zonder tiedeman aan de teugel laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mecc_myrthe

zonder tiedeman aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:53

aan de teugel lopen gaat vaak goed ik wil niet met tiedeman enzo eraan maar vaak gaat ze te diep of dan gaat ze erop hangen en dat is best irritant.
hoe kan ik dat eigenlijk tegen gaan ik wil het het liefst op een natuurlijke manier doen niet echt op zagen en tiedeman en stro touwtjes en zo gewoon met de handen en benen

alvast bedankt voor en kijken na dit onderwerp en misschien reageren
maar ze is wel pas 4 dus ik ben er nog mee aan het sleutelen enzo.

Abiola

Re: zonder tiedeman aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:55

Hoe lang is ze onder het zadel? Een groen paard hoeft niet persé nagevelijk te lopen. En als ik je bericht zo lees, kan ik alleen maar adviseren om les te nemen bij een goed opgeleide instructeur.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:52

Klinkt meer of je het over een auto hebt met dat sleutelen enzo. Strotouwtjes klinkt helemaal doodeng, niet doen. Inderdaad goeie lesgever zoeken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:54

Ik zou zelf denken van achteren meer activeren, maar ze is pas 4 dus misschien heeft ze haar eigen houding nog niet helemaal gevonden

Je krijgt toch wel les?

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:59

zou niet aan de slag gaan met allerlei hulpteugels, je instructeur heeft vast en zeker wel goede tips ;-) wat voor adviezen geeft hij/zij? hoe ziet de manier van training eruit? als je wat vollediger bent, is het misschien ook wat makkelijker om adviezen te geven, maar denk dat het belangrijkste advies wel is, goede les! succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:00

zoek een goede lesgever. niet zelf gaan lopen rommelen. succes ermee

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:00

les nemen!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:07

Hulpteugels bij zo een jong paard vindt ik not done en al helemaal als je zelf eigenlijk niet weet wat het effect is of moet zijn ervan. Het zagen waar je het over heb....niet meer doen hand stil houden .Gooi die hulpteugels maar weg en ga lekker rijden van achter naar voren voorzichtig naar je hand toe dan komt vanzelf de nageelijkheid. Je zal geduld moeten hebben en een goede instructeur die jou en je paardje verder helpt op een juiste en paardvriendelijke manier.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:55

Inderdaad die hulpteugels mogen weg, niet aan beginnen! En zeker niet bij jonge paarden :n

Neem les bij een goede instructeur en overleg met hem/haar de training van je paardje. Rijd je paard gewoon lekker ontspannen van achter naar voor, dan komt vanzelf de nagevelijkheid. Het is zonde om spanning op te bouwen omdat je paardje perse rond moet of perse die hoofdhouding moet. ;)

En jong kind dat net leert fietsen laat je ook niet direct de tour de france fietsen ;) Kortom geef je paard de tijd. Het ontspannen op eigen benen lopen is waar je aan moet werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:42

Thiedemann in de kast keilen en goede instructie zoeken...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:49

mee eens! niet zelf gaan lopen 'klooien' weg met dat bit en die touwtjes en op zoek naar goede hulp! Kom je zoveel verder mee!!! ;-)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:25

Goed les nemen, dan komt het allemaal goed, en maak je vooral niet druk om dat krulletje, die komt vanzelf wel, als je goed op je benen en je zit rijdt ;)

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:04

ja ik was ook al van plan om alleen met de handen en benen te gaan werken niet snel met vanalles erbij want ze is nog jong maar ik wou gewoon eens weten hoe jullie erover dachten want zo kan ik weer meer ervaring op doen en weer wat leren.
want ik zou graag ook wat van anderen willen horen.
ik krijg zelf goed les vindt ik zelf en die zei dat ook wat jullie zeggen en ik ben heel blij dat jullie hier op reageren.bedankt.
ik zelf doe nog niet lang bokt dus het was nog ff uitproberen hoe alles werkt het verbaasde me al dat ik al zoveel reacties had en srry voor de korte uitleg want ik snapte het nog niet echt.en ik zal de uitleg wat langer maken bedankt voor de tips en ik zal eraan werken.
xxx myrthe

