dan stop met trainen, ik wil pas afsluiten als ze braaf is en heeft gedaan wat ik wil tot op zekere hoogte uiteraard van haar kunnen en haar humeur van die dag.

ik heb gisteren een stropop gemaakt van een oude overal en die er vandaag voor het eerst opgezet, ik had verwacht dat ze wel een bokje of wat zou geven, hihi, maar ze was onwijs braaf :oo , deed geen stap verkeerd gewoon een rondje gestapt aan de longe, en ze deed niks. uiteraard goed beloond, en misschien ga ik er de volgende keer zelf wel op.
gewoon alleen zitten, een paar stapjes stappen misschien maar meer ook niet. moet mn man wel thuis zijn, die is wel groot en sterk en kan haar goed vasthouden, hoewel ze vandaag met die pop ook helemaal los stond en geen stap verzette toen ik ehm er op deed enzo. :D ben best trots dat ze zo braaf was. 8-)
knuffelen doe ik heel vaak, ze doet er een hoop voor en dan weet ze ook zeker dat ze braaf is geweest, aan het einde van de training sluit ik af met knuffels en een snoepje, tussendoor krijgt ze zelden snoepjes, want ze gaat er van bedelen. ;) en daar heb ik een hekel aan. in het begin was ik iets strenger zonder al te veel knuffels maar ik merk dat ze de trainingen nu wel veel leuker vind, eerst als ik aankwam lopen met spullen liep ze weg, nu komt ze naar me toe, en heeft ze er zin in, en is dol op de aandacht die ze dan krijgt. :(:)

het enigste wat ze nu nog vervelend vind is het aansingelen, ik doe gewoon heel zachtjes, eerste gaatje, aai geven, nog een gaatje, weer een aai geven, heel rustig, en als ze gaat schrapen corrigeer ik haar want dat mag niet, en als ze dan weer stilstaat ga ik weer verder, het gaat al beter en ze heeft vandaag maar 1 keer geschraapt en deed 1 keer een stap naar voren tijdens het aansingelen. (ben er nogal streng in dat ze stil moet staan als ik iets doe met haar ofzo of bezig ben) heb er een bloedhekel aan als ze zomaar in de rondte lopen enzo, staan is staan. maar dat doet ze ook heel netjes, vooral handig later met opstappen enzo. :D
ik ben er heel tevreden over hoe braaf ze is en hoe goed ze luistert, heb eigenlijk geen grote problemen meer met haar, (begin dit jaar geprobeerd haar voor de wagen te beleren, heb toen het één en ander fout aangepakt waardoor ze haar vertrouwen in me kwijt was, en alleen maar van me wegrende als ik weer kwam aanzetten met een halster of spullen, maar nu komt ze naar me toe en word de band elke dag steeds een beetje beter) alleen in het begin met longeren het eerste rondje dat ze loopt gaat ze even uit haar dak en bokken en galopperen, na een 1 of 2 rondjes is dat over en dan doet ze alles wat ik haar vraag. dat is het enigste probleempje en moet ze eigenlijk nog even afleren. :Y) ik probeer haar heel rustig te houden en eerst te laten stappen en eerst gaat dat goed maar dan ineens boem spring spring en dan is weer klaar, daarna doet ze het niet meer. teveel energie misschien, maar denk ik eigenlijk niet, want ze staat dag en nacht buiten in de paddock/weidde en heeft voldoende ruimte enzo om te rennen, niet dat ze dat uit zichzelf doet :P behalve als ik ze roep en ze staan achterin :D

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:25

wat ik heb geleerd op het bedrijf waar ik stage liep: eerst zorgen dat je paard de longe kent en het hoofdstel en uiteraard stemhulpen kent.
Dan wanneer het dier kwa bespiering iets sterker is door longeren, gaan longeren met zadel
en wanneer het dier uitgebokt is of na een paar rondjes wanneer het helemaal niet bokt: meteen erop.
Dan zijn ze namelijk te overdonderd om te denken jou eraf te gooien en 9 van de 10 keer zullen ze dan dus ook meteen de ruiter accepteren.

wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij ieder dier werkt hoor, sommige paarden hebben er juist baat bij als alles rustig wordt gedaan.

Ik blijf er ook bij dat je het per dier moet aankijken,
je kunt meestal het karakter wel inschatten en met longeren
en in de dagelijkse omgang merk je ook wel of je dier dominant/schrikachtig of wat dan ook is.
Aan de hand daarvan kun je zelf meestal het beste bepalen hoe je het gaat aanpakken.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:34

_Nann_ schreef:
wat ik heb geleerd op het bedrijf waar ik stage liep: eerst zorgen dat je paard de longe kent en het hoofdstel en uiteraard stemhulpen kent.
Dan wanneer het dier kwa bespiering iets sterker is door longeren, gaan longeren met zadel
en wanneer het dier uitgebokt is of na een paar rondjes wanneer het helemaal niet bokt: meteen erop.
Dan zijn ze namelijk te overdonderd om te denken jou eraf te gooien en 9 van de 10 keer zullen ze dan dus ook meteen de ruiter accepteren.

wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij ieder dier werkt hoor, sommige paarden hebben er juist baat bij als alles rustig wordt gedaan.

Ik blijf er ook bij dat je het per dier moet aankijken,
je kunt meestal het karakter wel inschatten en met longeren
en in de dagelijkse omgang merk je ook wel of je dier dominant/schrikachtig of wat dan ook is.
Aan de hand daarvan kun je zelf meestal het beste bepalen hoe je het gaat aanpakken.

inderdaad :D
alle commando's enzo kent ze al wel stap en draf gaat perfect, en de galop gaat redelijk, maar vind ik nu ook niet belangrijk, dat komt later wel, ze vind het best moeilijk om op zo een volte aan de lijn een galopje te doen. ook als ik er op ga is mijn eerste gang niet meteen galop, hahahaha sterker nog, liever geen galop gaat me te hard :P
ze is verder gelukkig helemaal niet snel nerveus, of gespannen of schrikkerig, heb haar eigenlijk nog nooit echt zien schrikken ofzo, alleen een huivering en een stapje opzij, maar meer nog niet, 1 keer was ze wel nerveus voor een grote landbouw combinatie machine doe recht op haar af kwam op een smal pad waar ik niet kon uitwijken, dat was vorig jaar.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:10

hahha, ja dat met volte's galloperen is puur het evenwicht he...
vaak weten ze niet waar ze hun benen moeten laten. ( ook sommige oudere paarden hebben daar gewoon nog last van hoor )
heel veel succes in ieder geval ermee, hopelijk gaat alles helemaal goedkomen!
Maar als ze het zo op blijft pakken moet dat wel lukken toch :D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:33

ja dat denk ik ook wel, had er eerst niet zoveel vertrouwen in, en dacht ik zie wel hoe ver ik kom, maar het gaat zo goed allemaal dat ik naar mn gevoel er volgende week of eind deze week al een keer op kan, maar ik wil niks overhaasten.
en zodra ik er een beetje mee los kan rijden neem ik er ook prive les bij. en dan voor een kwartier in plaats van een half uur zodat ze niet overbelast word, dat kan dan vanzelf opgebouwd worden.