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:13

ik zit nu op een 4 jarige te rijden het gaat allemaal goed ze kan springen en alles en we hebben alle vertrouwen in elkaar ook met halt houden kan ze aan de teugel lopen alleen soms gaat ze erop hangen mijn rijinstructeur is al veel met me aan het oefenen om dat af te leren en het gaat steeds beter.maar ze zegt ook vraag eens andere wat die doen.WEL OP EEN NATUURLIJKE MANIER bij zo een jong paard want met zagen en tiedeman eraan is niet goed bij zo een jong paard en dat vindt ik zelf ook.
ik kan alles met haar alleen dat is nog een uitdaging en dat wil ik ook langs aan overwinnen want ze leert heel snel alleen mij is verteld dat haar vader ook veel op de teugels hangt zou het daar ook aan kunnen liggen?
maar zo gaat alles prima ze is echt super
BEDANKT AL VOOR DE REACTIES

XXXMYRTHE

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:38

Ten eerste goede les nemen bij een goede lesgever. Maar
zo kunnen we je niet helpen.
Je moet haar goed actief rijden ; dat wil niet zeggen dat je constant benen moet geven. Been = reactie. Is er geen
reactie dan volgt het zweepje. Rijdt veel figuren,overgangen (bvb slangevoltes en door een S van hand veranderen en telkens als je op de middelijn komt halthouden,stappen,draven,aangalloperen ed.) als ze diep gaat gangen doe je je hand naar voor en geef je been dat je 'haar neus eruit rijdt'.

ik hoop dat je daarmee aan de slag kan ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:42

mecc_myrthe schreef:
mijn rijinstructeur is al veel met me aan het oefenen om dat af te leren en het gaat steeds beter.maar ze zegt ook vraag eens andere wat die doen.

Dan heb je imo geen goede instructeur, zij zou dat probleem op moeten lossen, dat moet je niet aan andere vragen, daar betaal je haar toch voor?. Ga op zoek naar een gediplomeerd instructeur, die jou en je paardje verder kan helpen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:45

Dat de vader van je paard ook gaat hangen op de teugels is een rijtechinsche fout dus een fout van de ruiter door gebrek aan rijervaring ;) Het afleren van fouten die je jezelf heb aangeleerd is niet makkelijk maar probeer er zelf steeds aan te denken ...niet zagen...niet zagen... handen stil houden. Het zagen is dat iets wat je jezelf heb aangeleerd en met thiedeman of was dat op advies van je lesgeefter ?

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:28

paardje25 bedankt voor de hele goede tip en ik leer veel van jou tip ik ga het proberen en veel oefenen
bedankt

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:30

patty oosten@ze zei je kan het op heel veel manieren doen om het afteleren maar zij had een idee maar ze zei misschien hebben andere ook een betere manier maar ik zal eens denken over je reactie
bedankt

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:30

alabaster@oke ik snap het. ik zaag zelf niet maar ik kan erop gaan letten

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:10

les van een andere instructeur, die moet het zelf kunnen, ga eens opzoek naar een betere instructeur dus!

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:25

ik zou geen hulpteugels gaan gebruiken, zou proberen om hem achter goed actief te houden. en zodra hij gaat hangen aansporen. en een goeie instructeur zoeken:)

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:28

sanvic@bedankt voor de goede tip ik wouw ook geen hulp teugels gebruiken maar dat is wel goed wat je zegt maar soms als ze ik haar achter actief houdt gaat ze nukkig doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:33

En vergeet niet dat je paardje nog jong is, als je haar al zo vol vertrouwen aan het lopen hebt ben je al een heel eind, geduld is een schone zaak (zei mijn oma altijd maar ze heeft wel gelijk..)

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:37

ja ik ben echt al blij dat ze me zo vertrouwt en ik haar en de rest komt dan van zelf wel ofja met oefenen maar het vertrouwen is het belangrijkste vind ik
daar heb je gelijk in troi